اگر احساس میکنید زمان آن رسیده که سایت عکاسی خود را راهاندازی کنید؛ بدین معنی است که شما تصمیم دارید عکاسی را به صورت حرفهای و به عنوان یک شغل تخصصی دنبال کنید. بنابراین مواردی وجود دارد که به شما در افزایش سطح کیفی کارتان کمک خواهد کرد.
قرار دادن پروژههای عکاسی شما در سایت شخصیتان و ارائه آن به کارفرمایان گوناگون به عنوان رزومه، فراتر از سرگرمیهای معمولی است و حتی شاید کمی دلهره آور باشد. اما اگر به رشد سایت خود پایبند باشید و البته به یادگیری نیز علاقه داشته باشید؛ کسب و کاری موفق با مزایای مناسب پیش روی شماست! گرچه ایجاد یک سایت عکاسی راهی عالی برای ارتقای حضورتان در این شغل و به عنوان یک عکاس است؛ جذابیت دیداری و هرچه حرفهایتر به نظر رسیدنتان نقش حیاتی در بازاریابی شما ایفا خواهد کرد. ۸ نکتهای که در ادامه بیان میشود میتواند شما را در رسیدن به جایگاهی حرفهای با ایجاد سایتی عکاسی یاری خواهد کرد.
1. نمونه کارها را از بهترین عکسهای خود انتخاب کنید
بیشتر عکاسان تنها به یک دلیل سایت دارند؛ نمایش بهترین آثارشان با حفظ حق کپی رایت به دیگران! البته اگر به تازگی شروع به عکاسی کردهاید و هنوز تجربه کافی در این زمینه را ندارید؛ مدتی را به یادگیری و آزمون و خطا بگذرانید سپس به سراغ راهاندازی سایت و قرار دادن نمونه کار روی آن بروید.
هنگامی که به مدت سه ماه یا بیشتر و بهصورت منظم عکاسی کردید؛ حجم کارهایتان به اندازه کافی بزرگ خواهد بود که توانایی غربال کردن و انتخاب بهترین را خواهید داشت. ۶ تا ۱۰ عکس انتخاب کنید که سبک کاری شما را به بهترین شکل نشان دهد و آنها را در جایی از سایت خود قرار دهید.
توجه داشته باشید که سرعت بالا آمدن سایت شما میتواند بر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تأثیر بگذارد. بنابراین تلاش کنید تصاویر خود را در اندازه خیلی بزرگ روی سایت قرار ندهید. البته از کیفیت آنها نیز کم نکنید؛ بلکه به شکل ماهرانهای بین کیفیت و اندازه تصاویرتان تعادل برقرار کنید. همانطور که عکسهای بیشتر و تازهتری میگیرید؛ میتوانید نمونه کارهایتان را به روز کنید.
2. انتخاب یک تم مشخص و ماندگار
عکاسی فضایی بهشدت رقابتی است و اگر میخواهید در بلندمدت در این زمینه ماندگار و موفق شوید؛ تمایز به شدت اهمیت دارد. به برندسازی و برند کردن خود و کسب و کارتان فکر کنید. این حس تمایز باید در مشتریان شما نیز پدیدار شود. باید احساس کنند که هنگامی که سراغ شما میآیند با یک شخص یا تیمی حرفهای روبرو هستند.
هنگامی که آماده راه اندازی سایت عکاسی خود هستید؛ پس ارزشش را دارد که بنشینید و با دقت به خودتان، تواناییها و علایقتان فکر کنید. برای مثال، ممکن است به عکاسی مینیمال را بپسندید و در عین حال احساس خاصی نیز به منطقهای از شهرتان نیز داشته باشید.
همواره این را نیز مد نظر داشته باشید که حسابهای شما در دیگر فضاهای مجازی مانند اینتستاگرام، توییتر، یوتیوب و… همراستا و هماهنگ با سایت شما باشد. در غیز این صورت مخاطب دچار سردرگمی و بیاعتمادی میشود. همانطور که هنر عکاسی در شما تکامل می یابد؛ موضوع روز زندگی شما نیز باید باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که فضای مجازی شما اعتبارتان را در شغل و آیندهتان بالا خواهد برد.
3. داشتن راههای ارتباطی در سایت
بسیاری از عکاسان مبتدی سایتی برای نمایش آثارشان ایجاد میکنند اما همچنان تماس با آنها برای دیگران دشوار است. اگر شخصی تنها نمونه کارهایتان را ببیند اما نتواند با شما تماس بگیرد، بدون شک فرصتهای کاری و شغلی فراوانی را از دست خواهید داد.
هنگامی که سایت عکاسی خود را ایجاد میکنید، بسیار مهم است که صفحهای برای تماس نیز داشته باشید. نیازی نیست آدرس خانه یا شماره تلفن خود را وارد کنید؛ اما دست کم یک آدرس ایمیل روی صفحه تماس قرار دهید.
برای سادهتر شدن ارتباط دیگران با شما، میتوانید در برخی از پیامرسانها مانند واتساپ، یک حساب بیزینسی بسازید و بخش ارتباطی سایت را بهصورت مستقیم به آن متصل کنید.
4.ارائه اطلاعاتی درباره خودتان
اگر تصور کنیم که هدف شما از راهاندازی یک سایت عکاسی، ایجاد روابطی تجاری با مخاطبین است؛ بنابراین مخاطب باید بداند که با چه کسی صحبت و مذاکره میکند. داشتن یک صفحه درباره خودتان، راهی عالی برای معرفی خودتان به مخاطبان است و صمیمیت را نیز افزایش میدهد.
در این صفحه اطلاعاتی درباره خودتان مانند تحصیلات، تجارب، شیوه شروع عکاسی عکاسی و اینکه برای غلبه بر مهمترین چالشهایی که با آن روبرو بودید چه کردید؛ ارائه دهید. نیاز نیست همه چیز در این صفحه مربوط به عکاسی باشد؛ میتوانید اطلاعات شخصی خود را نیز در این صفحه منتشر کنید. از اینکه به مخاطبان خود در مورد شهر مورد علاقهتان، زبانهایی که صحبت میکنید، غذای مورد علاقه خود و مواردی از این دست بگویید؛ نترسید.
همچنین ایده خوبی است که عکسهایی از خودتان در این صفحه و چند بخش دیگر سایت قرار دهید. عکسهایی که چهره شما در آن مشخص باشد تا مخاطب بتواند شما را بشناسد. زیرا این موضوع نیز به افزایش اعتماد در مخاطبین کمک خواهد کرد.
5. ساخت یک وبلاگ درون سایت
داشتن وبلاگ در سایت عکاسی اختیاری است. اما گنجاندن یک پست (و انتشار پستهای معمولی) چندین فایده دارد؛ از جمله:
- بهبود و افزایش اعتبار سایت شما که سرانجام سبب بالارفتن آن در رتبهبندی جستجو میشود. بنابراین مهارتهای نوشتاری خود را تقویت کنید که برای بازاریابی بسیار مهم است و احتمالاً مهارتی است که بعدها به وسیله آن نیز کسب درآمد خواهد کرد.
- آموزش و الهام بخشیدن به مخاطبان برای تبدیل شدن به عکاسان بهتر.
- هنگام انتخاب تم برای وبلاگی مرتبط با عکاسی، گزینههای بسیاری دارید. میتوانید مطالبی در مورد زادگاه یا شهر خود بنویسید و با تصاویری آن را زیباتر کنید. از دیگر سو، میتوانید بهسادگی آنچه را که در مورد هنر خود یاد میگیرید به اشتراک بگذارید و تجهیزات مورد نیاز در شغلتان را برشمرید.
اگر میخواهید بخش وبلاگ را در سایت عکاسی خود داشته باشید؛ متعهد شوید که هفتهای دست کم یک پست منتشر کنید. ایجاد تقویمهای سه ماهه نیز ایده خوبی است تا مطمئن شوید که محتوای کافی دارید.
6. لوگوی مشتریان
هیچ چیز به اندازه مشتری نمیتواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد. اگر مخاطبی به سایت شما سر بزند و افراد و شرکتهای مهمی را جرو مشتریان شما ببیند؛ تمایل بیشتری به همکاری با شما خواهد داشت. این موضوع همچنین به مخاطب ثابت میکند که شما در کار خود به اندازه کافی تجربه دارید.
استفاده از لوگوها به ویژه در کنار رشد شبکه تعامل کسب و کار، شما را به سمت مشتریان برجستهتر نیز هدایت میکند. البته پیش از استفاده از لوگوی مشتریان، بهتر است از آنها اجازه بگیرید که وجه حرفهای خود را با رعایت حریم قانونی و حقوقی آنها رعایت کنید. در صورت رضایت مشتری، از او بخواهید تصویری با کیفیت از لوگوی خود برای شما ارسال کند که در وقت شما نیز صرفه جویی شود.
7. گواهینامهها
همانگونه که بیان شد؛ توصیف یک مشتری خوب، شکلی عالی برای اثبات اجتماعی شماست. حال اگر این توصیف را به گونهای در سایت خود قرار دهید که چه بهتر! از مشتریان معتبر خود که از کار شما راضی بودند و همکاری با شما سبب خرسندی آنها بوده (البته باید برای تمام مشتریان این چنین باشد) میتوانید به صورت غیر مستقیم درخواست یک تقدیرنامه یا گواهینامه معتبر کنید. البته این درخواست نباید شما را نیازمند به آن تقدیرنامه نشان دهد. بلکه باید به گونهای باشد که وجه حرفهای شما نیز حفظ شود.
این موضوع نیز میتواند دوطرفه باشد. شما نیز میتوانید در چهارچوب یک تقدیرنامه معتبر از مشتریان خود تقدیر کنید که سبب دلگرمی آنان نیز خواهد شد.
8. پیوند به حساب های رسانه های اجتماعی شما
فضای مجازی امروزه در بطن زندگی مردم قرار دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که شما نیز در این فضا بدرخشید. این پلتفرمها مهمترین و پربازدهترین زمینههای تبلیغاتی است که شما در اختیار دارید پس از آنها به درستی استفاده کنید و فرصتهای خود را از بین نبرید.
هنگامیکه سایت عکاسی ایجاد میکنید؛ ایده بسیار خوبی است که پیوندهایی به دیگر حسابهای رسانههای اجتماعی خود اضافه کنید. رفتهرفته و با شناختهتر شدن شما، این شبکهها خواهناخواه شما را به مخاطبین نشان میدهند که این برگ برنده در تبلیغات است.
همچنین افزودن پیوند به حسابهای رسانههای اجتماعی همانگونه که پیشتر بیان شد؛ باعث میشود دیگران سادهتر با شما تماس بگیرند. در هر سایت عکاسی معتبری، چنین گزینهای را میتوان یافت.
با داشتن سایت عکاسی، شغل خود را ارتقا دهید
پس از مدتی عکاسی، داشتن این حس که بخواهید کارهایتان را به دیگران نشان دهید و آنها را مخاطبین به اشتراک بگذارید کاملا طبیعی است. اما بهترین مسیر برای انجام چنین کاری چه میتواند باشد؟ بدون شک داشتن یک سایت عکاسی!
توجه کافی و پشتکار در این زمینه، میتواند به درخشش شخصیت شما و ایجاد ارتباطی نزدیکتر با مخاطبانتان کمک کند. اگر تصمیم به راهاندازی کسبوکاری در زمینه عکاسی دارید؛ داشتن سایت یک الزام است! زیرا مشتریان میتوانند بهوسیله آن اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنند و به سرعت با شما تماس خواهند گرفت.
این نکته مهم را نیز بهخاطر داشته باشید که هنگام ساختن سایت عکاسی خود نیازی نیست که کامل باشد. چیزی در اندازه خوب راهاندازی کنید و کمکم با پیشرفت خود آن را بهبود بخشید. درگیر آرمانگرایی نشوید!