کمتر از 1000 دنبال کننده دارید؟ مشکلی نیست اگر میخواهید کسبوکار عکاسی خود را به صورت جدی انجام دهید اما دنبال کنندگان کمی دارید؛ مشکلی ندارد! شما در همین حالت نیز میتوانید به کسب و کار عکاسی خود بپردازید و از آن درآمد داشته باشید. در این نوشتار چگونگی موفقیت دراین مسیر با داشتن دنبال کننده کم، بیان خواهد شد.
همانگونه که در نوشتارهای پیشین گفته شد؛ فعالیت در شبکههای اجتماعی از مهمترین ابزارهای شما خواهد بود. بازاریابی و تضمین شغل شما به میزان فعالیت و البته کیفیت فعالیت شما بستگی دارد. شما میتوانید در فضای مجازی دیده و شناخته شوید. هزینه تبلیغات در زمینه بسیار کمتر از هزینه تبلیغات در بسترهای دیگر است. حضور و کار در فضای مجازی با داشتن دنبالکنندگان بسیار زیاد، جذاب است. بسیاری آرزوی دارند دنبالکنندگان بسیاری داشته باشند و در غیر اینصورت انگیزهای به تلاش و ادامه دادن نخواهند داشت.
گرچه فعالیت و حضور در شبکههای اجتماعی یک الزام است؛ این باور مرسوم که برای موفقیت کسب و کار عکاسی از ابتدا به دنبالکنندگان بسیاری نیاز دارید هم اشتباه است. بیل گیتس هم در ابتدا دنبال کننده فراوانی نداشت (باتوجه به جایگاه و موقعیت جهانیاش) بنابراین شما نیز میتوانید کسب و کار عکاسی خود را با تعداد کمی از مخاطبان آغاز کرده و گسترش دهید. در این مسیر از ابزارهای جانبی نیز کمک بگیرید که ممکن است ارتباط مستقیمی با شبکههای اجتماعی نداشته باشد.
اگر دنبال کنندگان شما کمتر از هزار نفر است؛ این نوشتار میتواند کمک شایانی به شما در موفق شدن و دیده شدنتان بکند. بنابراین با اراده و انگیزه کافی به راهتان ادامه دهید تا سرانجام نتیجه مناسبی از تلاشهایتان دریافت کنید.
1. به طور منظم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
اگر مدتی است که بهطور منظم از شبکههای اجتماعی استفاده می کنید؛ حداقل چندین دنبال کننده دارید. اگر تعداد این دنبال کنندگان کم باشد، ممکن است به راحتی آنها را نادیده بگیرید. اما کسانی که از ابتدا شما را حمایت میکنند، به اندازه هرکسی که بعدها جذب خواهید کرد؛ سزاوار توجه هستند.
قبل از اینکه نگران دریافت دنبال کنندههای جدید باشید، برای ارتباط با مخاطبان فعلی خود وقت بگذارید. به نظرات و پیامهایشان پاسخ دهید. این افراد گاهی میتوانند توصیههای خوبی از سر خیرخواهی به شما بکنند یا دست کم چهرهای دوست داشتنی از شما بسازند.
هنگامی که با مخاطبان فعلی خود ارتباط برقرار میکنید، امتیازهای فراوانی بهدست خواهید آورد. اول از همه، دنبال کنندهای را از دست نحواهید داد؛ به این معنی که پایه محکمی از روابط دارید که میتوانید روی آن حساب کنید. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که این افراد کار شما را با دوستانشان یا به طور کلی کسانی که میشناسند به اشتراک بگذارند که نتیجه آن افزایش دنبال کننده خواهد بود.
2. حضور در پادکستهای عکاسی
پادکستها در طول قرن بیست و یکم بیش از پیش محبوب شدهاند و فهمیدن دلیل آن نیز کار دشواری نیست. کاربران می توانند در چندین زمینه و به صورت روزانه، به موضوعاتی که علاقه دارند از جمله سرگرمی، آموزش یا ترکیبی از هر دو به آنها گوش دهند.
بسیاری از عکاسان پس از تسلط بر دوربین، به اشکال مختلف در زمینههای گوناگون شروع به فعالیت میکنند. فیلمبرداری و فیلمسازی از مواردی است که عکاسان بسیاری آن را دنبال میکنند و این هنر مهارتهای مشترک زیادی با عکاسی دارد. با این حال، یکی دیگر از مواردی که ممکن است به آن فکر نکرده باشید، پادکست است!
تاکنون به پادکستهایی که درباره عکاسی هستند گوش دادهاید؟ همانطور که به پادکستهای بیشتری با موضوع عکاسی گوش میدهید؛ متوجه خواهید شد که بسیاری از جذابترین آنها، نمایشهایی است که از دیگران دعوت میکنند تا در مورد تجربیات خود صحبت کنند. هنگامی که تجربه کافی بهدست آوردید، حضور مهمان ممکن است به شما و کسب و کارتان کمک کند تا دیده شوید.
میتوانید با تهیه کنندگانی که ممکن است به شنیدن داستان شما علاقه داشته باشند؛ تماس بگیرید تا یک دعوتنامه برای حضور در پادکستهای آنان دریافت کنید. از طرف دیگر، ممکن است دیگران پس از شروع کار پادکست در زمینه عکاسی، با شما تماس بگیرند.
3. درباره عکاسی بنویسید
وقتی به موضوعی علاقه دارید؛ احتمالاً مقالاتی نیز برای گسترش دانش خود میخوانید. دلیل خواندن این نوشتار از سوی شما نیز همین است! بنابراین، میتوانید موضوعاتی که برایتان جذاب است را بنویسید و با قرار دادن در سایتهایی که به تولید محتوا در این زمینه نیاز دارند؛ حتی درآمد نیز کسب کنید.
نوشتن در مورد عکاسی فواید گوناگونی دارد. نخست اینکه راهی عالی برای انتخاب یک مهارت جدید است که بعدها میتوانید از آن برای بهبود کارها و بازاریابی خود استفاده کنید. افزون بر این، ظرفیت این وجود دارد که تصاویر خود را در نوشتههایتان قرار دهید تا مخاطبین بیشتری را جذب کنید.
همچنین میتوانید از ویژگیهایی که در این مسیر تازه یافتهاید؛ چه به وسیله بازاریابی چه با نوشتن برای نشریات گوناگون یا مواردی از این دست، کسب درآمد کنید. اگر بخواهید در مورد عکاسی بنویسید؛ چندین انتخاب دارید. می توانید سایت یا بلاگ شخصی داشته باشید یا حتی در شبکه اجتماعی خود این کار را انجام دهید؛ یا اینکه در سایت دیگری به عنوان نویسنده و تولید کننده محتوا مشغول کار شوید.
4. سئوی سایت خود را بهبود بخشید
اگر در مورد کسب و کار عکاسی خود جدی هستید و میخواهید در آن رشد کنید؛ باید بهصورت جدی راه اندازی یک سایت را در دستور کار خود قرار دهید. در این نوشتار دلایل مهمی که سایت عکاسی را برای شما ضروری میکند؛ بیان شدهاست. هنگامی که اصول اولیه راه اندازی و فعالیت در سایت را فراگرفتید؛ فکر کردن در مورد چگونگی جذب بازدیدکنندگان بیشتر که در نهایت میتواند منجر به درآمدزایی بیشتر شود؛ ایده خوبی است.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یکی از قدیمیترین و مهم ترین اصطلاحات مرتبط با تجارت و بازاریابی آنلاین است که بهطور خلاصه، بازدید سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود میبخشد.
شما میتوانید به روشهای گوناگونی روی سئوی سایت خود کار کنید. یکی از سادهترین راهها این است که اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی را که دیگران ممکن است جستجو کنند، همراه با بهینهسازی عنوان صفحهتان قرار داده باشید. نوشتن میتواند قدرت شما را در طول زمان بر موضوعی که روی آن کار میکنید؛ افزایش دهد و این قدرت را به رخ دیگران بکشد. راههای دیگر برای افزایش سئوی سایت شما عبارتند از:
- اطمینان حاصل کنید که سایت شما تمیز و کاربر پسند است؛
- کاهش زمان بارگذاری صفحات شما؛
- به طور منظم محتوای قدیمی را در وب سایت خود به روز کنید؛
- پیوندهای قدیمی و بینتیجه را حذف کنید.
5. تعامل با سایر عکاسان
اگر میخواهید یک کسب و کار عکاسی پایدار توسعه دهید؛ ارتباط با مخاطبان بسیار مهم است. اما اگر میخواهید پیشرفت کنید، به جامعهای حامی از خلاقان همفکر نیز نیاز دارید. صرف نظر از دنبال کنندگان خود، میتوانید با عکاسان دیگر تعامل داشته باشید.
میتوانید مکانهای مختلفی را برای ارتباط با عکاسان پیدا کنید. آشنایی با افرادی که در نزدیکی زندگی می کنند ایده خوبی است؛ اما میتوانید با دیگران از شهرها و کشورهای مختلف نیز ارتباط برقرار کنید. بسیاری از مردم به پیامها و نظرات پاسخ میدهند و شما همچنین میتوانید به رویدادهایی که در شهر و منطقه شما برگزار میشود بپیوندید.
تعامل با سایر عکاسان بینش مفیدی در زمینههای گوناگون به شما ارائه میدهد و میتوانید به کمک آن هنر خود را بهبود ببخشید. افزون بر این، این افراد ممکن است کار شما را در پلتفرمهای خود نیز به اشتراک بگذارند که نور علی نور است. برخی حتی ممکن است شخصی را بشناسند که به دنبال خدمات شما است و این منجر به ایجاد رابطه تجاری طولانی مدت خواهد شد.
6. کانال های اضافی را در نظر بگیرید
اگر تنها از یک یا دو پلتفرم استفاده میکنید، اکنون زمان خوبی است که به کانالهای جدیدی فکر کنید که میتوانید کسب و کار عکاسی خود را در آنها رشد دهید. علاوه بر اینستاگرام، می توانید از چندین سایت و رسانه اجتماعی دیگر نیز برای تبلیغ کارهای خود استفاده کنید. توییتر یکی از محبوبترین مکانها برای تجمع عکاسان است. البته توییتر در ایران قدری شرایط متفاوتی را دنبال میکند که شاید شما را از حضور در آن بازدارد. پلتفرمهای دیگری که ممکن است بخواهید در آنها حساب ایجاد کنید عبارتند از:
- 500pix
شما همچنین می توانید خارج از چارچوب فکر کنید. برای مثال، راهاندازی یک کانال یوتیوب، راهی فوقالعاده برای صحبت در مورد عکاسی است. میتوانید آنچه را که در آنجا میگذارید را نیز بهگونهای به مشتریان احتمالی خود نشان دهید. با این کار همزمان هم مخاطبان رسانههای اجتماعی خود را افزایش دهید و هم از بین آنها برای خود مشتریانی ایجاد میکنید.
7. ارتباط مستقیم با مشتریان را فراموش نکنید
اگر میخواهید کسب و کار عکاسی خود را به راه اندازید؛ رسانههای اجتماعی بسیار مفید خواهند بود. اما اگر ساعتها و بدون فکر در حال گشت و گذار در آنها باشید، این پلتفرمها میتوانند شما را از فعالیتهای پولساز منحرف کنند. در برخی موارد، بهتر است بهجای صرف زمان زیاد برای رشد پروفایل اینستاگرام، مستقیماً با مشتریان صحبت کنید.
ارسال ایمیل به افرادی که ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشند راهی عالی برای رشد شبکه شما است و میتواند در آینده به فرصتهای تجاری جدیدی منجر شود. اگر شخص را نمیشناسید؛ ابتدا روی ایجاد رابطه تمرکز کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک ایمیل مقدماتی ساده است.
موفقیت کسب و کار عکاسی به هزاران دنبالکننده نیاز ندارد
در حالی که بسیاری از عکاسان کسب و کارهای موفقی را در رسانه های اجتماعی ایجاد کردهاند؛ شما برای انجام همین کار بهاین ابزارها نیاز ندارید. صرف زمان بیش از حد در چنین پلتفرمهایی بدون انجام کار زیاد در جای دیگر، آسیب بیشتری به همراه خواهد داشت.
به جای اینکه رسانههای اجتماعی را تمرکز اصلی خود قرار دهید، بر سایر پلتفرمها و مواردی که در بالا بیان شد نیز توجه داشته باشید. ممکن است برخی از آنها برای شما اعتبار و مشتریان بیشتری به همراه داشته باشد. بهینه سازی سایت، ایجاد شبکه و آزمایش پروژههای هیجانانگیز با رسانههای مختلف را در نظر بگیرید. رشد در این پلتفرمها به رشد شما در شبکههای اجتماعیتان نیز کمک خواهد کرد.