یوتیوب و تیک تاک دو مورد از پرکاربردترین پلتفرمهای ویدیویی هستند و هر دو به طور مداوم برای جلب توجه شما رقابت میکنند. این برنامه در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. البته یوتیوب بنا به دلایلی کمتر شناخته شده ولی تیک تاک تقریبا بین هر نوجوان و جوانی محبوب است. اساس کار این دو پلتفرم از هم جدا است ولی از آنجایی که هر دو بر محتوای ویدئویی تاکید دارند، شاید بتوان آنها را باهم مقایسه کرد. بنابراین، کدام یک برای شما به عنوان بیننده از نظر سرگرمی و ارائه محتوای ثابت و با کیفیت مفیدتر است؟ بیایید YouTube و TikTok را در دستههای مختلف مقایسه کنیم و برنده را مشخص کنیم.
تولید محتوا در تیک تاک و یوتیوب
اگر در محتوای TikTok و YouTube جستجو و گردش کنید، به سرعت متوجه تفاوتها خواهید شد. TikTok ویدیوهای کوتاهی با زمان به طور متوسط حدود یک دقیقه ارائه میدهد، در حالی که ویدیوهای YouTube میتواند ساعتها طول بکشد. تیک تاک حداکثر مدت زمان ویدیوی خود را به حدود سه دقیقه افزایش داده، اما این زمان به سازندگان روی پلتفرم اجازه نمیدهد، محتوای عمیقی ارائه دهند. در عوض روی سرگرم کردن افراد تمرکز میکنند تا آنها را در ویدیوهای بیشتر شریک کنند.
سازندگان ویدئوهای YouTube آزادی بیشتری برای ایجاد هر نوع محتوایی که میخواهند دارند. ویدیوهایی را خواهید دید که برای سرگرمی طراحی شدهاند، اما میتوانید محتوای آموزشی یا حتی فیلمهای کامل را نیز بیابید. برای بینندگان، گستره وسیعتری از محتوایی که YouTube ارائه میکند، منجر به تجربه بهتری در پلتفرم میشود. شما محدود به یک نوع خاص از محتوا با محدودیت زمانی خاص نیستید. شما میتوانید از این پلتفرم برای جستجوی هر موضوع انتخابی در طول زمانهای مختلف استفاده کنید.
یوتیوب برنده واضح نوع محتوای ارائه شده در هر دو پلتفرم است. تیک تاک فقط به یک نوع مخاطب پاسخ میدهد و این موضوع برای سبقت از یوتیوب کافی نیست.
برنده: یوتیوب
سهولت استفاده
یوتیوب از سال ۲۰۰۵ وجود داشته است، بنابراین فکر میکنیم این شرکت تجربه کاربری بهتری نسبت به TikTok ارائه دهد، اما اینطور نیست. پلتفرم جوانتر و سازگارتر، تیک تاک، در تجربه تماشای کاربری یکپارچهتر است. این پلتفرم از همان ابتدا که شروع به پخش ویدیو کرد، بلافاصله توانست سر و صدای زیادی به پا کند. همچنین فیلمها را به اندازه کل صفحه نمایش میدهد.
این تغییر طراحی آن را از دیگر پلتفرمها جدا کرد و تجربهای شبیه تلویزیون را تکرار کرد. پخش ویدیوها ادامه دارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که کانال را بکشید تا چیز متفاوتی پیدا کنید. علاوه بر این، تمام ویژگیهای دیگر، مانند نظرات و اشتراکگذاری، در خود ویدیو نمایش داده میشوند. به جز اینکه به جای اینکه صفحه نمایش احساس کوچکی ایجاد کند، نمادها شما را تشویق میکنند تا با خود ویدیو درگیر شوید و به بخشی از تجربه تبدیل شوید.
به نظر میرسد یوتیوب در مقایسه با TikTok کمی قدیمی است. برای مشاهده ویدیوی خاصی همچنان باید روی آن ضربه بزنید و برای مشاهده یک ویدئو به صورت تمام صفحه ویدیو باید دوبار روی آن ضربه بزنید. ناگفته نماند، پخش یک ویدیوی متفاوت به این معنی است که باید از صفحه خارج شوید و سپس در فهرستی از گزینهها جستجو کنید. تیک تاک جوانتر روی درگیر کردن کاربران تبحر دارد و تجربه کاربری بهتری نسبت به یوتیوب برای بینندگان ایجاد میکند.
برنده: TikTok
تبلیغات در یوتیوب و تیک تاک
تبلیغات TikTok به اندازه تبلیغات YouTube در پلتفرم یکپارچه نیست. از آنجایی که ویدیوها بسیار کوتاه هستند، TikTok تبلیغاتی را در خود ویدیوها اجرا نمیکند. یوتیوب به سازندگان اجازه میدهد تا تعداد تبلیغات دلخواه را در یک ویدیو قرار دهند. این موضوع منجر به یک تجربه کاربری وحشتناک میشود زیرا تبلیغات در زمانهای ناخوشایند محتوا را قطع میکند. در حین پیمایش و جستجوی محتوا، تبلیغات نیز وجود دارد.
TikTok هنوز هنوز دچار اشباع بیش از حد تبلیغات نیست. این برنامه به اندازه کافی جوان است که توسط تبلیغات تسخیر نشده باشد، بنابراین محتوا همچنان در جلو و مرکز تصویر قرار دارد. این بدان معنا نیست که شما محتوای تبلیغاتی را مشاهده نمیکنید، زیرا بسیاری از اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات با شرکتها کار میکنند.
با این حال، معنای آن این است که تجربه کلی مشاهده در TikTok بهتر است. هنگام تلاش برای تماشای محتوای مورد علاقه خود، غرق تبلیغات نمیشوید.
برنده: TikTok
کیفیت محتوا
نحوه تولید محتوا در هر پلتفرم توسط افراد در نهایت بر نحوه مشاهده شما از هر پلتفرم تأثیر میگذارد. تیک تاک در مقایسه با یوتیوب نسبتا جوان است. TikTok با ویدیوهای کوتاه و تجربه آپلود آسان، برای نسل جوان جذاب است. افرادی که دوربین گوشی هوشمند دارند، میتوانند بلافاصله کانال TikTok را راهاندازی کنند و کیفیت آن به اندازه بسیاری از ویدیوهایی که در حال حاضر پخش میشوند، خواهد بود.
یوتیوب طیف وسیعی از محتوا دارد و سازندگانی دارد که ویدیوهای ساده میسازند، اما سازندگانی نیز هستند که از تجهیزات گران قیمت دوربین و تجهیزات پس از تولید استفاده میکنند. به عنوان یک بیننده، محتوای با کیفیت بالاتر نسبت به یک ویدیوی کوتاه ضبط شده در تلفن هوشمند قابل تماشاتر است. وقتی نوبت به کیفیت محتوا میرسد، یوتیوب از تیک تاک پیشی میگیرد.
برنده: یوتیوب
مدیریت محتوا
مزیت تجربه بیشتر یوتیوب به عنوان یک پلتفرم این است که ویژگیهای آن رشد کرده است. برای مثال، میتوانید کل مجموعه ویدیوهایی را که در گذشته دوست داشتهاید، ببینید. می توانید چندین لیست پخش ایجاد کنید که حاوی ویدیوهای مورد علاقه شما بر اساس موضوعات مختلف باشد. شما همچنین به کل سابقه ویدیوهای تماشا شده خود دسترسی دارید یا میتوانید ویدیوها را به لیست پخش اضافه کنید تا بعدا تماشا کنید.
علاوه بر این، امکان عضویت در کانالهای مختلف و اطلاعرسانی از محتوای جدید، یوتیوب را به تجربه بهتری نسبت به TikTok تبدیل میکند. با TikTok، همچنان میتوانید ویدیوهای مورد علاقه خود را دوست داشته باشید، اما هیچ ساختار سازمانی برای یافتن آن ویدیوها در آینده وجود ندارد. میتوانید بسیاری از ویدیوها را ذخیره کنید و در نهایت در همه آنها پیمایش خواهید کرد تا ویدیوی مناسب را پیدا کنید.
همچنین نمیتوانید مشترک سازندگان مختلف شوید و از محتوای آنها مطلع شوید، بنابراین برای یافتن محتوایی که میخواهید تماشا کنید، همیشه باید دوباره بهصورت دستی وارد شوید. اگر در هنگام دیدن محتوا میخواهید تجربه شخصی تری داشته باشید، یوتیوب پلتفرم بهتری است.
برنده: یوتیوب
یوتیوب تجربه بهتری برای مشاهده است
نمی توان انکار کرد که تیک تاک به عنوان یک پلتفرم چقدر سرگرم کننده است، اما یوتیوب تجربه بسیار بیشتری دارد و کاربران این پلتفرم نیز این موضوع را نشان میدهد. شما میتوانید در کاتالوگ بزرگی از ویدئوهای با کیفیت بالا جستجو کنید تا انواع محتوا را با هر طولی که می خواهید بیابید. میتوانید ویدیوها را برای تماشا در زمان بعدی ذخیره کنید و آنها را با لیستهای پخش نیز سازماندهی کنید. اکنون که میدانید کدام پلتفرم برای بینندگان عملکرد بهتری دارد، میتوانید خود را متعهد کنید که یک نینجای یوتیوب شوید تا بر این پلتفرم تسلط پیدا کنید.