چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟

گوشی‌های اندرویدی

علی رغم اینکه این دو پلتفرم در یک نبرد مساوی بی‌پایان به سر می‌برند، گوشی‌های اندرویدی همچنان در بازار گوشی‌های هوشمند با اپل همگام است. بیشتر این موفقیت به سامسونگ بستگی دارد. اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگ در حال پایان است.

در یک نظرسنجی در مارس ۲۰۲۱، وفاداری شرکت کنندگان به اپل در بالاترین حد خود قرار گرفت. برای گوشی‌های اندرویدی حتی این میزان بدتر بود، سامسونگ با اختلاف قابل توجهی در بازار دچار آمار کاهشی بود. اکثر کاربران سامسونگ گفتند که به آیفون روی می‌آورند اما چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟ این مقاله دلایل اصلی این موضوع را بررسی می‌کند.

هدف این گزارش چه بود؟

این نظرسنجی توسط SellCell انجام شد و در مارس (اسفند) ۲۰۲۱ منتشر شد. در این گزارش، این شرکت اطلاعاتی از بیش از 5000 کاربر گوشی هوشمند اپل و اندروید در ایالات متحده جمع آوری کرد. تحقیقات SellCell برجسته‌ترین تولیدکنندگان از جمله سامسونگ و ال جی را تحت پوشش قرار داد. کاربران موتورولا و گوگل نیز مانند مشتریان آیفون در آن گنجانده شدند. هدف این نظرسنجی این بود که بفهمند رفتارهای مصاحبان گوشی‌های اندرویدی و IOS در سال ۲۰۲۰ چیست. یکی از حوزه‌های تمرکز همه گیری COVID-19 و چگونگی تأثیر آن بر صنعت گوشی‌های هوشمند بود.

SellCell همچنین به چهار زمینه زیر علاقه‌مند بود:

  • کسانی که گوشی خود را عوض می‌کنند، به سراغ چه برندی می‌روند؟
  • وفاداری مشتریان پنج برند برتر گوشی‌های هوشمند چه اندازه است؟
  • محبوب‌ترین و کم استقبال‌ترین گوشی‌های هوشمند پرچمدار کدام است؟
  • چگونه مشتریان ممکن است، متقاعد شوند که گوشی هوشمند خود را تغییر دهند یا با برند فعلی خود باقی بمانند؟

مضمون این گزارش در مورد گوشی‌های اندرویدی و IOS چه بود؟

چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟ - iphone products

یکی از بزرگترین افشاگری‌ها این بود که چگونه وفاداری برند اپل نسبت به برندهای دیگر بسیار بالاتر رفته‌است. در نظرسنجی SellCell در سال ۲۰۱۹، این معیار ۹۰.۵درصد بود. با این حال، اکنون به ۹۱.۹ درصد افزایش یافته‌است. در طرف مقابل، سامسونگ داستان مشابهی نداشت. وفاداری به این برند در آخرین گزارش ۷۴ درصد است که نشانگر کاهش ۱۱.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ است.

آمار متفاوت

جالب اینجاست که بیشتر کاربران سامسونگ گفته‌اند که دلیل خاصی برای تغییر برند ندارند. ۶۴ درصد با این برند فعلی خود موافق هستند و می‌گویند که این برند را دوست دارند یا هرگز مشکلی با آن نداشته‌اند. ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مربوط به آیفون نیز موارد گفته شده تایید کردند اما اکوسیستم اپل بسیار محبوب‌تر بود. فقط ۵ درصد از کاربران سامسونگ گفتند که اکوسیستم برند باعث می‌شود آنها این برند را ترک نکنند، در حالی که ۲۴ درصد مشتریان آیفون این گفته را تایید کرده‌اند.

تغییر برند

دلایل تغییر و قصد انجام واقعی آن کاملا متفاوت از یکدیگر است. در تمام گوشی‌های اندرویدی، تقریبا چنین قصدی از سوی کاربران وجود داشت و این آمار دردناکی برای اندروید است. اکثریت قریب به اتفاق (۶۲.۶ درصد) کاربران ال جی اظهار داشتند که قصد تعویض تلفن خود را دارند. البته تعجب آور نیست، با توجه به اینکه این شرکت چند هفته پس از انتشار این گزارش بازار را ترک کرد.

در برند موتورولا، تمایل به تغییر حتی بیشتر بود. از میان افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند، ۷۱ درصد از هدف خود برای انتخاب یک برند گوشی هوشمند دیگر حرف زده‌اند. کاربران گوشی‌های هوشمند گوگل اشتیاق کمتری برای ترک برند داشتند. با این وجود هنوز ۳۴.۸ درصد می‌خواهند سازنده دیگری را انتخاب کنند. این رقم برای گوشی‌های اندرویدی سامسونگ ۲۶  درصد بود.

اگرچه سامسونگ عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر توسعه دهندگان اصلی گوشی‌های اندرویدی در این نظرسنجی دارد ولی بازهم بسیار پایین‌تر از اپل بود. فقط ۹ درصد از کاربران آیفون گفته‌اند که قصد دارند از ارائه دهنده دیگری استفاده کنند. ۵۲.۹ درصد از کاربران سامسونگ می‌گویند، آیفون را هنگام ارتقا در نظر می‌گیرند.

چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟ - iphone 12 family

بهترین گوشی‌های هوشمند نیز از اپل بود

از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواسته شد تا مدل‌های پرچمدار گوشی‌های هوشمند مورد علاقه خود را در سال ۲۰۲۰ رتبه بندی کنند. اپل با آیفون ۱۲ و کسب ۱۷ درصد آرا و آیفون ۱۲ پرو مکس با کسب ۱۲.۷ درصد آرا، دو رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. سامسونگ دو رتبه از پنج جایگاه برتر را به خود اختصاص داد: Galaxy S21 با ۱۱.۴ درصد آرا و S21 +  با ۹ درصد آرا در این رتبه قرار داشت. آیفون ۱۲ پرو با ۱۰.۶ درصد در جایگاه چهارم و بین دو دستگاه سامسونگ قرار گرفته است.

چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟

علی رغم نکات مثبت، به خصوص برای سامسونگ، یافته‌های این نظرسنجی زنگ‌های هشدار را در اندروید به صدا در می‌آورد. همانطور که در نظرسنجی نشان داده شده، در گروه سامسونگ، اکثریت (۵۳ درصد) قصد دارند دفعه بعد که گوشی جدید می‌گیرند، به آیفون روی بیاورند.

امنیت و حریم خصوصی

این امر به ویژه هنگامی صادق است که بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌خواهند دستگاه خود را برای اهداف امنیتی عوض کننند. در میان کسانی که گفته‌اند مایل به تغییر از سامسونگ به دستگاه هستند، ۳۱.۵ درصد معتقدند که برندهای دیگر می‌توانند از آنها محافظت بهتری داشته باشند. در مقایسه، فقط ۳.۱ درصد از کاربران اپل گفتند که به دلیل نگرانی‌های امنیتی قصد دارند به برند دیگری بروند. اشکال امنیتی ۲۰۲۰، که تمام دارندگان  گوشی‌های قدیمی‌تر از ۲۰۱۴ را در معرض خطر قرار می‌دهد، می‌تواند در بالا بودن این رقم نقش داشته‌باشد.

تجربه ی کاربر

تنها ۳.۶ درصد از کاربران سامسونگ در این نظرسنجی اظهار داشتند که فکر می‌کنند یک برند رقابتی از ویژگی‌های بهتری برخوردار است. اما در تمام نظرات کاربران گوشی‌های اندرویدی، بدون شک تجربه کاربری در تغییر به اپل نقش داشت. آیفون‌ها زیبا به نظر می‌رسند، عملکرد خوبی دارند و اگر مشکلی پیش آمد پشتیبانی عالی به مشتری ارائه می‌دهند.

تفاوت های کوچک اما محسوسی نیز وجود دارد، مانند اینکه شکلک‌های آیفون نسبت به دستگاه‌های اندرویدی بسیار بهتر است. اپل همچنین بر روی درست ساختن اصول کار تمرکز دارد. در حالی که بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد آیفون بدون توجه به تجربه قبلی فناوری قابل استفاده است و استفاده از گوشی های آیفون آسان است.

دسترسی اولیه به برنامه‌ها

چرا گوشی‌های اندرویدی کاربران خود را به نفع آیفون از دست میدهند؟ - clubhouse app store
به دلیل اعتبار اپل به عنوان تولید کننده شماره یک گوشی‌های هوشمند، بیشتر توسعه دهندگان برنامه‌های خود را ابتدا در فروشگاه App راه اندازی می‌کنند. یکی از نمونه‌های پر سر و صدا Clubhouse است که میلیون‌ها کاربر را قبل از شروع توسعه نسخه اندروید جمع کرد. داشتن یک محصول اپل اغلب مانند این است که در یک باشگاه انحصاری عضو شوید. یکی از امتیازات آن باشگاه این است که شما باید محصولات خاصی را قبل از اینکه در جای دیگری عرضه شود، امتحان کنید. مصرف کنندگان می‌خواهند در جبهه عمل قرار بگیرند، بنابراین تغییر به همین دلیل جای تعجب ندارد.

کیفیت کلی محصول

آیفون‌ها به لحاظ اسمی بسیار گران هستند. اما برای درک ارزش هر چیزی، باید عمیق‌تر فکر کنید. آنچه برای سرمایه گذاری با آیفون دریافت می‌کنید، فوق العاده است. کاربرانی که در نظرسنجی SellCell شرکت کرده‌اند موافق این موضوع هستند: ۲۵.۲٪ گفتند که مارک‌های دیگر ارزش بیشتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی سامسونگ دارد.

در حالی که دستگاه‌های اندرویدی گاهی کند هستند و با گذشت زمان کندتر می‌شوند، دستگاه‌های اپل تمایل دارند در طول عمر خود عملکرد خوبی داشته باشند. حتی اگر نسخه قدیمی آیفون را بخرید، برای مدتی همچنان آخرین به روزرسانی‌های iOS را دریافت خواهیدکرد.

اندروید ممکن است برای نبرد با اپل با نبرد سختی روبرو شود

اپل انقلابی در فضای گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده و تعجب آور نیست که وفاداری آن همچنان رو به رشد است.  گرچه اندروید اغلب نفر دوم رقابت است، اما یافته‌های نظرسنجی SellCell بدون شک آنها را نگران خواهدکرد. گوشی‌های اندرویدی به خصوص در شکل دستگاه‌های سامسونگ احتمالا محبوب باقی خواهدماند. اما مشتریانی که به آیفون روی می‌آورند دلایل معتبری برای این کار دارند. اپل علی رغم قیمت بالای دستگاه هایش، ارزش فوق العاده‌ای برای پول فراهم می‌کند. تجربه کاربری، امنیت و به روزرسانی‌های این شرکت نیز همه با کیفیت هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید