شرکت تسلا اعلام کرده است که تحت شرایط خاصی، نرمافزار رانندگی خودکار خود را در اختیار مشتریان بیشتری قرار میدهد. این امکان تنها با لمس یک گزینه درخواست روی نمایشگر داشبورد این خودروها امکانپذیر شده است. این خبر در حالی منتشر شد که در هفته گذشته، انجمن ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا نگرانی جدی خود درباره ایمنی این فناوری را اعلام کرده بود. طبق آنچه در وبسایت شرکت اعلام شده است، قبل از این که راننده به این ویژگی دسترسی پیدا کند، تسلا با استفاده از پنج معیار نمره ایمنی رانندگی افراد را مشخص میکند. در واقع Tesla تخمین میزند که احتمال تصادف با این سبک رانندگی فرد در آینده تا چه حد خواهد بود.
امتیاز رانندگی برای دسترسی به نرمافزار رانندگی خودکار تسلا چگونه محاسبه میشود؟
این امتیاز با توجه به دادههای حسگرهای مربوط به راننده خودرو، در نظر گرفتن موارد احتمال تصادف در هر ۱۰۰۰ مایل، ترمز شدید، پیچاندن سریع، عدم رعایت فاصله طولی و خارج شدن عمدی از حالت رانندگی خودکار جمعآوری میشود. این نرمافزار به نحوی طراحی شده است که درصورت ارسال ۳ اخطار صوتی و تصویری از دسترس راننده خاطی خارج خواهد شد. طبق راهنمای این نرمافزار یکی از این اخطارها هنگامی است که خودرو شما تشخیص دهد که هنگام رانندگی دستهای خود را از روی فرمان برداشتهاید و در واقع بیتوجهی کردهاید.
راهنمای منتشر شده از شرکت Tesla دقیقا مشخص نکرده که چه نمرهای را به عنوان حداقل نمره قابل قبول برای دسترسی به نرمافزار رانندگی خودکار در نظر گرفته است، اما میگوید که اکثر رانندگان حداقل نمره ۸۰ از ۱۰۰ نمره ممکن را کسب خواهند کرد. نرمافزار پیشنمایش این سیستم، خودروهای تسلا را کاملا خودکار هدایت نمیکند، بلکه راننده همچنان باید کنترل خود را روی خودرو در تمام لحظات حفظ کند.
هزینه اشتراک ماهیانه رانندگی خودکار
تسلا پس از حدود یک سال از در دسترس قرار دادن محدود نسخه اولیه نرمافزار رانندگی خودکار برای برخی مشتریان منتخب، حال در حال گسترش دسترسی به این برنامه است. این شرکت بسته اشتراک ماهیانه با قیمت ۱۹۹ دلار را برای این منظور در نظر گرفته است. البته این مورد برای آن دسته از دارندگان خودرو تسلا که بسته متوقف شده Enhanced Autopilot را در گذشته خریداری کردهاند، با قیمت ۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. پیش از این هزینه استفاده این سیستم به صورت یکجا و با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار به مشتریان فروخته میشد. طبق اعلام وبسایت تسلا، مشتریان میتوانند هر زمان که خواستند اشتراک ماهیانه سیستم رانندگی خودکار را لغو کنند.
انتقادات از تصمیم جدید تسلا
جنیفر هامندی که ریاست انجمن ملی ایمنی حمل و نقل را بر عهده دارد هفته گذشته تاکید کرد که تسلا بایستی پیش از گسترش رانندگی اتوماتیک درباره مسائل ایمنی اساسی آن توضیح دهد. او همچنین استفاده از واژه رانندگی خودکار توسط شرکت را ((گمراه کننده و غیرمسئولانه)) نامید. هامندی معتقد است که تسلا با سوء استفاده استفاده از تکنولوژی، بسیاری از مردم را گمراه کرده است. این انجمن ملی میتواند در اینباره تحقیقاتی را به جریان بیندازد یا نظراتی ارائه دهد، اما هیچگونه قدرت اجرایی در اختیار ندارد.
نظر ایلان ماسک چیست؟
اکانت توییتری مشهور تسلا در روز یکشنبه در یک سرمقاله پرسشی درباره اینکه آیا تسلا از فرصتی برابر در پاسخگویی به اظهارات هامندی برخوردار است یا خیر، مطرح کرد. ایلان ماسک در پاسخ به این توییت لینکی ارسال کرد که ما را به صفحه هامندی در ویکیپدیا هدایت میکند. در این صفحه یک پاراگراف با نام Tesla criticism وجود دارد که خوانندگان را به اخباری درباره اظهار نظرهای ایلان ماسک که اخیرا منتشر شدهاند ارجاع میدهد. ماسک بیش از این مورد اظهار نظر دیگری در توییتر منتشر نکرده است.
درخواستی که یکشنبه به ایمیل شرکت تسلا برای نظرخواهی درباره سیستم رانندگی خودکار از آنها در اینباره ارسال شده بود با پاسخی مواجه نشد. همچنین این شرکت دفتر مطبوعاتی خود را منحل کرده است و به ندرت به خبرنگاران پاسخ میدهد. انجمن ملی امنیت حمل و نقل نیز به درخواست مصاحبه پاسخ نمیدهد.