کمپانی سگا اخیرا در خبری تازه منتشر شده، اعلام کرده است که به زودی سازنده بازی محبوب انگری بردز، کمپانی Rovio Entertainment را خریداری کرده و به خود جذب میکند.
بخشی از هولدینگ بزرگ سگا در توکیو عنوان کرده است که قصد دارد از طریق شرکت تابعه سگا در اروپا به رکت فنلاندی Rovio Entertainment پیشنهاد مناقصه ارائه داده است. این شرکت قصد دارد به زودی توافقی با این کمپانی داشته باشد. سگا اعلام کرده است که هدف از این معامله، استفاده از تکنولوژی و نرمافزارهای کمپانی Rovio که برای تقویت بازیهای موبایلی خود از جمله انگری بردز استفاده میکند میباشد. سگا قصد دارد با جذب Rovio Entertainment تجارت جهانی بازیهای خود را گسرتش دهد.
این معامله، اولین مورد ادغام کمپانیهای بازی سازی مختلف با یک دیگر نمیباشد. در سالهای اخیر شرکتهای فعال در حوزه گیم زیادی برای گسترش و پیشرفت کسب و کار خود، و همچنین نجات از تورم و ورشکستگیهای احتمالی، با دیگر شرکتهای این حوزه معاملههای همکاری سنگینی را انجام دادهاند. یکی از معروفترین این معاملهها، پیشنهاد 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت برای جذب کمپانی بازی سازی Activision Blizzard است.
علاوه بر این، 12 روز پیش از انتشار خبر قصد خرید Rovio Entertainment توسط سگا، گروه بازی سازی Savvy عربستان سعودی، شرکت سازنده بازیهای موبایلی Scopely را با مبلغی معادل 4.9 میلیارد دلار خریداری کرد.
با این حال در سالهای شاهد این هستیم که اکثر شرکتهای بازی سازی پس از خریداری شدن توسط شرکتهای دیگر و تغییر مالکیت انها، دچار آسیب شدهاند. از آن جایی که کمپانی اپل نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی حفظ حریم خصوصی کاربران خود گذاشته است، به سود آوری این کسب کارها آسیب بسیاری وارد کرده است.
هدف سگا از خرید Rovio Entertainment
کمپانی سگا قصد دارد از طریق معامله با شرکت بازی سازی Rovio Entertainment، تمام سهام و گزینههای موجود این شرکت را با قیمتی بالغ بر 9.25 یورو به ازای هر سهم و همچنین 1.48 یورو برای هر گزینه خریداری کند، که در مجموع برای این معامله 706 میلیون یورو هزینه خواهد کرد. در خبری که هفته گذشته در مجله وال استریت ژورنال منتشر شده است نیز مبلغ این معامله را کمتر از 1 میلیون دلار تخمین زده است.
کمپانی سگا در رابطه با این معامله عنوان کرد: “این خرید درواقع یک خرید دوستانه است.” علاوه بر این هیئت مدیره کمپانیبازی سازی روویو که در فنلاند اسپو مستقر است، با آن موافقت کرده و از پیشنهاد مناقصه حمایت کرده است.
همچنین آن دسته از سهامدارانی که در کمپانی Rovio در مجموع دارای سهامی معادل تقریباً 49.1 درصد از کل سهام این شرکت و همچنین آرای موجود در آن میباشند، به طور غیرقابل برگشتی متعهد شدهاند که پیشنهاد این معامله را با رعایت شرایط عرفی خاص بپذیرند.
انتظار میرود که معامله بین این دو کمپانی در سه ماهه دوم سال آینده (2024) با موفقیت بسته شود. لازم به ذکر است که این معامله تنها به شرط به اتمام رساندن بررسیهای تکمیلی تحت قوانین ضد تراست و سایر شرایط عرفی که کمپانی Rovio Entertaiment وضع میکند قابل اجرا میباشد.
کمپانی سگا هدف از این معامله جذاب را بخشی از برنامه این شرکت برای تبدیل ویژگیهای معنوی موجود به برندهای جهانی، تقویت تعامل کاربران از طریق پشتیبانی چند پلتفرمی و ترکیب رسانهای پیشرفته و موارد دیگر عنوان کرده است.
لازم به ذکر است که این معامله، اولین ترکیب کمپانی سگا با سایر کمپانیهای بازی سازی جهان نمیباشد. درواقغ سگا پیش از این کمپانی The Creative Assembly، سازنده سری Total War را در سال 2005 و کمپانی Atlus ژاپن را در سال 2013 خریداری کرده است.
شرکت بازی سازی محبوب سگا خاطرنشان کرده است که گروه بین المللی IDG که صاحب امتیاز مجله مشهور پی سی ورلد میباشد، انتظار دارد که بازار جهانی حوزه بازی و سرگرمی تا سال 2026 به 263.3 میلیارد دلار برسد، این رقم با نرخ رشد ترکیبی سالانه 3.5٪ از سال 2022 تا 2026 به دست میآید. همچنین انتظار میرود که بازار بازیهای موبایلی با رشد مرکب سالانه 5%، تا پیش از سال 2026 به میزان 56% رشد داشته باشد.
سگا در ادامه عنوان کرده است که قرار است با قدمهای محکم و بلند خود در آینده، به سرمایه گذاری در توسعه بازیها و قابلیتهای عملیاتی خود ادامه میدهد تا موقعیت کمپانی خود را در بازار جهانی حوزه گیم و بازیهای موبایلی که به سرعت درحال رشد میباشد را تقویت کند. یکی از همین قدمهای مهم این کمپانی، تا اکنون خرید کمپانی بازی سازی Rovio میباشد.
بازیهای ساخته شده توسط کمپانی Rovio تاکنون بیش از 5 میلیارد بار از فروشگاههای اینترنتی سیستم عاملهای مختلف دانلود شدهاند. این کمپانی محبوبیت حال حاضر خود را از سال 2009 با عرضه بازی پرطرفدار و جذاب Angry Birds یا همان پرندههای خشمگین کسب کرد. این بازی پس از کسب موفقیتهای بسیار به یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی تاریخ تبدیل شد. پس از آن پرندههای خشمگین به الهام بخش فیلم و سریالهای محبوب زیادی تبدیل شد.
کمپانی سگا اعلام کرده است که پس از خرید شرکت بازی سازی Rovio، قصد دارد با بهرهگیری از دانش و تخصص متمایزی که این کمپانی در ساخت بازیهای لایو سرویس خود استفاده میکند، تولیدات و عنواین فعلی و آینده خود را بر روی بستر گوشیهای موبایلی و سیستم عاملهای مختلف آن اجرا کند.
سگا بر این باور است که پلتفرم Rovio، که با نام Beacon شناخته میشود، دارای 20 سال سابقه و تخصص سطح بالا در حوزه عملیات پخش زنده خدمات مختلف تلفن همراه، در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی میباشد.
“من با بازی Sonic the Hedgehog بزرگ شدم و شیفته طراحی پیشرفته آن شدم. بعدها، زمانی که برای اولین بار Angry Birds را بازی کردم، میدانستم که دنیای بازی و سرگرمی اکنون به یک پدیده اصلی واقعی تبدیل شده و میتوان گفت که درحال تلفیق با دنیای مدرن حال حاضر ما هستند. پیوستن به Rovio یک افتخار بود و من مفتخرم که دیدم محبوبیت پرندگان خشمگین همچنان در حال رشد است،
زیرا به غیر از این بازی، بازیها، سریالها و فیلمهای جدیدی را منتشر کردیم. با این حال فکر میکنم که پلتفرم فناوری اختصاصی پیشرو در صنعت ما، Beacon، کمتر شناخته شده است، اما به همان اندازه چشمگیر است، این پلتفرم 20 سال سابقه و تخصص دارد و به تیمهای مختلف در این صنعت اجازه میدهد تا محصولات خود در کلاس جهانی GaaS توسعه دهند.”
او افزود: «مأموریت ما ساختن شادی است و ما از این ایده که از تخصص و ابزارهای خود برای ایجاد شادی بیشتر برای کاربران و بازیکنانمان استفاده کنیم، و IP های پر جنب و جوش Rovio و سگا را تقویت و گسترش دهیم، هیجان زده هستیم. Red and Sonic the Hedgehog: دو شخصیت شناخته شده و نمادین در سطح جهانی یکی از نمونههایی هستند که توسط دو شرکت کاملاً مکمل ساخته شدهاند، با توجه به گسترش جهانی دستگاههای بازی که شامل موبایل، رایانه شخصی، کنسول و فراتر از آن می شود، میتوان امیدوار بود که ترکیب نقاط قوت Rovio و سگا آیندهای فوق العاده هیجان انگیز را برای دنیای بازی و سرگرمی ارائه میدهد.
منبع: venturebeat