سامسونگ همچنان بزرگترین تولیدکننده تبلتهای اندرویدی است. طبق آمار شرکت IDC، سامسونگ در فصل اول سال 2023 7.1 میلیون تبلت را فروخته است. این آمار اگرچه نسبت به فصل مشابه سال قبل 14.3 کاهش داشته، اما نشاندهنده میزان فروش مناسبی است. در همین مدت، اپل 10.8 میلیون تبلت را به فروش رساند که نسبت به سال قبل 10.2 درصد کمتر محسوب میشود.
شیائومی نیز 2 میلیون تبلت (حدود 6.6 درصد سهم بازار) را به کاربران عرضه کرده است، اما فروش آن هنوز هم محدود به بازار چین است. لنوو نیز با فروش فقط 1.9 میلیون تبلت در فصل اول سال 2023، با کاهش قابل ملاحظهای روبرو شده است.
رقابت بزرگترین تولیدکننده تبلتهای اندرویدی با سایر شرکتها
علیرغم کاهش ۶۲ درصدی، اما آمازون هنوز هم جزو پنج فروشنده اصلی تبلت در دنیا است. این شرکت ۱.۴ میلیون تبلت را به فروش رسانده است. آمازون تبلتهای مجموعه Fire را با نسخهای سفارشی از اندروید به طور عمده در ایالات متحده میفروشد. با انتشار تبلتهای بیشتری از شرکتهایی همچون وانپلاس، آپو، ریلمی و ویوو، به نظر میرسد بازار تبلتها در سالهای آینده جذابیت بیشتری نسبت به حالت کنونی پیدا خواهد کرد. گوگل نیز در همین ماه اولین تبلت اندرویدی خود با برند پیکسل را ارائه خواهد کرد.
سامسونگ در ماههای جولای یا اوت ۲۰۲۳، سه تبلت مهم دیگر یعنی Galaxy Tab S9، Galaxy Tab S9+ و Galaxy Tab S9 Ultra را ارائه خواهد کرد. این تبلتها از صفحه نمایشهای Super AMOLED و پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy برخوردار خواهند بود. مدلهای پیشرفتهتر دارای رتبه IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب هستند. سامسونگ میتواند با عرضه آنها به بازار، نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. سامسونگ میخواهد با شرکت اپل در بازار تبلتها به رقابت بپردازد و به دنبال بهبود محصولات خود است.
کاهش فروش اپل و سامسونگ نشان میدهد که شرکتهای دیگر میتوانند برای ورود به بازار تبلتها تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا بتوانند سهم این دو غول بزرگ را در چنین بازاری کمتر کنند. با توجه به افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای تبلتها در سالهای اخیر، شرکتهای تولید کننده تبلت فرصت خوبی برای افزایش فروش و بهبود محصولات خود دارند. باید دید سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تبلتهای اندرویدی چه تصمیم جدید در این بازار خواهد گرفت.