هفته گذشته، کمپانی اپل طی یک خبر جدید اعلام کرد که سرویس اپل موزیک لایو Apple Music Live برای فصل دوم، با اجرای ویژه اد شیرن Ed Sheeran، خواننده محبوب بریتانیایی بازخواهد گشت. این شرکت کوپرتینویی علاوهبر تبلیغ آلبوم جدید اد شیرن از طریق پاپ بیس، یک سری از اطلاعات مهم در مورد سرویس پخش موسیقی اپل موزیک خود که در سال 2015 راه اندازی شد، برای عموم مردم منتشر کرد.
براساس این اطلاعات، پس از گذشت 8 سال از آغاز فعالیت این سرویس، همچنان هیچ کدام از موزیکهای موجود در آن نتوانستهاند به رکورد 1 میلیارد استریم دست یابند. این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ اپل موزیک دربرابر سرویسهای مشابه آن، مانند اسپاتیفای قلمداد میشود. همانطور که میدانید هنرمندانی که بر روی سرویس اسپاتیفای فعالیت دارند، به طور مداوم درحال شکستن رکوردهای پخش موسیقی خود میباشند. برخی از این هنرمندان میتوانند به راحتی حتی با موزیکهای جدید خود، به رکورد 1 میلیارد استریم و حتی فراتر از آن دست یابند.
در بیانیه مطبوعاتی کمپانی اپل آمده است: “اد شیرن توانسته با بیش از 9.5 میلیارد استریم در سراسر جهان و 240 میلیون تگ در سرویس Shazam، به یکی از برترین هنرمندان اجراکننده در تمام دوران سرویس اپل موزیک تبدیل شود. تک آهنگ محبوب Shape of You این هنرمند که در سال 2017 منتشر شد، هم اکنون با بیش از 930 میلیون پخش در سراسر جهان، پرمخاطبترین آهنگ منتشر شده بر روی اپل موزیک میباشد.”
این موضوع نشان میدهد که درحال حاضر تنها آهنگی که در سرویس اپل موزیک به یک میلیارد استریم نزدیک است، قطعه Shape of You از اد شیرن میباشد، اما با این حال همچنان حدود 70 میلیون استریم تا دست یابی به رکورد 1 میلیارد پخش فاصله دارد.
مقایسه اپل موزیک و اسپاتفیای در تعداد استریم
تفاوت محبوبیت اسپاتیفای نسبت به سرویس اپل موزیک به ویژگیهای زیادی بستگی دارد و یکی از آنها رابط کاربری فوقالعاده آن میباشد. در همین باره در روز گذشته، اسپاتیفای اعلام کرد که این سرویس با استفاده از قابلیت ترکیب موزیک Blend خود، قرار است یک پلی لیست بر اساس مایلی سایرس ارائه دهد تا کاربران این پلتفرم بتوانند سلیقه موسیقی خود را با این خواننده آمریکایی ترکیب کنند.
این شرکت پس از این که مایلی سایرس توانست با انتشار تک آهنگ Flowers خود بر روی این سرویس، در مدت کوتاهی به رکورد 1 میلیارد استریم دست یابد و به موزیکی تبدیل شود که در کل دوران این پلتفرم، توانسته در سریعترین زمان ممکن به این عنوان برسد، تصمیم گرفت یک پلی لیست بر اساس موزیکهای این خواننده و سلیقه شخصی کاربران تولید کند.
برای مقایسه و درک بهتر تفاوت میان اسپاتیفای و اپل موزیک، باید در نظر بگیریم که قطعه Flowers چهار ماه پیش منتشر شد و درحال حاضر به بیش از 1 میلیارد استریم دست یافته است. این درحالی است که محبوبترین آهنگ منتشر شده بر روی سرویس اپل موزیک مربوط به سال 2017 میباشد و همچنان پس از گذشت این همه سال، نتوانسته به رکورد 1 میلیارد پخش دست یابد.
طبق گزارش وب سایت تحقیقاتی MIdIA، تعداد مشترکین فعال سرویس اسپاتیفای در نیمه اول سال 2022 به طور تقریبی 190 میلیون اعلام شده است، در حالی که این عدد برای اپل موزیک نزدیک به 85 میلیون کاربر میباشد. در حال حاضر داده و اطلاعات جدیدی درباره تعداد مشترکین حال حاضر این دو پلتفرم برای مقایسه کردن آنها در دسترس نیست، اما میتوان حدس زد که تفاوت ارقام همچنان به همان صورت گذشته باشد. این موضوع نشان میدهد که اسپاتیفای پایگاه کاربر گستردهتری نسبت به اپل موزیک دارد، پس بدیهی است که تعداد استریم موزیکها در بستر اسپاتیفای بسیار بیشتر از اپل موزیک خواهد بود.
درحال حاضر سرویس اپل موزیک از آن دسته از خدماتی است که کمپانی اپل باید توجه بیشتری به آن داشته باشد. این کمپانی میتواند با تغییرات کاربر پسند بر روی رابط کاربری خود و یا انتشار بیشتر موزیکهای محبوب این روزها، شنوندههای بیشتری را به خود جذب کند.
منبع: bgr