راهنمای عکاسی با موبایل: هر آنچه نیاز دارید بدانید

عکاسی با موبایلتا ۱۰ سال پیش عکاسی یک هنر دانسته می‌شد که می‌توانست شغل مناسبی نیز باشد. با پیشرفت تلفن‌های همراه و افزودن قابلیت‌های گوناگون در دوربین این وسایل، عکاسی با موبایل رفته‌رفته فراگیر شد. تا جایی‌که هر کس توانایی ثبت تصاویر دلخواهش را داشت.

گسترش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام، عکاسی را تبدیل به کاری روزمره و نیازی عمومی کرد. درصد بالایی از افرادی که تصاویر خود را در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند؛ با تلفن همراه‌شان عکاسی می‌کنند. گرچه در مقایسه با دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای، کیفیت این تصاویر بسیار پایین‌تر است؛ اما در قاب کوچکی مانند اینستاگرام، این کیفیت چندان به چشم نمی‌آید. بنابراین می‌توان به کمک دوربین تلفن همراه نیز تصاویر جذابی ثبت کرد.

در این نوشتار تلاش کرده‌ایم که با بیان مفاهیم مهم به زبان ساده و ارائه راهکارهای مناسب عکاسی با موبایل، شما را در ثبت بهتر لحظات و خاطرات خود یاری کنیم. تفاوتی ندارد، برای اشتراک تصاویر در اینستاگرام عکاسی می‌کنید یا هدفتان فروش محصول در وب‌سایت‌های گوناگون است یا هر چیز دیگری؛ آموزش‌های پیشِ رو می‌تواند توانایی شما را در رسیدن به اهداف‌تان افزایش دهد.

تردیدی نیست که دوربین‌های تلفن همراه با تمام پیشرفتی که تا کنون داشته‌اند؛ باز هم در مقابل دوربین‌های عکاسی (حتی دوربین‌های نیمه حرفه‌ای) حرفی برای گفتن ندارند. زیرا سنسورشان بسیار کوچکتر است و در عکاسی، کیفیت نسبت مستقیمی با سایز سنسور دارد. اما این ابعاد کوچک سنسور چه هنگام شما را به چالش می‌کشد؟

هنگامی که بخواهید تصویر گرفته شده را ویرایش کنید. متوجه خواهید شد که در مواردی به بن‌بست خواهید خورد که کاملا طبیعی است. برای انجام ویرایش سنگین در عکاسی با موبایل، تصویر باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ به همین دلیل عکاسان حرفه‌ای عموما با دوربین عکاسی می‌کنند. با این‌حال در حد نور و رنگ ـ که از مهم‌ترین فاکتورهای هر عکس است ـ توانایی اعمال تغییر خواهید داشت.

How to Take Better Vacation Pictures With Your Cell Phone | Cheapism.com

مورد دیگری که امروزه به جنجالی تبلیغاتی تبدیل شده، تعداد پیکسل‌های دوربین موبایل است. بدون شک تعداد پیکسل در سنسور دوربین تلفن همراه، اهمین چندانی ندارد. حتی در دوربین‌های حرفه‌ای (فول فریم) نیز تعداد پیکسل زیاد تنها برای یک کار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چاپ تصاویر در ابعاد بسیار بزرگ مانند بیلبوردهای تبلیغاتی. از آنجایی که تصاویر ثبت شده با تلفن همراه را به دلیل افت شدید کیفیت نمی‌توان چندان بزرگ کرد.

اعداد و ارقامی مانند ۴۸ مگاپیکسل، ۶۴ مگاپیکسل، ۱۰۸ مگاپیکسل و… تنها جنبه تبلیغاتی دارند. تجربه ثابت کرده که دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی تلفن همراه به مراتب تصاویر بهتری از موارد یاد شده در بالا، ثبت کرده‌اند. افزون‌بر این، تعداد پیکسل بالا در نور کم شما را دچار مشکل وحشتناکی به نام ((نویز)) می‌کند که تمام عکاسان از آن فراری هستند. اگر بخواهید به صورت نرم‌افزاری آن را برطرف کنید کیفیت تصویر بیش از پیش کاهش می‌یابد و در غیر این صورت نیز تصاویر ثبت شده زیبا نخواهند بود. بنابراین، چندان این عامل را در عکاسی با موبایل نظر نگیرید.

توانایی‌ها و ناتوانی‌ها در عکاسی با موبایل

Phone Photography 101: How to Take Good Pictures With Your Mobile Device

برای اینکه بتوانید در هر مسیری موفق باشید بهتر است از ظرفیت‌های خود و چالش‌های آن مسیر را بسنجید. عکاسی با موبایل نیز زمینه‌ای است که وابستگی بسیاری به عوامل گوناگون دارند. عکاسان بسیاری هستند که با وجود داشتن دوربین حرفه‌ای هم‌چنان توانایی ثبت تصویر درخور توجه ندارند.

این موضوع تا اندازه‌ای به شناخت ظرفیت تجهیزات، توانایی شخصی و عوامل محیطی بستگی دارد. توانایی شخصی موردی است که می‌تواند ارتقا یابد و این نوشتار نیز در راستای افزایش سطح این توانایی نوشته شده‌است. عوامل محیطی مانند نور، فضا، تنالیته رنگ و موارد مشابه نیز گرچه قابل تغییر هست اما هزینه زیادی دارد.

اما آگاهی از توانایی‌های دوربین تلفن همراه، موردی ضروری است که باید آن را بدانید. مدل تلفن همراه خود را در اینترنت جستجو کنید و اطلاعات دوربین (ماژول اصلی) را بیابید. این اطلاعات را در سایت‌های تخصصی عکاسی مانند DOXMark جستجو کنید تا به شرح دقیقی از قابلیت‌های دوربین‌تان دست یابید. معمولا در این سایت‌ها مقایسه‌ای میان دوربین تلفن همراه شما و دستگاه‌های رقیب نیز وجود دارد که در صورت سردرگمی میان چند تلفن همراه، می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

Your Guide to Taking Better Social Media Phone Photography — Eternity

سایز سنسور، اندازه پیکسل‌ها، دامنه پویایی (Dynamic Rang) مقدار ایزو و توانایی‌های دیگری که دانستن آنها برای عکاسی بسیار ضروری است. همچنین در بخش نقد و بررسی این سایت‌ها نیز می‌توانید نقاط ضعف دوربین تلفن همراه‌تان را نیز بشناسید. برای مثال اگر دوربینی در شرایط نوری ضعیف عملکرد خوبی داشته باشد؛ به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های خوبی بگیرید و تا اندازه‌ای دست‌تان را در ویرایش آنها بازتر می‌گذارد.

گرچه تلفن‌های همراه سعی دارند دوربین‌های خود را تا حد ممکن ارتقا داده و آماتورها را از خرید دوربین عکاسی بی‌نیاز کنند؛ اما بازهم در بخش تنظیمات نمی‌توانند همانند دوربین‌های عکاسی اختیارات فراوانی به کاربر بدهند. شاید بتوان مقدار ایزو و سرعت پرده شاتر را تنظیم کرد یا تراز سفیدی را بر اساس شرایط محیطی تغییر داد اما تمام این موارد در بازه بسیار کمتری نسبت به دوربین عکاسی انجام خواهد شد. با این‌حال بهتر است تا اندازه‌ای نسبت به مفاهیم بنیادین عکاسی با موبایل اطلاعات داشته باشید.

دیافراگم

6 Tips For Good Smartphone Photography

سه اصل نوردهی در عکاسی وجود دارد که گاهی با عنوان مثلث نوردهی نیز از آنها یاد می‌شود. دیافراگم یکی از این بخش‌هاست. دیافراگم مکانیسمی مکانیکی در لنز دوربین است که نور ورودی به سنسور را با بسته یا باز شدنش، تعیین می‌کند. این مکانیسم از تیغه‌هایی مدور تشکیل شده که کنار هم چیده شده و در مرکز دایره‌ای تشکیل می‌دهند. هرچه دیافراگم بسته‌تر باشد؛ نور ورودی کمتر است و هرچه بازتر باشد؛ نور بیشتری به سنسور می‌رسد و تصویر بهتر خواهد بود.

دیگر وظیفه مهم دیافراگم، جدا کردن سوژه از پس زمینه در عکاسی با موبایل است. به بیان ساده‌تر؛ هرچه دیافراگم بازتر باشد؛ سوژه بهتر از پس زمینه جدا شده و  متاسفانه دیافراگم دوربین‌های موبایل ثابت است و نمی‌توان آن را بسته یا باز کرد. تغییراتی که با عنوان دیافراگم در دوربین‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد؛ عموما به‌صورت شبیه‌سازی با هوش مصنوعی است. سیستم عامل تلفن همراه هنگامی که دیافراگم را می‌بندید عکس را تاریک‌تر و زمانی که باز می‌کنید روشن‌تر می‌کند.

به تازگی این موضوع به قدری پیشرفت کرده که با تغییر دیافراگم، عمق میدان نیز تغییر می‌کند. بنابراین تغییر دیافراگم برای جبران نوردهی در عکاسی با موبایل، چندان منطقی نیست زیرا همان‌گونه که بیان شد؛ به صورت اپتیکال و حقیقی تغییری ایجاد نمی‌شود.

سرعت شاتر

این فاکتور در عکاسی با موبایل توانایی تنظیم دستی را دارد؛ ممکن است بازه آن محدود باشد (۳ ثانیه، ۵ ثانیه و یا ۱۰ ثانیه) اما دوربین به صورت کاملا حقیقی این تنظیم را اعمال می‌کند. مقدار زمانی که پرده شاتر باز می‌ماند تا نور به سطح سنسور برسد؛ سرعت شاتر نامیده می‌شود. زمانی که نور محیط کم است یا برای ثبت تصویری خاص، می‌توانید زمان سرعت شاتر را بالا ببرید تا نور در زمان طولانی‌تری به سنسور برسد. بدین ترتیب، کمبود نور محیط تا حد قابل توجهی جبران خواهد شد.

ایزو

Get mobile photography tips with this helpful guide from U.S. Cellular.  Take your smartphone … | Mobile photography tips, Mobile photography,  Smartphone photography

حساسیت سنسور دوربین در اصطلاح عکاسی ایزو نامیده می‌شود. اگر دوربین تلفن همراه در حالت تنظیم دستی اختیار تغییر مقدار ایزو را به شما بدهد؛ با افزایش عدد آن تصویر پرنورتری خواهید داشت و بلعکس. در واقع ایزو پیکسل‌های سطح سنسور را نسبت به نور حساس‌تر (در اعداد بالا) یا تنبل‌تر (در اعداد پایین) می‌کند. اما این ظاهر ماجرا در عکاسی با موبایل است. پیکسل‌ها حساسیتی ثابت دارند و مقدار آن قابل تغییر نیست.

بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای در ابتدای ارائه به بازار دامنه‌ای خاص از ایزو را پوشش می‌دهند و پس از یکی دو سال، آپدیتی برای آنها منتشر می‌شود که این دامنه را افزایش می‌دهد. حال این سوال پیش می‌آید که مگر ایزو حساسیت پیکسل‌ها نیست؟ پس چگونه ممکن است همان پیکسل‌های گذشته حساسیت بیشتری پیدا کنند؟ پاسخ این است که ایزو ارتباط چندانی با پیکسل‌های سنسور ندارد.

درواقع حساسیت سنسور مقداری ثابت و غیر قابل تغییر است. این پردازنده دوربین است که با اعمال برخی تغییرات، تصویر را روشن‌تر می‌کند. دراین پردازش‌ها گاهی نقاط ریز قرمز رنگی نیز در تصویر دیده می‌شود که در اصطلاح نویز نامیده می‌شود. تلفن‌های همراه نیز مقدار ایزو را به صورت کاملا اتوماتیک تنظیم می‌کنند اما در حالت تنظیم دستی می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید. بهتر است زمانی که نور محیط کم است؛ تا جایی که امکان دارد ایزو را کاهش داده و سرعت شاتر طولانی‌تر انتخاب کنید (مثلا 5 ثانیه). خروجی دراین حالت عکاسی با موبایل بسیار بهتر خواهد بود.

وایت بالانس

نورها دمای متفاوتی دارند. نور لامپ مهتابی دمای متفاوتی از آفتاب وسط روز دارد و هوای ابری نیز دمای نوری متفاوتی از لامپ‌های استودیویی دارد. این تغییر دما سبب تغییر فضای رنگی عکس و البته تغییر رنگ‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل تصاویر برخی از تلفن‌های همراه گرم‌تر و برخی سردتر است یا به بیان ساده‌تر برخی به زردی گرایش دارد و برخی به سمت رنگ آبی. برای رفع این مشکل در دوربین‌های عکاسی گزینه‌ای به نام وایت بالانس یا تراز سفیدی وجود دارد که در سال‌های اخیر، تلفن‌های همراه نیز به این گزینه مجهز شده‌اند.

وایت بالانس همان عاملی است که رنگ تصاویر شما را در عکاسی با موبایل نیز تنظیم می‌کند. اگر وایت بالانس دوربین شما دقیق تنظیم شود؛ تصاویری که ثبت خواهد شد با رنگ طبیعی (همان‌گونه که با چشم دیده می‌شود) ثبت خواهد شد. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از دوربین این گزینه را تنظیم کنید. برای این‌کار بهترین راه تنظیم به کمک رنگ سفید است.

همان‌گونه که از نام این گزینه برمی‌آید؛ باید آن‌را برای تنظیم رنگ سفید به‌کار بست. برای این کار سطح سفید رنگی را انتخاب کنید، دوربین را مقابل آن گرفته و عدد وایت بالانس را تغییر دهد (کم یا زیاد کنید). تا جایی که آنچه در تلفن همراه خود می‌بینید؛ همانی باشد که در حالت طبیعی نیز دیده می‌شود. دراین حالت تمام رنگ‌هایی که ثبت شوند نیز دقیقا همانی خواهد بود که به صورت طبیعی به چشم می‌رسند.

5 smartphone photography tips to make the most of your mobile | bonusprint  blog

درصورتی که فرصت یا توانایی انجام تنظیم وایت بالانس را ندارید؛ می‌توانید از حالت اتوماتیک استفاده کنید. این حالت گرچه با خطاهای رنگی همراه است؛ اما می‌توانید بعدا آن را اصلاح کنید. وایت بالانس از جمله مواردی است که هنگام ویرایش تصویر، به تغییرات پاسخ بهتری می‌دهد. شاید روشنایی عکس به عوامل خاصی بستگی داشته باشد؛ اما وایت بالانس گزینه‌ای تک محوری است که تنها رنگ را تنظیم می‌کند. بنابراین اگر نتوانستید هنگام عکاسی با موبایل وایت بالانس را تغییر دهید؛ نگران نباشید.

مواردی که در بالا نام برده شد؛ مسائل فنی عکاسی بودن که رعایت آنها شما را در ثبت تصاویر با کیفیت یاری خواهد کرد. اما بارها تصاویر نه چندان باکیفیتی دیده‌ایم که زیبا و چشم‌نواز هستند. دلیل آن چیست؟ در ادامه مواردی بیان می‌شود که با به‌کارگیری آنها می‌توانید استاندارد هنری تصاویر خود را بالا ببرید.

ترکیب بندی

بدون شک، مهمترین تفاوت میان یک عکاس و فردی که تنها دکمه شاتر را فشار می‌دهد؛ ترکیب بندی است. ترکیب بندی روح و معنای هر تصویر است. به کمک این گزینه مفهوم عکس مشخص می‌شود. انتقال پیام، انتقال احساس به مخاطب، تفکر عکاس، حرفی که می‌خواهد بگوید همه به کمک ترکیب بندی مشخص می‌شود.

اگر تمام موارد بالا در عکاسی با موبایل به‌خوبی رعایت نشود اما ترکیب بندی عکس درست باشد؛ آن عکس زیبا خواهد شد. اصول ترکیب بندی شامل مواردی است که بهتر است آنها را رعایت کنید. البته این موضوع همیشگی نیست. می‌توانید قوانین را بشکنید و تصویری نوین به ثبت برسانید. با این حال در شروع بهتر است از این اصول پیروی کنید.

نقاط طلایی

بهترین کادر برای عکاسی که بیشتر حالات را می‌توان در آن به نمایش گذاشت؛ کادر با نسبت 3 به 2 است. اگر این کادر را مطابق تصویر در جهت عمودی به سه بخش و در جهت افقی به دو بخش تقسیم کنیم؛ نقاطی به دست می‌آید که در ثبت تصاویر اهمیت دارند. در تصویر این نقاط مهم که به نقاط طلایی نیز مشهورند؛ مشخص شده‌اند. این نقاط اولین و مهمترین بخش از هر تصویری است که انسان می‌بیند. بنابراین بایستی آنها را در عکاسی با موبایل بشناسید و مفهوم تصویر خود را بر اساس آنها تنظیم کنید.

نقاط خطرناک

Mobile food photography creative image_picture free download  400713766_lovepik.com

در مقابل نقاط طلایی، بخش‌هایی از هر تصویر است که کمترین توجه به آنها می‌شود یا استفاده از آنها در صورت عدم هماهنگی با مفهوم کلی عکس؛ می‌تواند زحمات شما را در عکاسی با موبایل بر باد دهد. گوشه‌های تصویر و مرکز آن در این دسته قرار می‌گیرند. به هیچ وجه سوژه اصلی را در گوشه‌ها قرار ندهید زیرا توجه باید و شاید را دریافت نمی‌کند. گوشه‌ها تنها برای پر شدن با عوامل جانبی و کم اهمیت هستند که عموما به صورت تار و محو نشان داده می‌شوند.

افزون‌بر گوشه‌ها، مرکز تصویر نیز مکان مناسبی برای قرار دادن سوژه نیست. خنثی‌ترین و ساکن‌ترین بخش یک تصویر، مرکز آن است. مکانی که به دلیل توازن احساس و پویایی خاصی را منتقل نمی‌کند. بنابراین چه دلیلی دارد که سوژه در این بخش قرار بگیرد؟ البته این بدان معنا نیست که مرکز تصویر بایستی خالی باشد؛ خیر! منظور این است که آن بخش مورد توجه که بیشترین مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کند؛ با قرار گرفتن در مرکز خاصیت خود را از دست خواهد داد.

اما در صورت ثبت یک پرتره، بدون شک بخشی از بدن سوژه در مرکز قرار خواهد گرفت. با این‌حال در مواردی می‌توان مرکز تصویر را نقطه اصلی دانست. همان‌گونه که بیان شد؛ این بخش خنثی‌ترین قسمت کادر است. بنابراین اگر نیاز دارید که در عکاسی با موبایل سوژه شما حالتی خنثی داشته باشد؛ مرکز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین برای بیان مفهوم توازن، مرکز کار را کاملا ساده خواهد کرد. در مواردی مانند عکاسی از معماری ـ به‌ویژه معماری سنتی ایران که سراسر تعادل و توازن است ـ قرار دادن سوژه در مرکز می‌تواند مفهوم را برساند. اما به‌خاطر داشته باشید که بایستی بسیار استادانه انجام دهید.

زاویه و افق

رعایت زوایای درست عکس، تصویر را طبیعی‌تر کرده و به آن زیبایی می‌بخشد. از کادربندی عجیب و غریب و کج پرهیز کنید. کج بودن زاویه عکس آن را هنری نخواهد کرد بلکه شما را فردی ناشی در عکاسی جلوه می‌دهد. گرچه برخی تصاویر با کادر کج ثبت شده و زیبا هستند؛ اما مقدار انحراف ۳۰  یا ۴۵ درجه است که کادر هلندی نام دارد. کمتر یا بیشتر از این، خطای عکاس دانسته می‌شود.

چشم انسان نیز قدرت تشخیص بالایی دارد و می‌تواند زوایای کوچکی (حتی ۲ یا ۳ درجه) را نیز تشخیص دهد. بنابراین تلاش کنید تصاویر را با زاویه درست ثبت کنید. برای ساده شدن این کار، کافی است که در بخش تنظیمات دوربین تلفن همراه خود، گزینه Grade یا شبکه‌بندی را فعال کنید تا خصوطی روی صفحه شکل بگیرد. به کمک این خطوط هم می‌توانید نقاط طلایی را در عکاسی با موبایل بیابید و هم زاویه درست را تشخیص دهید.

انتخاب افق مناسب، دیگر گزینه مهم در ترکیب‌بندی است. تفاوتی ندارد از یک منظره عکاسی می‌کنید یا پرتره می‌گیرید یا حتی عکس از محصول، اگر افق را به درستی انتخاب نکنید؛ تصویر شما مفهوم لازم را نخواهد داشت. هنگامی که گزینه گرید را در تنظیمات گوشی خود فعال کنید؛ دو خط افقی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که به خطوط افق مشهورند. به طور کلی اگر سوژه شما در قسمت پایینی کادر قرار می‌گیرد؛ خط افق بایستی در بالا قرار گیرد. برای مثال هنگامی که در حال عکاسی با موبایل از منظره‌ای هستید که شامل درختان و جوی آبی در قسمت پایینی است؛ بهتر است محدوده‌ای که درختان در آسمان به پایان می‌رسند را خط افق خود قرار دهید.

حال اگر در صحنه‌ای جزئیات مورد نظر شما در بخش بالایی قرار داشت مثلا در آسمان فرم‌های زیبایی از ابر داشتید و در بخش پایین چیز قابل توجهی نبود؛ خط پایینی را به عنوان افق تصویر خود برگزینید. هنگام کادر عمودی هم تقریبا شرایط یکسان است با این تفاوت که بهتر است قدری به خط مرکزی نزدیک شوید؛ البته تنها قدری!

امتداد خطوط

A Quick Guide for Improving Basic Phone Photography Skills

پیشتر درباره خطوط تقسیم کننده عکس و نقاط طلایی صحبت شد؛ بنابراین نیازی به بازگویی مطالب نیست. اما دانستن آنها به تنهایی کفایت نمی‌کند. بلکه بایستی بدانید از این موارد چگونه استفاده کنید. به این دو تصویر نگاه کنید.

در هر دو تصویر نقاط طلایی و زاویه افق به درستی رعایت شده‌است. اما بازهم تصویر سمت راست از نظر بصری جذابیتی ندارد. مشکل کجاست؟ دلیل نازیبایی این عکس، عدم رعایت امتداد خطوط است که تعادل درونی آن را از بین می‌برد. تنها عکس‌هایی که سوژه در مرکز کادر قرار می‌گیرد دارای تعادل نیستند. بلکه هر عکسی که اصول ترکیب‌بندی را رعایت کند؛ از تعادلی مناسب برخوردار خواهد شد.

حال اگر به تصویر سمت چپ نگاه کنید متوجه خواهید شد که مفهوم عکس را به درستی خواهید فهمید. در عکاسی اصطلاحی وجود دارد به‌نام نگاه سوژه. مهم نیست سوژه شما انسان باشد، ساختمان باشد، درخت یا حیوان، هر چیزی دارای یک جهت است. آن جهت را در اصطلاح نگاه سوژه می‌گویند. در ترکیب بندی مناسب بهتر است نگاه سوژه در فضای منفی قرار بگیرد یا به بیان بهتر، آن سمتی که سوژه نگاه می‌کند فضای بیشتری در عکس اشغال کند. بدین ترتیب، عکس شما در عکاسی با موبایل حرفی برای گفتن و داستانی برای روایت خواهد داشت.

قانون دو سوم

قوانین ترکیب بندی بسیارند و بیان آنها از حوصله این بحث خارج است. در اینجا یکی از مشهورترین و متداول‌ترین قوانین را بیان می‌کنیم. طبق قانون دوسوم (۳/۲) عکاس نزدیک به دوسوم کادر خود را که در جهت نگاه سوژه است؛ خالی می‌گذارد. افزون‌بر حالت سادگی و مینیمالی که در تصویر پدید می‌آید؛ نبود جزئیات بیهوده مفهوم را نیز بهتر به مخاطب منتقل می‌کند. البته منظور از خالی گذاشتن در اینجا، قرار ندادن دیگر جزئیات در محدوده فوکوس است.

در حالت Portrait یا Live Focus که محوشدگی مناسبی در پس زمینه اتفاق می‌افتد؛ شما می‌توانید قانون دوسوم را به خوبی در عکاسی با موبایل پیاده کنید. در حالت عادی نیز می‌توانید پس زمینه خود را خنثی انتخاب کنید مانند پهنه آسمان، دیواری یک رنگ و مواردی از این دست.

ویرایش تصویر

Top 10 Mobile Photography Tips

هرکسی بدون شک نیاز به ویرایش دارد. عوامل مختلفی در عکاسی نقش دارند که ممکن است سبب بروز خطا هنگام ثبت تصویر شوند. برای برطرف کردن این خطاها (نور، رنگ، خطاهای لنز و…) بایستی تصویر را پس از ثبت ویرایش کرد. نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که به کمک آنها می‌توان به نتیجه دلخواه دست یافت. بسیاری از این برنامه‌ها با داشتن فیلتر‌ها آماده کار شما را بسیار راحت کرده و می‌توانید تنظیمات از پیش تعیین شده را روی تصاویر خود اعمال کنید.

اما از آنجایی که هیچ عکاسی در حالت اتوماتیک دوربین خود عکاسی نمی‌کند؛ استفاده از چنین فیلترهایی چندان توصیه نمی‌شود. اگر تصمیم دارید تصاویرتان به زیباترین شکل ممکن ویرایش شده و کیفیت خود را نیز از دست ندهند (دست کم زیاد از دست ندهند) بهتر است آنها را دستی ویرایش کنید. یعنی تک‌تک گزینه‌ها را به صورت دستی کم و زیاد کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. این کار ممکن است وقت‌گیر باشد اما دو نتیجه عالی دارد. نخست اینکه سبب می‌شود مهارت شما در ویرایش تصاویر در عکاسی با موبایل بالا برود.

Beginner's Guide to Mobile Photography

بعدها اگر تصمیم به ویرایش با برنامه‌های حرفه‌ای را داشتید؛ بسیاری از گزینه‌ها و اصطلاحات برایتان ناآشنا نخواهد بود. دومین و مهمترین نتیجه از ویرایش دستی، رسیدن به دلخواه‌ترین نتیجه ممکن است. تنها با تنظیم دستی تک‌تک فاکتورهای یک عکس می‌توانید به آنچه می‌خواهید برسید. بنابراین تا می‌توانید در این مسیر آزمون و خطا کرده و خود را پرورش دهید.

برای ویرایش تصاویر در عکاسی با موبایل هم می‌توانید از ویرایشگر خود تلفن همراه استفاده کنید و هم از دیگر برنامه‌ها. از آن‌جایی که هیچ عکاسی از ویرایشگر دوربین خود برای بهبود تصاویرش کمک نمی‌گیرد؛ شما نیز تا می‌توانید این کار را نکنید. البته اگر به دیگر برنامه‌ها دسترسی کامل ندارید؛ ویرایشگر تلفن همراه نیز می‌تواند راه‌گشا باشد اما بهتر است آن را گزینه نخست در نظر نگیرید.

بهترین و کامل‌ترین برنامه‌ای که هم اکنون برای ویرایش تصاویر در تلفن همراه وجود دارد Adobe Lightroom Mobile است که امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد. لایت‌روم برنامه‌ای است که تمام عکاسان حرفه‌ای روی سیستم کامپیوتر خود دارند و تصاویر با کیفیت خود را به کمک آن ویرایش می‌کنند. نسخه موبایل این برنامه نیز بسیار عالی عمل می‌کند. افزون بر رابط کاربری عالی و فضای و امکانات حرفه‌ای، لایت‌روم به کیفیت تصاویر شما آسیبی نمی‌رساند و آنها را تا جای ممکن حفظ می‌کند.

بدین ترتیب شما می‌توانید با خیال راحت به ویرایش تصاویر خود پرداخته و آنها را به دلخواه خود درآورید. ممکن است در ابتدای کار عکاسی با موبایل استفاده از فاکتورهای ویرایش تصاویر برایتان جذاب باشد و در افزایش یا کاهش آنها اغراق کنید؛ اما هیچ اشکالی ندارد. با فکری آسوده در تخیل خود پرواز کنید و هرچه دوست دارید را امتحان کنید. عکاسی دنیای شماست. دنیایی که تنها شما حق اظهار نظر در آن را دارید. بنابراین بدون هیچ ترسی حرف خود را بگویید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید