کمپانی توییتر به رهبری ایلان ماسک، هر روزه اتفاقات و حواشی زیادی را به خود اختصاص میدهد. ایلان ماسک پس از رسیدن به جایگاه مدیر عاملی شبکه اجتماعی بزرگ توییتر، بلافاصله با اخراج گسترده کارکنان سابق این شرکت و تغییر در سیاستهای مختلف آن، توانست نظرات منفی کاربران عادی، شرکتهای مختلف و از همه مهمتر فروشگاههای اینترنتی سیستم عاملهای مختلف را به خود جذب کند.
حذف توییتر از ابزار تبلیغاتی مایکروسافت
چندی پیش خبری مبنی بر احتمال حذف برنامه توییتر از فروشگاههای اینترنتی اپل استور و گوگل پلی، به دلیل سیاستهای عجیب غریب و متفاوت ایلان ماسک منتشر شد. با این حال اکنون کمپانی مایکروسافت، تصمیم گرفته است که توییتر را از بخش ابزار شبکههای اجتماعی و مدیریت آنها برای تبلیغ کنندگان حذف نماید. مایکروسافت دلیل اصلی این اقدام را، پس از تصمیم گیری توییتر مبنی بر قیمت گذاری نسخه جدید API برنامه خود، عنوان کرده است.
از تاریخ 25 آوریل امسال، آن دسته از تبلیغ کنندگانی که از ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی مایکروسافت استفاده میکنند، دیگر قادر به مدیریت توییتر در بخش داشبورد این ابزار نخواهند بود و به آن دسترسی نخواهند داشت.
وب سایت خبری Mashable که در زمینه اخبار تکنولوژی فعالیت خود را از سال 2005 آغاز کرده است، اخیرا در گزارشی به این موضوع پرداخته است. به نقل از وب سایت Mashable، کمپانی مایکروسافت یکی از غولهای فناوری جهان امروز، در صفحه پلتفرم تبلیغاتی خود اعلام کرده است که کمپینهای هوشمند مرکز بازاریابی دیجیتال که در جهت تبلیغات گسترده شرکتهای مختلف در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند، تا چند روز دیگر از شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی نخواهد کرد.
این اعلامیه، تقریبا یک ماه پس از منتشر شدن خبر جدید توییتر در رابطه با API خود، که در آن عنوان کرده بود از این پس کاربران و شرکتهای مختلف برای دسترسی به API این شبکه اجتماعی، باید به طور ماهانه هزینه مشخصی را پرداخت کنند. با این که کمپانی توییتر در ابتدا درمورد قیمت گذاری APIهای خود برای مشتریان سازمانی چندان آماده نبود، پیش از آن وبسایت Wired در این رابطه گزارشی نوشته بود. این وب سایت در گزارش خود مدعی شده است که، ارزانترین بسته موجود برای خرید API توییتر و دسترسی مشتریان سازمانی این شرکت به آن، معادل 42000 دلار در ماه هزینه خواهد داشت.
اگر نگاه منطقی به موضوع داشته باشیم، یک کمپانی به بزرگی مایکروسافت میتوانست به راحتی این مبلغ را برای دسترسی به API شبکه اجتماعی توییتر بپردازد، اما به نظر میرسد که این شرکت تصمیم دارد که به جای آن، به طور کلی توییتر را کنار بگذارد.
حذف پشتیبانی از وبسایت توییتر در ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی مایکروسافت به این معنی است که تبلیغ کنندگان دیگر نمیتوانند از این پلتفرم برای ایجاد، مدیریت یا برنامهریزی پیشنویس توییتها و همچنین مشاهده توییتهای زده شده و رتوییتها، منشنها و به طور کلی تعاملات گذشته استفاده کنند. کمپانی مایکروسافت همچنین در اطلاعیه خود به این موضوع اشاره کرده است که سایر وب سایتهای رسانههای اجتماعی مختلف مانند “فیس بوک، اینستاگرام و لینکدین” همچنان برای تبلیغ کنندگان در دسترس خواهند بود.
کمی پس از انتشار اعلامیه حذف توییتر از پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت توسط این کمپانی، ایلان ماسک در تاریخ 19 آوریل در قالب توییتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد به اعلامیه جدید مایکروسافت واکنش نشان داد و در محتوای آن، تهدید به اقدام قانونی و شکایت علیه این شرکت کرد. مدیر عامل پر حاشیه توییتر در این توییت نوشته بود: “کمپانی مایکروسافت به طور غیرقانونی با استفاده از دادههای توییتر آموزش دیدهاند. اکنون زمان شکایت کردن از آنها است.” با این حال ایلان ماسک توضیح بیشتری درباره نحوه آموزش غیرقانونی مایکروسافت با استفاده از دادههای توییتر و ادعای جنجالی خود نداد.
اما لازم به ذکر است که این غول فناوری یکی از حامیان اصلی کمپانی OpenAI توسعهدهنده ChatGPT چت بات انقلابی و محبوب حال حاضر دنیای امروز میباشد. احتمالا باید به این موضوع مطلع باشید که ایلان ماسک مدیر عامل حال حاضر توییتر، همان شخصی است که کمپانی OpenAI را در سال 2015 تأسیس کرد، اما او پس از مدتی به دلیل کند بودن پروژه از سازمان فاصله گرفت و کمپانی را ترک کرد.
نکته قابل توجه این است که ایلان ماسک اخیراً به شدت از چت بات و هوش مصنوعی کمپانی OpenAI به طور کلی انتقاد کرده است و به یکی از مخالفان اصلی این شرکت و محصولاتش تبدیل شده است. این مخالفت تا مرحلهای پیش رفته است که ماسک اخیراً اعلام کرده که برنامههای جدیدی برای تاسیس شرکت هوش مصنوعی خود که خواهد داشت و قرار است در آینده به یکی از رقیبهای اصلی OpenAI و Google تبدیل شود.
اما با این حال در حال حاضر صحت این موضوع که آیا تهدید ایلان ماسک به شکایت به شکایت از کمپانی مایکروسافت واقعاً تحقق خواهد یافت یا خیر مشخص نیست و باید دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. صرف نظر از این موضوع، کمپانی مایکروسافت تصمیم خود را برای کنار گذاشتن توییتر در زمان بسیاری بدی گرفت، با اضافه شدن این موضوع به اتفاقاتی که اخیرا برای توییتر افتاده است، میتواند ضربه بزرگی را به این کمپانی وارد کند.
این شبکه اجتماعی از زمانی که ایلان ماسک مدیریت آن را برعهده گرفته است، بهطور پیوسته از تعداد تبلیغ کنندگان آن کاسته شده و به مروز تعداد زیادی از آنها را از دست داده است. درواقع بر اساس گزارش شرکت تحلیل بازاریابی دیجیتال Pathmatics توسط Sensor Tower که اخیرا منتشر شده است، در ماه ژانویه امسال، به طور تقریبی، کمتر از نیمی از 1000 تبلیغ کننده برتر توییتر به این کمپانی سفارش تبلیغ دادهاند. این موضوع به طور جدی میتواند برای ایلان ماسک و کمپانیاش خطراتی را به همراه داشته باشد.
منبع: engadget