طبق گزارشها، شرکت مایکروسافت متعهد شده است که بازی کالاف دیوتی را برای «چند سال دیگر» فراتر از قرارداد بازاریابی موجود سونی با Activision روی پلیاستیشن نگه دارد.
فیل اسپنسر، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، به The Verge گفت که کالاف دیوتی برای سالهای زیادی روی کنسولهای پلیاستیشن سونی باقی خواهد ماند. اسپنسر میگوید: «در ژانویه، توافقنامه امضاشدهای را به سونی ارائه کردیم تا کالاف دیوتی را در پلیاستیشن، با برابری ویژگیها و محتوا، برای حداقل چندین سال دیگر فراتر از قرارداد فعلی سونی تضمین کنیم، پیشنهادی که فراتر از توافقهای معمول صنعت بازی است». با این حال، او نگفت که کالاف دیوتی چند سال روی پلی استیشن باقی خواهد ماند.
این اولین باری نیست که اسپنسر این حرف را میزند، او تعهد مایکروسافت به حفظ کالاف دیوتی روی کنسولهای پلیاستیشن سونی را نیز در ماه ژانویه، بلافاصله پس از اعلام مایکروسافت ۶۸.۷ میلیارد دلار خرید اکتیویژن بلیزارد، در توییتر اعلام کرد.
اسپنسر در ۲۱ ژانویه توییت کرد:
“این هفته تماسهای خوبی با مدیران سونی داشتیم. من قصد خود را برای احترام به همه توافقهای موجود پس از خرید اکتیویژن بلیزارد و تمایلمان برای نگهداشتن کالاف دیوتی در پلیاستیشن تایید کردم. سونی بخش مهمی از صنعت ما است و ما برای روابط خود ارزش قائل هستیم”.
مایکروسافت، اکتیویژن بلیزارد را در ژانویه امسال خریداری کرد. Activision Blizzard ناشر کالاف دیوتی، یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ است. از زمانی که مایکروسافت خرید اکتیویژن بلیزارد را اعلام کرد، این شرکت قانونگذاران و گروههای نظارتی را متقاعد کرده است که این معامله ماهیت غارتگرانه ندارد و برای صنعت بد نیست. یکی از راههایی که شرکت ایکسباکس این کار را انجام میدهد این است که استدلال میکند که اکتیویژن بلیزارد بازیهایی را منتشر نمیکند که آنقدر بزرگ و منحصربهفرد هستند که این خرید رقابت با دیگر شرکتهای بازی، فروشگاهها یا سازندگان کنسول را خفه کند.
سونی اخیراً به CADE، کمیته نظارتی برزیل، ادعا کرده است که خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت، به شدت بر انتخاب مشتریان برای خرید کنسول تأثیر خواهد گذاشت. طبق گزارشات، مایکروسافت در یک سند جدید به این ادعاها پاسخ داده است، همانطور که توسط VGC گزارش شده است که سونی تنها شرکت مورد بررسی است که چنین ادعاهایی را مطرح کرده است.
مایکروسافت همچنین استدلال میکند که سونی از رقابت با Game Pass ناراحت است و میخواهد هر گونه رقابت بالقوهای را برای مدل کسبوکار خود از بین ببرد. مایکروسافت ادعا میکند که سونی و سایر شرکتدلهای اشتراک بازی، ابزار خاص خود را برای رقابت با Game Pass دارند و بازیکنان خدمات اشتراک را یکی از روشهای پرداخت برای بازیها میدانند.
این خرید همچنین مجموعه Game Pass مایکروسافت را با برنامههایی برای راهاندازی بازیهای Activision Blizzard در Game Pass تقویت میکند که به نقطه عطف جدیدی از بیش از ۲۵ میلیون مشترک رسیده است. مایکروسافت در بیانیهای اعلام کرد، این خرید Game Pass را به یکی از جذابترین و متنوعترین مجموعههای محتوای بازی در صنعت تبدیل میکند. مایکروسافت پس از بسته شدن، ۳۰ استودیوی بازیسازی داخلی به همراه قابلیتهای انتشارات و تولیدات الکترونیکی اضافی خواهد داشت.