به لطف ظهور اینترنت و رسانههای اجتماعی، برای عکاسان آسان است که کارهای خلاقانه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و جذب مخاطب کنند. بسیاری از آنها مخاطبان قابل توجهی ایجاد کردهاند که بعدا توانستند برای کسب و کار خود از آنها استفاده کنند.
اما با افزایش حضور در صفحات اجتماعی، ضروری است که به مخاطبان خود این حس را بدهید که بخشی واقعی از ماجراجویی عکاسی شما هستند. اگر آنها را دور نگه دارید، نمیتوانید انتظار داشته باشید که مردم برای مدت طولانی جز طرفداران شما باقی بمانند. خوشبختانه راههای مختلفی وجود دارد که می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به جذب مخاطب خود ادامه بدهید. این راهنما برخی از بهترین راههایی را که میتوانید این کار را انجام دهید، تشریح میکند.
به تعاملات در رسانههای اجتماعی پاسخ دهید
حتی اگر هنوز خود را به عنوان یک عکاس تثبیت نکردهاید، احتمالا هنوز حداقل چند طرفدار دارید که مشتاقانه منتظر ارسال محتوای شما هستند. هنگامی که این کار را انجام میدهید، بسیاری اغلب قدردانی خود را در قالب نظرات و پیامهای مستقیم نشان میدهند. یکی از سادهترین راهها برای ارتباط با مخاطبان و جذب مخاطب، پاسخ دادن به این تعاملات است. یک تشکر ساده تاثیر بسیار زیادی در رشد شما دارد، اما حتی گذاشتن ایموجی قلب هم بهتر از هیچ چیز است.
به طور طبیعی، پاسخ به تعاملات شما با افزایش فالوورها کمی پیچیده تر میشود. برای حفظ این عادت، در طول روز کمی وقت بگذارید.
در رسانههای اجتماعی لایو بگذارید
یکی از عواملی که در ظهور سلبریتیهای اینترنتی و جذب مخاطب نقش داشته این است که پخش زنده در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام چقدر آسان شده است. به عنوان یک عکاس، ممکن است متوجه شوید که این ابزار بسیار مفیدی برای ایجاد رابطه با مخاطبان شماست. اکثر سایتهای اصلی شبکههای اجتماعی گزینهای برای پخش زنده دارند و برخی از پلتفرمهای خاص سازنده مانند Behance نیز این قابلیت را دارند.
البته، باید دلیل خاصی برای لایو داشته باشید. چند مورد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید عبارتند از:
- جلسات آموزشی
- اعلام عرضه محصول جدید
- به اشتراک گذاری بررسی تجهیزات دوربین
بادیگران ارتباط بگیرید
اگر به همه برندها و سازندگان مورد علاقه خود فکر کنید، احتمالا آنها علاوه بر محصولات شگفت انگیز یک چیز مشترک دارند: میتوانید در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کنید. میتوانید با مخاطبانی که از این محصولات لذت میبرند نیز ارتباط برقرار کنید. به عنوان یک عکاس که به دنبال شناخته شدن بیشتر است، ایجاد یک شخصیت خاص در انتخاب محصول و سبک کاری به جذب مخاطب کمک شایانی میکند.
صرف نظر از اینکه چقدر حرفهای هستید، احتمالا مانند مخاطبان خود با مشکلات مشابهی روبرو شدهاید که باید با آنها در میان بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنند. ممکن است قبلا مسیر شغلی را طی کرده باشید که از آن متنفر بودید، تجربیات شما به دیگران کمک میکند مسیر اشتباهی را انتخاب نکنند.
البته، شما نمیخواهید آخرین جزئیات زندگی خود را فاش کنید. اما در ارتباط بودن با مخاطبان در مورد اینکه چه کسی هستید باعث ایجاد اعتماد و ارتباط عمیقتر میشود.
به طور منظم ویدیوهای پرسش و پاسخ ایجاد کنید
اگر برای هر دورهای در یوتیوب بودهاید، احتمالا با ویدیوهای پرسش و پاسخ آشنا هستید. اگر از طرفداران پادکست هستید، ممکن است به آنها گوش داده باشید. محتواهایی که مخاطبان را دعوت میکند تا سؤالات خود را به اشتراک بگذارند، سالها است که محبوبیت خود را حفظ کردهاند و دلیل خوبی هم دارند: آنها باعث میشوند فردی که به آنها پاسخ میدهد بسیار در دسترستر به نظر برسند.
با میزبانی جلسات پرسشهای متداول، به دنبالکنندگان خود فرصتی میدهید تا درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، میتوانید از آنها به عنوان فرصتی برای کمک مستقیم به آنها در مورد سؤالات رایج مرتبط با عکاسی که ممکن است داشته باشند استفاده کنید.
میزبان ملاقاتهای حضوری باشید
علیرغم تعداد کانالهای آنلاینی که به وجود آمده است، ملاقات چهره به چهره با افراد همیشه بهترین راه برای ایجاد ارتباط با دیگران و جذب مخاطب خواهد بود. در حالی که ممکن است خود را فردی خاص تصور نکنید، بسیاری از فالوورهای شما احتمالا مایلند شما را شخصا ببینند. میزبان ملاقاتهای حضوری بودن یک راه عالی برای ارتباط با طرفداران واقعی است. شما میتوانید در مورد آنها و نحوه الهام بخشیدن به آنها بیشتر بیاموزید و همچنین ملاقات افراد همفکر با یکدیگر آسانتر است. برای میزبانی ملاقاتهای حضوری، از ابزارهایی مانند Meetup استفاده کنید.
مکالمات را شروع کنید
ایجاد ارتباط با مخاطبان لزوما به این معنا نیست که منتظر بمانید تا دیگران شروع به صحبت با شما کنند. از شروع مکالمه در کانالهای رسانههای اجتماعی خود نترسید. انجام این کار اغلب بسیار مؤثر است. ساده ترین راه برای شروع مکالمه با مخاطب، پرسیدن سوال از آنهاست. شما میتوانید این موارد را به چندین موضوع مرتبط کنید، از جمله:
- صحبت در مورد نکات فعلی در دنیای عکاسی
- موضوعات معمولیتر، مانند یک رویداد ورزشی بزرگ
- نظر آنها در مورد عکسی که شما پست کرده اید چیست؟
اگر یک کانال یوتیوب دارید، میتوانید از مردم دعوت کنید تا نظرات خود را در مورد آنچه که در مورد آن بحث میکنید در بخش نظرات بیان کنند.
سمینارهای آنلاین را میزبانی کنید
زمانی که دانش کافی در مورد عکاسی به دست آوردید، زمان آن فرا رسیده است که شروع به پاسخگویی کنید و به مخاطب خود آموزش دهید که چگونه میتواند مهارتهای خود را بهبود ببخشد و جذب مخاطب کنید. شما میتوانید این کار را به روشهای مختلفی انجام دهید، مانند راه اندازی یک وبلاگ یا ایجاد ویدیوهای معمولی.
یکی دیگر از راههای مفید برای آموزش آنچه میدانید به مخاطبان میزبانی سمینارهای آنلاین است. میتوانید قبل از دعوت از شرکت کنندگان برای به اشتراک گذاشتن سؤالات، آموزشهای اصلی را ارائه دهید و در مورد مباحث کلی عکاسی و روش کار خود صحبت کنید.
برای میزبانی سمینارهای آنلاین، میتوانید از پلتفرم رسانه اجتماعی مورد نظر خود برای پخش زنده استفاده کنید. برای این کار ابزارهایی مانند زوم مفید هستند.
کمتر از کلمه من استفاده کنید
توجه داشته باشید که چگونه در این مقاله از کلمه من استفاده نشد. این موضوع عمدی است؛ این موضوع برای ایجاد ارتباط امری ضروری است. زبانی که با مخاطبان خود استفاده میکنید میتواند نقش مهمی در ارتباط آنها با شما داشته باشد. شما میتوانید گاهی اوقات در مورد خودتان صحبت کنید، اما سعی کنید دیگران را نیز شامل این صحبتها بکنید.
استفاده از «ما» و «شما» باعث میشود مخاطبان شما احساس کنند که بخشی از پروژه هستند و باعث میشود که بیشتر به محتوای شما بپیوندند و درگیر شوند.
با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید
عکاس بودن (یا هر نوع تولید محتوایی) و ارتباط با مخاطب مزایای متعددی دارد. شما این آزادی را دارید که خود واقعیتان باشید و با کسانی که به کار شما اهمیت میدهند، ارتباط واقعی برقرار کنید.
نزدیک شدن به مخاطبان به ایجاد حس اجتماعی کمک میکند و دنبال کنندگان شما را برای پیوستن به سفرتان هیجان زده میکند. برای درست کردن کارها، احتمالا باید کمی آزمون و خطا را پشت سر بگذارید اما تا زمانی که معتبر باشد، به آنچه میخواهید دست خواهید یافت.