هنگامی که میخواهید از اخبار و رویداد مهم روز باخبر شوید، ممکن است از سایر اپلیکیشنها استفاده کنید و Google Search در ابتدا اولین جایی نباشد که به آن مراجعه میکنید. شرکت تابعه Alphabet در حال کار بر روی راهی است تا بتواند در مواقعی که کاربر، اطلاعاتی در زمینهی تهیه بلیط بازیهای ورزشی، پخش آنلاین اهدای جوایز به ویژه بازیهای المپیک و بلایای طبیعی میخواهد، بلافاصله منتشر کند.
با این حال، مدیران گوگل بسیار راغب هستند این وضعیت تغییر کند و آمار بازدید افراد از سایتها سیر صعودی داشته باشد، به همین دلیل پلتفرم Big Moments را طراحی کردهاند.
رقابت گوگل با توییتر بر سر پوشش خبر
توییتر تاکنون توانسته بینندههایی را که به دنبال پوشش مستقیم و به موقع اخبار هستند جذب کند. در چنین وقایعی، هرکسی که گوشی هوشمند داشته باشد، میتواند به عنوان عکاس خبری، فیلم و صدا را از صحنه وقوع خبر ثبت کند و به اشتراک بگذارد.
توییتر با پوشش یک خبر مهم، خود را به یکی از پربازدیدترین سایتها به هنگام برگزاری رویدادها تبدیل کرده، همانطور که در بالا توضیح دادیم، تنها عاملی که باعث میشود توییتر در حوزه اخبار در صدر باشد، ارسال ویدئوهای زنده از صحنه رویداد در عرض چند ثانیه است و افراد نزدیک به رویداد میتوانند اطلاعات بهروز را کسب کنند.
در سال ۲۰۱۵، گوگل و توییتر به توافقی دست یافتند که طبق آن، توییتهایی که مربوط به جستجوهای اخبار فاجعه بار بود در بالای نتایج Google Search قرار میگرفت، به گزارش بلومبرگ، حالا گوگل با طراحی Big Moments تمایل دارد رویه توییتر را برای بازدهی بهتر در پیش بگیرد. شرکت گوگل از نحوهی نمایش توییتهایی را که در آینده اخبار فوری را پوشش میدهند، صحبتی نکرده است.
پلتفرم Big Moments ابتکار جدید گوگل
گوگل ابتکار جدید خود را Big Moments (به معنی لحظات بزرگ) نامیده است و این قابلیت اکنون در مرحلهی آزمایشی قرار دارد و به دنبال این است که Google Search را به مکانی برای بازدید رویداد خبری فوری تبدیل کند.
سخنگوی گوگل در بیانیهای گفت: ما دائما در حال آزمایش روشهایی هستیم تا مطمئن شویم افرادی که به Google مراجعه میکنند، میتوانند معتبرترین و بهروزترین اطلاعات را در صورت نیاز پیدا کنند و هرگونه ویژگی یا پیشرفت در سیستمهای ما از طریق آزمایش و ارزیابی دقیق انجام میشود تا از کارایی بهتر آن اطمینان حاصل کنیم.
در سال گذشته که تقریباً همه روزه حرف و حدیث درباره شروع کووید_ ۱۹ شنیده میشد، گوگل فرمت Search خود را تغییر داد تا ویدیو و دادههای متخصصان عالی رتبهٔ پزشکی در نتایج بیشتر برجسته شود. این همان کاری است که گوگل میخواهد رویدادهای خبری را هم مانند آن به موقع منتشر کند. با این وجود، گوگل تاکید میکند که در پروژهی Big Moments به هیچ وجه ناشر نیست و باید به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته شود.
گروه کوچکی در داخل تیم Google Search در حال کار بر روی پلتفرم Big Moments هستند. گوگل در حال حاضر به دلیل نشان دادن جانبداری خود از برخی نتایج جستجو مورد حمله قرار گرفت و احتمالا مجبور است با منتقدان در مورد اینکه چرا Google Search حمله به ساختمان کنگره آمریکا و اعتراضات Black Lives Matter را نمایش نداده است، بحث و گفتگو کند و اکنون افراد داخلی تیم Google Search در حال رفع مشکلات پیش آمده هستند.
تغییراتی که گوگل میخواهد در Google Search ایجاد کند شامل:
۱_ افزودن زمینه تاریخی به اخبار جدید: گوگل به نوعی میخواهد رویدادهای گذشته را برای افرادی که به طور کامل از ماجرا باخبر نیستند بازگو کند، اینگونه آمار بازدید مطالب منتشر شده در گذشته نیز افزایش مییابد.
۲_ گوگل میخواهد اطلاعاتی نظیر بهروزرسانی آخرین تعداد مرگ و میر و جراحات وارده را به محض وقوع حادثه به رویداد خبری اضافه کند که قبلاً شامل اخبار فوری نمیشد.
۳_ گوگل اخیرا اعلانی را اضافه کرده است که وقتی یک رویداد به سرعت در حال تغییر وضعیت در Google Search است، عبارت (It looks like these results are changing quickly) ظاهر میشود مبنی بر اینکه نتایج به سرعت در حال تغییر است.
در این صورت گاهی اوقات ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا نتایج توسط منابع معتبر اضافه شود. در چنین شرایطی، ویراستاران انسانی زمان زیادی طول میکشد تا اخبار را در گوگل منتشر کنند، به همین دلیل این شرکت از الگوریتمها استفاده میکند تا مدت زمان را کاهش دهد، زیرا هدف این شرکت این است که آخرین اخبار را در اسرع وقت اعلام کند.
به همین دلیل پلتفرم Big Moments به جای استفاده از ویراستاران انسانی از الگوریتمها برای تصمیم گیریهای تحریری استفاده میکند. مجلهی Search Engine بیان کرد که استفاده از الگوریتمها برای تنظیم اخبار در زمان وقوع یک چالش بزرگ برای گوگل خواهد بود، به ویژه در اتفاقاتی که به سیاست مربوط میشوند.
گوگل امیدوار است با Big Moments که توسط Elizabeth Reid(مدیر ارشد اجرایی شرکت گوگل) هدایت میشود، به جایگاه توییتر برسد.
گفته میشود که Google قبلا Big Moments را در Search Results به صورت زنده آزمایش کرده است و همچنان گوگل در حال آزمایشهای بیشتر، قبل از راهاندازی رسمی این پلتفرم است.