هیچ شکی وجود ندارد که آتش گرفتن باتری خودروهای الکتریکی خطرناک است. آنها به اندازه آتش سوزی خودروهای بنزینی رایج نیستند، اما با این وجود اتفاق میافتد. در واقع یک ماشین الکتریکی در مقایسه با یک وسیله نقلیه ۱۰ برابر کمتر شانس خودسوزی دارد، اما وقتی آتش سوزی اتفاق میافتد خاموش کردن آن میتواند بسیار دشوار باشد.
به تازگی دو اختراع ثبتشده توسط آئودی در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده یافت شده که به موضوع آتش سوزی باتریها می پردازد. به نظر میرسد راه حل ارائه شده توسط آئودی ساده و نسبتاً آسان برای اجرا باشد.

اولین اختراع، مربوط به یک سیستم کنترل باتری جدید است. این راه حل از سنسورهای جداگانه نصب شده روی سلول باتری صحبت میکند. هر سلول به طور مداوم نظارت میشود و اگر در هر نقطه از محدوده دمای اعلانی خارج شود، میتوان آن را خاموش و از کل باتری جدا کرد که از فرار حرارتی که منجر به آتش سوزی میشود، جلوگیری میکند و در صورت لزوم میتوان سلولهای متعدد را خاموش کرد.
ثبت اختراع دوم به این موضوع میپردازد که چه اتفاقی میافتد اگر فرار حرارتی رخ دهد و خاموش کردن باتری خودروهای الکتریکی، دیگر امکان پذیر نباشد. اگر سیستم کنترل تشخیص دهد که درجه حرارت در سلول منفرد یا در تعداد، نشاندهنده فرار حرارتی است، پودر خاموش کننده شعله باتری را فرا میگیرد و باعث مهار آتش میشود. راه حل جالب دیگر یک خط تامین خارجی برای پودر است که میتواند توسط آتش نشانان به آن متصل شود که به معنای کنترل مؤثر آتش و احتمالاً نجات وسیله نقلیه است که میتواند پس از آن تعمیر شود.
راهحلهای ساده همیشه سختترین راهحلها هستند، واحد کنترلی که به تک تک سلولهای باتری دسترسی دارد و میتواند روی روشن کردن هر کدام از سلولها به صورت جداگانه نظارت کند، پیچیده است. این پیچیدگی بسیار منطقی است و مزایای دیگری به جز پیشگیری از آتش سوزی خواهد داشت.
خاموش کردن سلولهای انفرادی که کارایی کمتری دارند میتواند به بهبود این روش کمک کند، در واقع این راه حل قبلاً توسط StoreDot بررسی شده است. کنترل سلولی انفرادی میتواند به معنای کنترل سلولهای شیمیایی مختلف در یک بسته باتری، برخی برای ارائه شارژ سریعتر و برخی برای ارائه برد طولانیتر باشد.