به نظر میرسد اپل در مورد پروژه خودروهای خودران خود چندان صادق نبوده است. به گزارش بلومبرگ اپل درحال استخدام مدیر نرمافزار خودران تسلا برای کار بر روی خودروهای برقی خود است. منابع آگاه به این مهم که اپل Christopher CJ Moore را برای کار بر روی نرمافزار خودران خود استخدام کرده است. او در سمت جدید خود به عضو سابق تسلا به نام Stuart Bowers که پیشتر معاون مهندسی بود، پاسخگو خواهد بود.
کریستوفر مور علیه پروژه وسایل نقلیه خودران تسلا
کریستوفر مور طی مدتی که در تسلا مشغول بود، به دلیل اغراقآمیز خواندن ادعای ((خودرانی کامل)) ایلان ماسک((مدیر عامل تسلا)) جنجال برانگیخت. در ماه ژانویه(دی و بهمن)، ماسک اظهار داشت که او بسیار مطمئن است که ماشین تسلای امسال میتواند با قابلیت اطمینان بیش از انسان رانندگی کند. نرمافزار خودران تسلا، که در حال حاضر در نسخه آزمایشی است، خودرو را کاملا خودران نمیکند، زیرا راننده باید همواره کنترل خودرو را در دست داشته باشد.
کریستوفر مور اشاره کرد که پروژه تسلا در حال حاضر در سطح ۲ است که این عدد اساسا به سطح استقلال خودرو اشاره می کند. سطح ۲ به این معنی است که خودرو خودران تسلا همچنان به نظارت راننده نیاز دارد، در حالی که سطح ۵ نشان دهنده استقلال کامل است. مور در گذشته به عنوان شاهدی برای تصادف و به دنبال آن آتشسوزی شدید خودروی تسلا در آوریل(فروردین و اردیبهشت) که دو کشته بر جای گذاشت، فراخوانده شد. گزارشهای اولیه حاکی از آن است که هیچکس روی صندلی راننده نبوده است، اما هیئت ملی ایمنی حملونقل ماه گذشته گفت که بررسیها نشان میدهد که صندلی راننده در آن حادثه اشغال شده بود.
پروژه خودروی الکتریکی اپل با نام رمز ((تایتان)) همچنان محرمانه مانده است. با این حال، ما می دانیم که اپل کارشناسان خودروهای برقی را از سایر شرکتها به ویژه تسلا استخدام کرده است.
سوابق اپل در جذب نیروهای متخصص
پس از اینکه فورد Doug Field، رئیس پروژه خودروی اپل را به خدمت گرفت، اپل Kevin Lynch، مدیر اجرایی سابق Adobe و Apple Watch را جایگزین او کرد. اپل همچنین Ulrich Kranz، یکی از بنیانگذاران Canoo را که به BMW در برنامه های i3 و i8 کمک کرد، استخدام کرد. اپل پیشتر طراحی با نام Andrew Kim از تسلا را به همراه Michael Schwekutsch، کارشناس سیستمهای درایو تسلا را جذب کرده بود. اپل همچنین معاون مهندسی داخلی/خارجی خودروهای خودران تسلا، Steve MacManus را نیز به خدمت گرفته بود.
با توجه به آنچه گفته شد، حال باید دید که این تغییر مدیریتی بین غولهای فناوری چه چشماندازی را پیش روی آینده خودروهای برقی و خودکار قرار خواهد داد.