در اوایل سال جاری، برنامه ATT اپل یا مخفف عبارت (App Tracking Transparency) به معنی شفافیت ردیابی برنامه، ایجاد شد تا به کاربران iPhone این امکان را بدهد که دسترسی برنامهها و وب سایتهای شرکتهای دیگر، به حریم خصوصی را کنترل و محدود کند.
اپل طوری بر روی عبارت p-word (حریم خصوصی) تاکید کرده است که گویی این یک جمله است که باید برای ایجاد حس اطمینان و امنیت بر مصرف کنندگان بارها و بارها گفته شود.
همچنین برنامه ATT اپل در گوشیهای آیفون، آگهیهای آنلاین مربوط به محصولات و خدماتی شرکت اپل را به نمایش میگذارد.
حفظ حریم خصوصی با برنامه ATT اپل، پوششی برای اهداف تبلیغاتی
شاید به خاطر داشته باشید که اپل برنامه ATT را در بهروزرسانی نسخهی iOS 14.5 قرار داد و باعث نگرانی برای مدیران و سازندگان فیس بوک شد، این نگرانی به دلیل درآمد قابل توجهی بود که فیس بوک از طریق پایش رفتارهای کاربر در فضای مجازی و نشان دادن تبلیغات مرتبط با جستجوهای کاربر، کسب میکرد.
فیس بوک بیش از ۸۴ میلیارد دلار از تبلیغات خود در سال گذشته درآمد کسب کرده است، احتمالاً برنامه ATT اپل تأثیر منفی بر درآمد تبلیغاتی شرکت فیس بوک در ماههای پایانی سال ۲۰۲۱ و سالهای بعد، خواهد داشت.
برنامه ATT اپل به کاربران امکان میدهد از ردیابی آنها در وب سایتها و برنامهها خودداری کنند، اما ممکن است اپل علاوه بر خصوصی نگه داشتن اطلاعات مشتریان خود، تصمیم به توسعه و انتشار برنامه ATT داشته باشد.
تابستان گذشته، ۷۵ درصد از کاربران آیفون تصمیم گرفته بودند که از اجازهی ردیابی خودداری کنند و تنها ۲۵ درصد موافقت کردند که حرکت آنها در وب سایتها و برنامهها همچنان دنبال شود.
به گزارش رویترز، براد اریکسون(تحلیلگر RBC Capital Markets) در یادداشتی خطاب به مشتریان اپل گفت: ما (تغییرات در برنامه ATT اپل) را نشانه این میدانیم که اپل ممکن است بخواهد از طریق برنامه ATT در تبلیغات جهانی، شرکت و رقابت کند.
اریکسون میگوید: برنامه ATT اپل میتواند ابزاری باشد که در پشت پرده حفظ حریم خصوصی، اهداف تبلیغاتی در پی داشته باشد، یک موتور جستجوی توسعه یافته توسط اپل میتواند منبع عظیمی از تبلیغات برای اپل و همچنین برای گوگل باشد.
در حقیقت اپل بر روی الگوریتم جستجو برای رقابت با گوگل کار میکند، همچنین یوتیوب و تلویزیون متصل آمازون میتوانند از ویژگی برنامه ATT اپل بهرهمند شوند.
این تحلیلگر میافزاید، اپل میتواند از حریم خصوصی دادهها به عنوان پوشش برای اهداف خود استفاده کند. اپل در پشت الگوریتم جستجو، اهداف سرمایه گذاری در سر دارد.
این تحلیلگر رتبه بندی برتری از نظر پوشش در بین چند برنامه و وب سایت مانند فیس بوک، آمازون و Google Alphabet را آغاز کرد که میتواند منجر به رقابت بیشتر از سوی اپل شود.
این به این دلیل است که براد اریکسون معتقد است اگر تبلیغکنندگان از اپل به عنوان ابزاری برای تبلیغات استفاده نکنند، چارهای جز تبلیغ یوتیوب گوگل و تلویزیون متصل آمازون ندارند که میتوانند بهترین مکان برای تبلیغ محصولات باشد.
به یاد داشته باشید، بدون امکان ردیابی رفتار کاربران در فضای وب، شرکتهای اپل، فیس بوک، گوگل و سایر شرکتهایی که تبلیغات آنلاین را ارائه میدهند، نمیدانند که کاربران از چه سایتها و برنامههایی بازدید کردهاند.
آیا تا به حال به دنبال محصولی به صورت آنلاین بوده اید و ناگهان متوجه شده اید که در تلفن خود تبلیغاتی مرتبط با محصول مورد نظر خود دریافت میکنید؟
این به دلیل ردیابهایی است که توسط برنامهها و وب سایتها صورت میگیرد ، بسیاری از ردیابهای موارد جستجو شده توسط شما را ثبت و از آن برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی استفاده میکنند. وقتی شرکتی مانند فیس بوک بداند که شما علاقهمند به خرید یک عینک جدید هستید، پیوسته تبلیغات عینک را در تلفن و رایانه خود مشاهده خواهید کرد.
اگر اپل تصمیم به تجارت تبلیغات بگیرد، آیا میتواند از انتقاداتی که از سوی مردم و رسانهها دریافت میکند، رهایی یابد؟
رویترز خاطر نشان میکند که شرکت مشاوره بانکداری سرمایهگذاری( Evercore ISI )، نیز معتقد است که اپل برای ورود به تجارت تبلیغاتی در حال آماده شدن است. در ماه اوت(مرداد_شهریور)، این شرکت گفت که اپل با جلوگیری از تبلیغات شرکتهای دیگر با برنامه ATT، شروع خوبی در تجارت تبلیغاتی کرد.
Evercore ISI هنوز معتقد است که هدف برنامه ATT اپل به جای حفاظت از حریم خصوصی کاربران آیفون باعث درآمد زایی اپل است.
با توجه به اینکه گوگل همچنان سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار از اپل برای ارائه موتور جستجوی پیش فرض iPhone به کاربران iOS دریافت میکند، با وجود برنامه ATT ممکن است اپل دیگر علاقهای به حفظ موتور جستجوی خود در گوگل نداشته باشد.