AMD به تازگی FidelityFX Super Resolution یا FSR را منتشر کرد. اوایل این ماه اعلام شد، FSR قصد دارد یک تصویر خروجی با وضوح بالا از یک منبع با وضوح پایین ارائه دهد، در نتیجه بهبود عملکرد را بدون تأثیر قابل توجهی بر کیفیت تصویر ارائه میدهد.
از امروز این ویژگی در هفت عنوان از جمله ۲۲ سری مسابقهای، Anno 1800 ، Evil Genius 2 ، Godfall Kingshunt ، Terminator: Resistance و The Riftbreaker در دسترس است. AMD اعلام کرده که این ویژگی در پایان سال جاری به DOTA 2 ، Far Cry 6 و Resident Evil Village نیز میرسد. این شرکت ادعا میکند که بیش از ۴۰ بازی ساز قول پشتیبانی از این ویژگی را دادهاند.
فناوری FSR چیست؟
FSR یک فناوری ارتقا فضایی است که با استفاده از یک الگوریتم پیشرفته بازسازی edge، ویژگیها را در تصویر منبع تجزیه و تحلیل میکند و آنها را با هدف وضوح بالاتر بازسازی میکند و پس از آن یک sharpening pass برای بهبود بیشتر کیفیت با افزایش جزئیات بافت ارائه میشود. این فرایند به صورت راه حلی برای بهبود کیفیت بازی انجام میشود و جایگزینی برای آن نیست. FSR همچنین همزمان بر روی یک فریم کار میکند و از اطلاعات زمانی فریمهای قبلی یا بردارهای حرکتی استفاده نمیکند.
این همان جایی است که تفاوت اساسی FSR AMD با DLSS یا Deep Learning Super Sampling انویدیا وجود دارد. DLSS از دادههای زمانی و بردارهای حرکتی استفاده میکند، در حالی که از AI برای انجام بازسازی تصویر نهایی نیز استفاده میشود. انویدیا این کار را روی هستههای اختصاصی تنسوری در پردازنده گرافیکی انجام میدهد در حالی که AMD تمام پردازشها را روی واحدهای محاسباتی خود انجام میدهد.
در هر صورت، هدف این است که یک تصویر ورودی با وضوح پایینتر گرفته شده و سپس آن را به یک تصویر خروجی با وضوح بالاتر بازسازی کند. به عنوان مثال، شما میتوانید روی مانیتور 4K با وضوح خروجی 4K بازی کنید. با این حال، این بازی می تواند با کیفیت 1080p داخلی باشد و سپس با استفاده از یک فناوری بازسازی هوشمند مانند FSR یا DLSS، یک تصویر 4K نهایی به شما بدهد که شبیه به یک خروجی 4K واقعی باشد.
مانند DLSS ، FSR همچنین دارای چهار حالت کیفی از جمله کیفیت فوق العاده، کیفیت، متعادل و عملکرد است. با هر یک از این تنظیمات از پیش تعیین شده، رزولوشن داخلی ۱.۳x ، ۱.۵x ، ۱.۷x و ۲.x پایینتر از هر محور در مقایسه با وضوح خروجی است. این بدان معناست که اگر وضوح خروجی شما 4K یا ۳۸۴۰x۲۱۶۰ باشد ، Ultra Quality در ۲۹۵۴x۱۶۶۲ ، درحالت با کیفیت ۲۵۶۰x۱۴۴۰، در حالت تعادل ۲۲۵۹x۱۲۷۰ و در حالت عملکرد در۱۹۲۰x۱۰۸۰ ارائه میشود. با کاهش وضوح خروجی ، رندر داخلی نیز کاهش مییابد. اگر وضوح خروجی شما ۱۹۲۰x۱۰۸۰ باشد، حالت عملکرد در داخل فقط ۹۶۰x۵۴۰ ارائه میشود.
نیازی به گفتن نیست که هرچه وضوح پایین بیایید، کیفیت تصویر بدتر میشود زیرا الگوریتم بازسازی، داده کمتری برای کار دارد.
یک مزیت عمده FSR نسبت به DLSS این است که یک فناوری منبع باز است. این قابلیت به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا آزادانه آن را در بازی یا موتور بازی خود پیاده کنند. از همه مهمتر، این فناوری میتواند تقریبا در هر سخت افزاری از هر فروشندهای، از جمله انویدیا و اینتل فعال شود. این بدان معنی است که بازیهای دارای FSR به شما امکان میدهند این گزینه را روی کارت گرافیک Nvidia یا حتی یک راه حل گرافیکی پردازنده Intel فعال کنید.
فیلمهای زیادی وجود دارد که فناوری را در عمل نشان میدهد که در این لینک قابل مشاهده است. هنوز FSR در روزهای اولیه است زیرا در نسخه 1.0 منتشر شدهاست و باید شاهد بهبود آن در آینده باشیم. با این حال، آنچه باید سریعتر اتفاق بیفتد، پذیرش توسط صنعت بازی است زیرا این چیزی است که Nvidia شروع اصلی آن را آغاز کرده است. DLSS در این مرحله فقط در دهها بازی فعال نیست بلکه در موتورهای بازی معروف مانند Unreal و Unity نیز گنجانده شدهاست. قبل از شروع کار، این یک نبرد سخت برای AMD خواهد بود.