در طول سالهای مختلف شاهد ظهور غولهای بزرگی در صنعت موبایلها بودهایم. از نوکیا گرفته تا سامسونگ و اپل همه دارای تاریخچهای طولانی در این زمینه هستند. شاید کمتر کسی فکر میکرد که شرکت نوظهور شیائومی در بازههای زمانی مختلف بتواند این غولها را کنار بزند و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفنهای همراه و سایر لوازم الکترونیکی در جهان تبدیل شود.
بسیاری از ایرانیان با شرکت شیائومی و محصولات مختلف این شرکت چینی آشنایی دارند، اما رازهای مختلفی در مورد این شرکت شیائومی وجود دارد که قطعاً آشنایی با آنها خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با ده حقیقت بسیار جذاب در مورد شرکت شیائومی آشنا کنیم!
1. نام شیائومی از چه چیزی برگرفته شده است؟
شیائومی به معنای واقعی کلمه به معنای «ارزن و برنج» است که در واقع به یک مفهوم بودایی اشاره دارد. این نام بدان معنی است که شیائومی همیشه سعی دارد که فعالیت خود را در حوزههای مختلف به صورت مختصر آغاز کند و در صورت موفقیت، فعالیت خود را گسترش دهد. علاوه بر این، کلمه mi در نام این شرکت مخفف کلمه mission impossible یا مأموریت غیر ممکن است که احتمالاً فیلمهای آن را نیز تماشا کردهاید. شیائومی قصد دارد در دنیای تکنولوژی غیرممکن را ممکن کند و این موضوع را با معرفی محصولات مختلفی از این شرکت (مانند تلویزیون شفاف شیائومی) مشاهده کردهایم.
2. اپل چینی
در سالهای اولیه ورود شیائومی به کشورمان بسیاری از افراد از این شرکت با نام اپل چینی یاد میکردند. جالب است بدانید که این لقب حتی در خود چین نیز برای محصولات شیائومی به کار گرفته میشود. محصولات این شرکت اغلب از نظر طراحی و ظرافت به محصولات شرکت اپل شبیه هستند. علاوه بر این، با معرفی هر یک از محصولات شیائومی میتوان این شباهت را بیش از پیش مشاهده کرد. حتی رابط کاربری موجود در محصولات این شرکت نیز دارای ساختاری شبیه به سیستم عامل ای او اس شرکت اپل هستند. موفقیتهای شیائومی در حالی صورت میگیرد که این شرکت همواره در تلاش است تا جای اپل را در بازار چین پر کند.
3- نشان یا عروسک شرکت شیائومی
نشان اصلی شیائومی یک خرگوش به نام Mitu است که کلاه سنتی خاصی با نام یوشانکا میپوشد.. کلاه یان عروسک دارای یک ستاره قرمز است و همچنین یک روسری قرمز در اطراف گردن خود دارد. اگر تلفن همراه خود را در حالت ریکاوری روشن کنید مشاهده خواهید کرد که این عروسک در حال اتصال چند سیم مختلف به هم است! از این عروسک خاص در کلیه فروشگاههای فیزیکی شیائومی نیز استفاده میشود تا کاربران بیشتر به خریداری محصولات شرکت علاقهمند شوند. میتو به عنوان عروسک اصلی شیائومی لباسی نارنجی دارد که همرنگ لوگوی شرکت شیائومی است.
4. فروشگاههای فیزیکی
شیائومی در هیچ بخشی از جهان به جز چین و سنگاپور فروشگاه فیزیکی جداگانه ندارد. در واقع، شیائومی محصولات خود را به صورت آنلاین در بسیاری از کشورهای جهان به فروش میرسانند. این امر به آنها کمک میکند تا برخی از هزینههای اضافی را کاهش دهند و بتوانند محصولات خود را قیمت بسیار مناسبی در اختیار کاربران قرار دهند.
5. تبلیغات شیائومی
Xiaomi همچنین از کانالهای تبلیغاتی سنتی استفاده نمیکند. در واقع برخلاف سایر برندهای چینی، شیائومی با هنرپیشههای هالیوودی همکاری نمیکند. مدلی از این نوع تبلیغات را سالها قبل بین هنرپیشه نقش زن شگفتانگیز یا واندر وومن با کمپانی هواوی مشاهده کردیم. شیائومی علاقهای به این نوع تبلیغات ندارد و بیشتر تلاش میکند تا با تولید محصولات باکیفیت و ارزان قیمت، نام خود را به گوش تعداد بیشتری از کاربران برساند.
6. رکورد جهانی گینس
شیائومی تنها در دو ثانیه ۱۵ هزار گوشی هوشمند Mi3 را در هند فروخت. دو ثانیه! تصور این میزان فروش برای سایر شرکهای حاضر در عرصه تولید تلفنهای هوشمند غیرممکن به نظر میرسد! Xiaomi Mi3 در زمان انتشار سریعترین فروش مربوط به گوشیهای هوشمند در جهان را به خود اختصاص داد.
در سال 2014، شیائومی موفق به شکستن رکورد جهانی گینس با فروش 2.1 میلیون گوشی هوشمند تنها در یک روز شد. این در حالی است که رقبای شیائومی فروش چندانی را در کشورهایی به غیر از چین تجربه نمیکنند.
7. مدیریت آمریکایی
سه نفر از نه نفر اعضای هیئت مدیره شرکت شیائومی را کارمندان سابق گوگل تشکیل میدهند. همین امر موجب شده است تا شیائومی بتواند برخلاف شرکتهایی همچون هواوی که مدیران تماماً چینی دارد به خوبی در بازارهای غربی فعالیت کند. طبیعتاً وجود این افراد نقش بسیار مهمی در گسترش بازارهای فروش شیائومی داشته است.
8. همکاری با شرکتهای برتر ساخت لنز
این نکته را احتمالاً بارها شنیدهاید، اما شیائومی جزو اولین شرکتهایی در جهان به شمار میآید که برای تولید لنزهای تلفنهای همراه خود از تجربه شرکتهای بزرگی همچون لایکا استفاده کرده است. محصولات پرچمدار این شرکت بارها توانستهاند رتبه نخست را در بین بهترین دوربینهای موجود در گوشیهای تلفن همراه به خود اختصاص بدهند. این همکاریها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
9. دفتر مرکزی بینالمللی در سنگاپور
شیائومی دفتر سنگاپور را به عنوان دفتر بینالمللی خود انتخاب کرده است زیرا امکان فعالیت مستقیم در پکن برای این شرکت چینی وجود ندارد. بسیاری از افراد این انتخاب را به عنوان یکی از بهترین تصمیمات شرکت شیائومی بیان میکنند. قرار گرفتن دفتر مرکزی این شرکت در سنگاپور موجب میشود تا شرکتهای غربی بتوانند با راحتی بیشتری با این شرکت چینی ارتباط داشته باشند. در واقع اگرچه این شرکت چینی است، اما دفتر آن در سنگاپور قرار دارد!
10. یک لوگوی ساده، اما در عین حال پیچیده
با نگاهی ساده به لوگوی شیائومی تصور خواهید کرد که این لوگو تنها نشاندهنده کلمه mi است. اما از خود پرسیدهاید که چرا کلمه xiao در آن وجود ندارد؟ این امر دارای دلیل مختص به خود است. اگر لوگوی این شرکت را برعکس کنید ب کلمه خاصی به زبان چینی روبهرو میشوید. این کلمه به معنای قلب است و نشاندهنده توجه شیائومی به جزئیات است.
این موارد تنها برخی از مهمترین حقایق مربوط به شرکت شیائومی محسوب میشوند. شما در مورد محصولات شیائومی چه نظر خاصی دارید؟ آیا از طراحی و کیفیت کلی آنها راضی هستید؟ چه مدل تلفن همراهی را از شیائومی خریداری کردهاید و یا قصد دارید چه مدل خاصی را در آینده خریداری کنید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.