به گفته بلومبرگ، تیم کوک با افتتاح اولین فروشگاه اپل هند در هفته آینده، اهمیت روزافزون این کشور را برای زنجیره تامین اپل و به عنوان یک بازار شاخص نشان خواهد داد. پس از اولین سفر تیم کوک به هند در سال ۲۰۱۶، فروشگاههای اپل در دهلی و بمبئی نقطه عطفی از حضور اپل در هند را رقم خواهند زد.
با توجه به همه موارد ژئوپلیتیکی پیرامون تولید و مونتاژ در چین، اپل در تلاش است تا زنجیره تامین خود را به خارج از این کشور انتقال دهد. دولت ایالات متحده شرکتها را تحت فشار قرار داده تا به تدریج جایگزینهایی برای کارخانههای خود در چین پیدا کنند، که در آینده برای شرکتهایی مانند اپل چالش بزرگی خواهد بود.
پیدا کردن یک جایگزین برای غول تولیدی مانند فاکسکان که بیشترین سهم تولید آیفونها و سایر دستگاههای اپل را در اختیار دارد، کار آسانی نیست. با این حال، اپل مدتی است که در هند جای پای خود را سفت کرده است. هند در آستانه تبدیل شدن به کشوری با بیشترین جمعیت در جهان است، اما استخدام و آموزش نیروی کار مطابق با استانداردهای اپل نیازمند زمان و تلاش است.
در حالی که در گذشته تنها گوشیهای سادهای مانند iPhone SE در هند تولید میشد، اما در سالهای اخیر اپل شرکای هندی خود را به تولید دستگاههای پیچیدهتر از جمله آیفون ۱۴ که سال گذشته معرفی شد، موظف کرده است.
اخیراً وزیر اقتصاد هند اشاره کرده که اپل قصد دارد سهم این کشور در تولید آیفون را از ۵ تا ۷ درصد فعلی به ۲۵ درصد برساند و به مونتاژکنندگان محلی خود حجم تولید بالاتری را واگذار کند.
تیم کوک علاوه بر افتتاح اولین فروشگاههای اپل در هند، ظاهراً با نخست وزیر نارندرا مودی نیز ملاقات خواهد کرد. نارندرا مودی وعده داده در صورتی که اپل تصمیم به تقویت پایگاه تولیدی خود در هند بگیرد، با میلیاردها دلار مشوقهای دولتی از این تصمیم حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل اپل در آخرین کنفرانس درآمدی خود از هند به عنوان یک بازار شاخص تمجید کرد و گفت که بخشی از درآمد سه ماهه اپل از این کشور به دست آمده است. او افزود: «هند یک بازار بسیار هیجان انگیز برای ما محسوب میشود… من نسبت به هند بسیار خوشبین هستم.»