طرفداران فاینال فانتزی کم نیستند. این بازی محبوب سالهای سال است که دل گیمرهای حرفهای را به دست آورده و آنها را پیش از پیش مشتاق قسمت بعدی میکند. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin عنوانی است که همه را منتظر خود گذاشته بود. در این قسمت به نقد و بررسی این بازی محبوب خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin به این سوال پاسخ میدهد که دنیای اولین فاینال فانتزی که در سال ۱۹۸۷منتشر شد، در سال ۲۰۲۲ چگونه به نظر میرسد، البته اگر با سبک مبارزاتی اکشن مدرن طراحی شود. داستان بیش از حد پیچیده و NPC های تک بعدی آن تا ساعات پایانی جواب نمیدهد، اما آزادی موجود در مبارزات چالش برانگیز و سفارشی سازی گسترده شخصیتها از ابتدا تا و پس از آن به طور مداوم سرگرم کننده است. این بازی مانند یک نامه عاشقانه به اولین بازی از این مجموعه است، مملو از ارجاعات و ادای احترام به تاریخچه سریالی بازی که به نظر میرسد برای طرفداران هر فاینال فانتزی چیزی برای لذت بردن در آستین دارد.
مانند سریال Lost و داستانهای دیگری که حول محور معمایی بزرگ میچرخند، طرح Stranger of Paradise بازیکنان را مجبور به تئوریپردازی میکند و تا آخرین لحظات، زمانی که همه چیز بهگونهای فاش میشود که همه چیز جمع بندی میشود، شما را به فکر فرو میبرد. با این حال، جایی که Lost از شخصیتهای به یاد ماندنی و لحظات عطف برای پیشبرد داستان قبل از رونماییهای بزرگ استفاده کرد، Stranger of Paradise نشان بازیگران خود را از دست میدهد و در عوض تنها بر گیمپلی اکشن محکم خود تکیه میکند.
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin تنها سرنخهای مبهم و اغلب غیرقابل کشف را ارائه میکند. فقدان شخصیت پردازی وجود دارد و در واقع این گسترش واقعی فراتر از گروه بازی نیست که شامل پنج شخصیت سرگردان است که صحبتهای کمی میکنند. بیشتر این حرفها هم حول محور نیاز آنها برای یافتن و کشتن موجودی معروف به آشوب است که جهان را تهدید میکند.
در حالی که ساعات اولیه داستان کار ضعیفی برای درگیر نگه داشتن شما انجام میدهد (مخصوصا وقتی که شخصیت اصلی جک و همراهان آغازینشاش همه سطوح مختلفی از فراموشی را نشان میدهند و مدام به دژاوو خود هر جا که میرفتند، اشاره میکردند). اما ساخت موثر بازی باعث شد انتهای بازی با پاسخ دادن به تمام سوالات دقیقا برعکس عمل کند. با این اوصاف، احتمالا در حین بازی، بیشتر برای کشف و یافتن کلکسیونهای یادگاری وقت خواهید گذاشت، که به شما اجازه میدهد، نقطهها را بین داستان اصلی که به شما نشان داده میشود و داستانی که واقعا در جهان بازی اتفاق میافتد، متصل کنید.
برخی بخشهای بازی شکافهای کوچکتری را پر میکنند، مانند منشأ و اهمیت کریستالهای تیرهای که در وهله اول مهمانان آغازین ما را گرد هم آوردند و برخی دیگر به توضیح معنای غریبههای نامبرده و بهشتی که از آن میآیند کمک میکند. با این حال، از دست دادن آنها آسان است و اگر زمینه علاقه کلاسیک به این بازی نباشد، ممکن است پایان و رازهای بزرگ آن به این شدت برای شما تاثیرگذار نباشد.
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin از دیگر بازیهای فاینال فانتزی الهام گرفته است
اگرچه این بازی، بازسازی مستقیم Final Fantasy اصلی نیست، اما بسیاری از مکانهای آن را بهطور کامل بازنمایی میکند. شهر اصلی کورنلیا جایی است که اولین ماجراجویی آغاز شده است. مکانهایی مانند Chaos Shrine و Cavern of Earth جان تازهای توسط تیم Koei Tecmo در آنها دمیده شده که به نظر میرسد در مناطق مشابه از دیگر بازیهای Final Fantasy الهام گرفته شده است. در کارخانههایی که یادآور Final Fantasy 7 Remake هستند، پناهگاه ساحلی دزدان دریایی مملو از Sahagin (مانند سیاهچال Sastasha در فاینال فانتزی 14) ادغام میشود و حتی چیزی که به شدت شبیه مکانیک تغییر آب و هوای Sunleth Waterscape در فاینال فانتزی 13 است در در یکی از تالابهایی که در آن به ماجراجویی خواهید پرداخت ظاهر میشود.
بسیاری از مکانهای عالی دیگر وجود دارند که ما آنها را برای شما اسپویل نمیکنیم، چون بر عهده طرفداران بخش معمایی بازی است که بفهمند کدام بخش بازی الهامبخش هر یک از مراحل Stranger of Paradise است. این واقعیت که تقریبا هر مرحله ظاهر منحصربهفردی دارد، به کاوش در درون و برون آنها طراوت میبخشد و در پسزمینه تنظیمهای موسیقی جدیدی از سایر بازیهای فاینال فانتزی وجود دارد که مطمئنا گوش طرفداران قدیمی را نوازش میکند.
با این حال، از نظر گرافیکی، حتی حالت کیفیت HDR پلی استیشن 5 نیز نمیتواند باعث شود Stranger of Paradise در بیشتر مواقع بهتر از حد معمول به نظر برسد. برخی از کات سینها عالی به نظر میرسند و بلافاصله با دکمه اسکرین شات از سوی کاربران از شدت زیبایی رو به رو خواهد شد، اما تعداد آن قطعا بسیار اندک است. گرافیک به طور کلی در بازی خوب به نظر میرسد، مخصوصا با مدلهای شخصیتی مناسب و بافتهایی که شبیه Final Fantasy 13 هستند، اما هرگز آنقدر خوب نیست که آرزو کنید ای کاش بتوانید صحنههای بیشتری از بازی ببینید.
مراحل سختی بازی
Stranger of Paradise پنج حالت سختی را ارائه میدهد: گاه به گاه، داستانی، اکشن، سخت و آشوب (که بعد از اولین بازی شما باز میشود). وسوسه افت آیتمهای سطح بالاتر باعث میشد تا بعد از اولین دور بازی ادامه دادن کمی سخت باشد. یه طور معمول کمتر از ۳۰ ساعت طول میکشد تا بازی به پایان برسد و این زمان شامل انجام تعداد زیادی ماموریت جانبی است که برای بالا بردن امتیاز تجهیزات ضروری است. بخشهایی مانند باز کردن قفل نقشهای شغلی برای متحدان، بازی مجدد ماموریتها تا حداکثر سه نفره و مراحل دیگری که برای انجام آن وسوسه خواهید شد. به خصوص که با سفارشی کردن تجهیزات تقریبا سختی کمتری را در مقابل باسها تجربه خواهید کرد.
مردن در بازی را فراموش کنید
با وجود تأثیرات آشکار Souls در سبک مبارزه، Stranger of Paradise در واقع در مورد مرگ بسیار بخشنده است: شما تمام تجربیات، مواد، زره، سلاحها و حتی معجونهای اضافی را که ممکن است پیدا کرده باشید، تا پایان بازی حفظ میکنید. زمان بارگذاری سریع PS5 شما را تقریبا بلافاصله بعد از مرگ وارد بازی میکند. این ویژگی بدون عواقب نیست، اگرچه به غیر از اینکه باید از کنار همان دسته از دشمنان بجنگید، به طور موقت به حداکثر MP خود کاهش پیدا میکنید که تقریبا همه تواناییهای رزمی حول محور آن متمرکز است.
جادوهایی مانند Cure و Fire، تواناییهای فرماندهی مانند Lancet و Lightbringer، و حتی تواناییهای ترکیبی مبتنی بر کلاس مانند Dragoon’s Jump و Warriors War Cry همگی برای عملکرد به MP نیاز دارند، بنابراین نیاز فوری به بازیابی هر شش بخش وجود دارد. (محدود کردن تعداد بخشهای مانا در دسترس نیز یک اشاره به Final Fantasy اصلی است، جایی که شما تعداد محدودی طلسم داشتید که میتوانستید قبل از اینکه در مسافرخانه استراحت کنید یا از آیتم بازیابی کلبه یا خانه برای بازیابی MP خود استفاده کنید.)
خوشبختانه MP میتواند به چند روش بازیابی شود، از جمله با شکست دشمن و پایان دادن به آنها با Soul Burst، که باعث انفجار خردههای کریستالی میشود که دیگر دشمنان را در این فرآیند به عقب میراند. این قابلیت با انواع انیمیشنهای فوقالعاده عرضه میشود که آرامش خوبی را به نبرد میآورد.
جابهای بازی را از دست ندهید
در مجموع ۲۸ جاب وجود دارد که هر کدام درختان مهارت خاص خود را دارند، بنابراین فضای زیادی برای آزمایش و یافتن ترکیبهایی وجود دارد که به خوبی هم افزایی داشته و سبک بازی شما را مشخص میکند. شما میتوانید هر دو جاب را روی شخصیت خود (و یک جاب برای هر یک از همراهان خود که به طور غیرمستقیم آنها را کنترل میکنید) تجهیز کنید. در حالی که در هر زمان فقط میتوانید یک جاب فعال داشته باشید، بنابراین میتوانید بین آنها مبادله کنید.
یک دکمه به شما امکان میدهد ترکیبها را به صورت خلاقانه و هم افزایی گسترش دهید. میتوانید کارهایی را که دوست دارید ترکیب و مطابقت دهید، مانند ترکیب دو کار Mage با توپ شیشهای برای ایجاد آمار Intellect که باعث میشود که طلسمهای شما ضربه سختتری به دشمنان بزند و با غلبه بر شکست آنها به سرعت دشمنان را متحیر کند، یا ممکن است Berserker و Warrior را ترکیب کنید تا بتوانید از مهارت بازسازی HP Warrior’s War Cry برای جبران ناتوانی Berserker در استفاده از معجونهای شفابخش را جبران کنید و در عین حال برای حفظ وضعیت Berserk خود استفاده کنید.
این کار باعث افزایش قدرت تهاجمی و دفاعی شما برای مدت محدودی میشود. از طرف دیگر، جابهای مخرب مانند Paladin و Knight را میتوان برای افزایش HP و استقامت ترکیب کرد تا تأثیر آسیب وارده بر شما کاهش یابد.
جک علاوه بر هر دو جابی که برای او انتخاب میکنید، به عنوان یک Mage آبی نیز عمل میکند، به این معنی که او میتواند حرکات حمله خاصی را با یک Soul Shield به درستی زمان بندی شده جذب کند و آنها را به دشمن برگرداند. جذب حملاتی مانند طلسم آتش بمب و سپس پرتاب آن به سمت آنها، باعث خود تخریبی آنها میشود، که یکی از رضایت بخش ترین حرکات در Stranger of Paradise است. Soul Shield را میتوان بهسرعت متوالی نیز مورد استفاده قرار داد.
سیستم مبارزات رضایت بخش است
مبارزه و سفارشیسازی قوی هستند، اما سیستم مدیریت موجودی Stranger of Paradise در سمت ضعیفتر قرار دارد. خبر خوب این است که میتوانید منوی آیتم خود را مطابق با دلخواه خود مرتب کنید و بر اساس جاب، آمار، امتیازات و هر چیز دیگری که ظاهر میشود، سازماندهی کنید. این مشکل زمانی ایجاد میشود که به منوی تجهیزات خود بروید، که گزینههای فیلتر را ندارد و صرفا بر اساس موارد جدید، سطح، وابستگی، دفاع و نوع تجهیزات مرتب میشود.
این موضوع روی کاغذ وحشتناک به نظر نمیرسد، اما وقتی ۵۰۰ قطعه تجهیزات دارید و به دنبال تجهیزات خاصی هستید که بالاترین امتیاز را برای دو کلاس مجهز شما داشته باشد، در نهایت زمان زیادی را صرف نگاه کردن به یک منو میکنید.
یک میانبر برای کمک به تجهیز سریع وجود دارد اما موثرترین نیست. ضربه زدن بر روی پد لمسی روی یک کاراکتر، آن را با تمام تجهیزات سطح بالاتری که کلاس آنها در حال حاضر میتواند استفاده شود، مجهز میکند. اما اغلب برای کلاس خاص آنها مفید نخواهد بود.
به عنوان مثال، اگر در بالاترین سطح باشید، ممکن است با تجهیزات Mage مجهز به مخزن کار کنید. این منو همچنین توانایی شما را برای ارسال وسایل به انبارتان محدود میکند و به طور موثر مدیریت موجودی کارآمد را در نقاط بازرسی قفل میکند. اگر کیف شما پر شود، مجبور میشوید موجودی خود را غربال کنید تا کم ارزش ترین قطعات را دور بریزید. این ویژگی بسیار قدیمی به نظر میرسد، به خصوص در یک بازی co-op که نمیخواهید منتظر کسی باشید.
پر کردن کیف بازی بسیار رایج است زیرا در حالی که اکثر بازیهای دارای امتیاز باعث میشود شما ساعتها را صرف بازی کردن کنید، به امید اینکه یک قطعه جدید از تجهیزاتی را دریافت کنید که برای شما مفید باشد، اما Stranger of Paradise برعکس عمل میکند: سخاوتمندانه شما را با آیتمها پر میکند: تقریباً ۸۰ تا ۱۲۰ در هر ماموریت و پاداشهای خاصی را در اولین تکمیل بازی ارائه میدهد که قبل از شروع قابل مشاهده است.
همچنین، از آنجایی که Stranger of Paradise مبتنی بر هاب است و شما بیشتر زمان خود را در بین ماموریتها صرف نگاه کردن به نقشه خواهید کرد، بسیار ساده است که فراموش کنید وسایل غیرضروری را جدا کنید و به طور تصادفی ماموریت بعدی را با یک کوله پشتی پر شروع کنید.
نتیجه گیری
این مجموعه به عنوان مجموعه ای از سادهترین ایدههای داستانی شروع شد که به نظر میرسید به جایی نمیرسد، اما به آرامی و مطمئن Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin همه ایدهها را جمع کرد و موفق شد موفقیت عنوان اصلی خود را حفظ کند. اگرچه باید مطمئن شوید که بازی را با دقت انجام دهید. سیستم جنگی اکشن محکم و جذاب را میتوان به گونهای تنظیم کرد که به همان اندازه که پاداش دهنده باشد، چالش برانگیز نیز باشد. همراه با سفارشیسازی کاراکتر همهکاره که به شما امکان میدهد دهها جاب قابل تعویض را با هم ترکیب کنید، شخصیت شما با آنچه مناسب میبینید، مبارزه میکند و توانایی آزمایش و یافتن ترکیبی برنده را در بازیهای تکنفره یا سهنفره میدهد.