Sony PlayStation: هر آنچه باید درباره کنسول‌های بازی سونی بدانید

Sony PlayStationبرای بسیاری از مردم در سراسر جهان، بازی‌های ویدئویی مترادف با Sony PlayStation است. این شرکت ژاپنی بیش از ۲۵ سال است که یکی از بازیگران اصلی دنیای کنسول‌های خانگی است و به نظر نمی‌رسد با انتشار جدیدترین کنسول پلی استیشن 5 در اواخر سال گذشته به زودی بخواهد از جایگاه خود عقب نشینی کند.

بسیاری از شما که این مطلب را می‌خوانید احتمالا در زندگی خود از پلی استیشن استفاده کرده‌اید یا صاحب آن بوده‌اید، اما واقعا چقدر در مورد این کنسول بازی می‌دانید؟ شاید هنوز هم این کنسول بازی برای خیلی از گیمرها جز اولین و بهترین‌ها باشد! اما اگر یک طرفدار واقعی این کنسول بازی پرقدرت هستید، باید اطلاعات زیادی از آن نیز داشته باشید. در این مقاله آنچه باید در مورد Sony PlayStation بدانید، از تاریخچه کنسول گرفته تا استودیوهای اختصاصی و موارد دیگر گنجانده شده، پس در این مقاله با ما همراه باشید.

برند Sony PlayStation در یک نگاه

Sony patent reveals PS5 controller design that's similar to the Dualshock 4- Technology News, Firstpost

قدمت پلی استیشن به عنوان یک کمپانی تولید کننده بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های خانگی به ۱۹۹۴ و اولین کنسول پلی استیشن در ژاپن برمی‌گردد. پس از یک تلاش ناموفق برای همکاری با نینتندو در سال ۱۹۹۱، سونی تصمیم گرفت تا کنسول خود را برای معرفی عرضه کند. به لطف قیمت‌های رقابتی و پلتفرم سازنده‌تر از کنسول‌های رقیب، PS1 به موفقیت بزرگی تبدیل شد و این موفقیت باعث شد که این شرکت بتواند در بین برترین شرکت‌های بازی سازی در جهان جایگاه خود را به دست آورد.

از آن زمان، نام تجاری پلی استیشن به طور قابل توجهی گسترش یافته است. پلی استیشن 5 جدیدترین کنسول خانگی این شرکت است که با ترکیب دو کنسول خانگی و قابل حمل دستی و چندین سرویس خدماتی دیگر توانسته در بین گیمرها محبوبیت ویژه‌ای کسب کند.

تاریخچه کمپانی پلی استیشن

ایده اولیه ساخت کنسول بازی

The legendary Nintendo Play Station prototype is up for auction for the first time ever | Gamepur

Sony PlayStation حاصل تلاش Ken Kutaragi ، یکی از مدیران سونی بود که یکی از بخش‌های مهندسی سخت افزار این شرکت را مدیریت می‌کرد و بعدها ((پدر پلی استیشن)) لقب گرفت. علاقه کوتراگی به کار با بازی‌های ویدئویی ناشی از دیدن بازی دخترش در کنسول بازی ویدئویی Famicom نینتندو بود.

شروع کار پلی استیشن به سال ۱۹۸۸ با سرمایه گذاری مشترک بین نینتندو و سونی برمی‌گردد. نینتندو قبلا فناوری فلاپی دیسک را برای به روزرسانی کارتریج در قالب سیستم دیسک رایانه‌ای تولید کرده بود و می‌خواست این استراتژی ذخیره سازی مکمل را برای سیستم سرگرمی سوپر نینتندو (SNES) ادامه دهد.

کوتراگی نینتندو را متقاعد کرد که از پردازنده صوتی SPC-700 سونی برای استفاده در کنسول SNES  استفاده کند. تمایل کوتراگی برای کار با نینتندو هم از تحسین وی از سیستم Famicom و هم از اعتقاد وی به تبدیل کنسول‌ بازی‌های ویدئویی به سیستم های اصلی سرگرمی خانگی ناشی می‌شد.

اگرچه کوتاریگی تقریبا توسط سونی اخراج شد زیرا در ابتدا بدون اطلاع سونی با نینتندو همکاری می‌کرد، اما نوریو اوگا، رئیس سونی، پتانسیل موجود در تراشه کوتراگی را تشخیص داد و تصمیم گرفت او را به عنوان یک محافظ نگه دارد. از آنجا که سونی قبلا برای تولید پردازنده صدا SPC-700 برای SNES قرارداد بسته بود، نینتندو برای توسعه یک افزودنی CD-ROM با سونی به نام Play Station یا SNES-CD تماس گرفت. قرارداد امضا شد و کار آغاز شد.

PlayStation (console) - Wikipedia

سونی مشتاق دستیابی به جایگاهی در بازار بازی‌های ویدیویی شد که به سرعت در حال گسترش بود. سونی که تولید کننده اصلی فرمت رایانه خانگی MSX بود، می‌خواست از تجربه خود در زمینه لوازم الکترونیکی مصرفی برای تولید سخت افزار بازی‌های ویدئویی خودش استفاده کند.

اگرچه توافق اولیه بین نینتندو و سونی برای تولید افزونه CD-ROM بود، سونی درکنار آن قصد داشت یک کنسول سازگار با SNES و مارک سونی را توسعه دهد،  این کنسول قرار بود یکی از سیستم‌های سرگرمی خانگی باشد که هر دو کارتریج SNES را پخش می‌کند و از یک قالب سی دی جدید به نام Super Disc ، که سونی آن را طراحی کرده بود، استفاده می‌کرد. بر اساس این توافقنامه، سونی حقوق بین المللی برای هر عنوان Super Disc فروخته شده را حفظ می‌کرد و علی رغم موقعیت پیشرو نینتندو در بازار بازی‌های ویدئویی، کنترل بالایی را به شرکت سونی می‌داد.

این محصول با نام Play Station قرار بود در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) در لاس وگاس در سال ۱۹۹۱ معرفی شود. هیروشی یامائوچی، رئیس نینتندو که از افزایش قدرت سونی در این مرحله نگران بود، قرارداد اولیه 1988 را غیرقابل قبول دانست زیرا متوجه شد که توافق اولیه در اصل کنترل کامل سونی را بر همه عناوین نوشته شده در قالب CD-ROM SNES در بر داشت.

Sony PlayStation Forms New Company | Fortune

اگرچه نینتندو در بازار بازی‌های ویدئویی غالب بود، اما این شرکت آگاه بود که سونی دارای بخش تحقیق و توسعه برتر است و بنابراین می‌تواند از رقبای خود در زمینه پیشرفت فناوری پیشی بگیرد. یامائوچی که می‌خواست از ساختار مجوزهای موجود نینتندو محافظت کند، به طور مخفیانه تمام برنامه‌های ضمیمه مشترک CD نینتندو – سونی SNES را لغو کرد. همچنین یامائوچی بدون اطلاع سونی، مینورو آراکاوا و هاوارد لینکلن، رئیس نینتندو آمریکا را به آمستردام فرستاد تا قرارداد مطلوب‌تری با شرکت هلندی فیلیپس، رقیب سونی، منعقد کند. این قرارداد به نینتندو اجازه می‌داد تا مجوزهای خود را بر روی تمام دستگاه‌های تولید شده توسط فیلیپس کنترل کند.

در ساعت ۹ صبح روز CES، هوارد لینکلن به جای اعلام همکاری بین سونی و نینتندو روی صحنه رفت و علنا اعلام کرد که نینتندو اکنون با فیلیپس متحد است و نینتندو در حال برنامه ریزی برای کنار گذاشتن تمام کارهای قبلی خود و سونی است.

اوهگا و کوتراگی که با نادیده گرفتن نینتندو عصبانی شده بودند، تصمیم گرفتند سونی با توسعه کنسول خود وارد بازار شود. سونی به طور مختصر در نظر داشت که با سگا یک کنسول مستقل تولید کند. مدیرعامل سگا در آن زمان، تام کالینسکه، این پیشنهاد را به هیئت مدیره سگا در توکیو رساند که بلافاصله رد شد. کالینسکه، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ از این داستان یاد کرد که در آن زمان گفته شد: این یک ایده احمقانه است، سونی نمی‌داند چگونه سخت افزار بسازد. آنها همچنین نمی‌دانند چگونه نرم افزار بسازند. چرا ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟

Nintendo PlayStation Prototype Auctioned off for US$360,000

این موضوع باعث شد سونی تحقیقات خود را متوقف کند، اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت از آنچه تا کنون در نینتندو و سگا توسعه داده بود، استفاده کند و آن را به یک کنسول کامل بر اساس SNES تبدیل کند.

علیرغم رویدادهای پر سر و صدا در CES 1991 ، مذاکرات بین نینتندو و سونی همچنان ادامه داشت و به معامله دیگری ختم شد که بر اساس آن Sony PlayStation همچنان دارای پورت برای بازی‌های SNES بود، به شرط اینکه نینتندو صاحب حقوق و دریافت کننده عمده باشد. دستگاه مورد نظر همچنان از تراشه صوتی طراحی شده توسط کوتاراگی استفاده می‌کرد. این نظریه وجود دارد که تنها دویست دستگاه از این نمونه اولیه ایجاد شده و نرم افزاری برای سیستم در حال توسعه ایجاد کرد.

بسیاری از سهام‌داران سونی هنوز با دخالت آن در صنعت بازی‌های ویدئویی مخالف بودند و برخی از کوتاراگی به خاطر به خطر انداختن این شرکت ناراضی شدند. کوتاراگی همچنان بر این موضوع تاکید داشت که سونی از صنعت رو به رشد عقب نشینی نمی‌کند و توافق با نینتندو هرگز به نتیجه نمی‌رسد. سونی که می‌دانست که باید اقدامی قاطع انجام دهد، در ۱۹۹۲ تمام روابط خود را با نینتندو قطع کرد.

PlayStation Office Photos | Glassdoor

برای تعیین سرنوشت پروژه پلی استیشن، اوگاماه ریاست جلسه‌ای را بر عهده داشت که شامل کوتراگی و چند تن از اعضای ارشد هیئت مدیره سونی بود. در این جلسه، کوتراگی از سیستم اختصاصی مبتنی بر CD-ROM رونمایی کرد که به طور مخفیانه روی آن کار می‌کرد و شامل بازی‌های ویدئویی با گرافیک سه بعدی همه جانبه بود. کوتراگی مطمئن بود که تراشه LSI او می‌تواند یک میلیون logic gates را در خود جای دهد که بسیار بیشتر از قابلیت‌های سونی در آن زمان بود. علیرغم جلب اشتیاق اوگاماه، مخالفت شدید اکثریت حاضر در جلسه و همچنین مخالفت داخلی گسترده این پروژه توسط نسل قدیمی مدیران سونی که نینتندو و سگا را تولیدکنندگان اسباب بازی می‌دانستند، وجود داشت.

مخالفان احساس کردند صنعت بازی از نظر فرهنگی مطلوب نیست و تاکید کردند که سونی باید بازیگر اصلی صنعت سمعی و بصری باشد، جایی که شرکت‌ها با یکدیگر آشنا هستند و می‌توانند مذاکرات تجاری متمدنانه انجام دهند. اوگاماه پس از یادآوری تحقیری که توسط نینتندو انجام گرفت، پروژه را حفظ کرد و یکی از سرسخت ترین حامیان کوتراگی شد.

PlayStation history: Every Sony console from PS1 to PS5

اوگاماه، کوتراگی و نه نفر از تیمش را از مقر اصلی سونی به Sony Music ، یک نهاد مالی کاملا مجزا منتقل کرد تا پروژه را حفظ کرده و روابط خود را با فیلیپس برای پروژه توسعه MMCD حفظ کند. (که منجر به ایجاد DVD شد). مشارکت Sony Music در توسعه اولیه PlayStation بسیار مهم بود زیرا فرآیند ساخت بازی‌ها با فرمت CD-ROM مشابه آنچه برای CD های صوتی استفاده می‌شد، بود که بخش موسیقی سونی تجربه قابل توجهی در این زمینه داشت.

کوتراگی در سونی موزیک با مدیرعامل شیگئو مارویاما و آکیرا ساتو کار کرد که هر دو بعدا نایب رییس بخش مدیریت کسب و کار پلی استیشن شدند. سپس Sony Computer Entertainment (SCE) به طور مشترک توسط سونی و شرکت تابعه آن Sony Music Entertainment ژاپن تاسیس شد تا به فعالیت‌های این شرکت در صنعت بازی های ویدئویی بپردازد. در ۱۹۹۳، سونی به طور عمومی اعلام کرد که با پلی استیشن وارد بازار کنسول‌های بازی می‌شود. به گفته مارویاما، این عدم قطعیت وجود داشت که آیا این کنسول باید در درجه اول بر گرافیک دو بعدی تمرکز کند یا گرافیک سه بعدی را روی کار بیاورد.

سونی که می خواست پروژه را از کار مشترکش با نینتندو دور کند، در ابتدا پلی استیشن را با عنوان پلی استیشن X  نامگذاری کرد. سونی بخش مهمی در آمریکای شمالی و اروپایی، موسوم به Sony Computer Entertainment America (SCEA) و Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) را در ۱۹۹۵ تشکیل داد. این بخش‌ها در ابتدا برنامه ریزی کرده بودند تا کنسول جدید را با نام تجاری جایگزین PSX به بازار عرضه کنند. به دنبال بازخورد منفی در مورد Sony PlayStation در مطالعات گروه‌های متمرکز این اتفاق افتاده بود. تبلیغات اولیه قبل از راه اندازی کنسول در آمریکای شمالی به PSX اشاره داشت، اما این اصطلاح قبل از راه اندازی حذف شد. این کنسول برخلاف کنسول‌های نینتندو با نام سونی به بازار عرضه نشد. به گفته فیل هریسون، بسیاری از مدیران ارشد سونی نگران بودند که مارک سونی با اتصال آن به کنسولی که از نظر آنها اسباب بازی بود، خدشه دار شود.

توسعه کنسول

A Quick History of PlayStation Consoles | Feature | Prima Games

از آنجا که Sony PlayStation هیچ تجربه‌ای در توسعه بازی نداشت، این شرکت مجبور بود به پشتیبانی توسعه دهندگان بازی شخص ثالث تکیه کند. این موقعیتی متفاوت از موقعیت سگا بود که دارای بخش نرم افزاری چند منظوره و مجهز داخلی برای بازی‌های آرکید خود بود و به راحتی می‌توانست عناوین موفق را به کنسول‌های خانگی خود منتقل کند. کنسول‌های اخیرا عرضه شده مانند Atari Jaguar و 3DO به دلیل پشتیبانی توسعه دهندگان، فروش قابل توجهی را تجربه کردند و این موضوع سونی را مجبور کرد تا تلاش‌های خود را در جهت تأیید توسعه دهندگان بازی ساز مضاعف کند.

تیمی از Epic Sony در سال 1993 به امید جذب سازندگان بازی با جذابیت تکنولوژیکی پلی استیشن، از بیش از صد شرکت در سراسر ژاپن دیدن کردند. طی یک سری مذاکرات، سونی از نامکو، کونامی، شرکت سرگرمی ویلیامز و همچنین 250 تیم توسعه دیگر تنها در ژاپن پشتیبانی اولیه را دریافت کرد. Namco به طور خاص مشتاق مشارکت در پروژه PlayStation به عنوان توسعه دهنده شخص ثالث بود زیرا Saturn ، توسط رقیب Namco در بازار بازی، Sega تولید شده بود. این بازی ساخت بازی‌های جدید تأثیرگذار مانند Ridge Racer و Mortal Kombat 3 اثرگذار بود، که محبوب ترین بازی آرکید در آن زمان بود.

Sony to offer ₹38 lakh to hackers who find flaws in PS4

علیرغم پشتیبانی استودیوهای مختلف ژاپنی، سونی تا زمان توسعه PlayStation هیچ توسعه دهنده‌ای نداشت که مستقیما برایش کار کند. این امر در سال 1993 هنگامی که سونی شرکت Liverpudlian Psygnosis (که بعدا به SCE Liverpool تغییر نام داد) را به قیمت 48 میلیون دلار خریداری کرد، تغییر یافت. بنابراین سونی اولین تیم توسعه داخلی خود را تأمین کرد.

در حالی که خرید در آن زمان بحث برانگیز بود، خرید این شرکت بدان معنا بود که سونی می‌تواند به موقع مجموعه بازی‌های خود را برای انتشار پلی استیشن در اروپا و آمریکای شمالی افزایش دهد. در ماه‌های منتهی به معرفی پلی استیشن، Psygnosis حدود 500 کارمند تمام وقت داشت که روی بازی‌های مختلف کار می‌کردند و همچنین در توسعه نرم افزار کمک می‌کردند.

PlayStation 1 Console (open CD tray) | EmuVR on Patreon

خرید Psygnosis همچنین نقطه عطف دیگری را برای پلی استیشن رقم زد زیرا این شرکت نقش مهمی در ایجاد کیت توسعه کنسول ایفا کردند. در حالی که سونی ایستگاه‌های کاری Sony NEWS مبتنی بر MIPS R4000 را برای توسعه پلی استیشن ارائه کرده بود، کارکنان Psygnosis از فکر توسعه در این ایستگاه‌های کاری گران قیمت خوششان نیامد و از SN Systems مستقر در بریستول خواستند که یک سیستم توسعه جایگزین مبتنی بر رایانه ایجاد کنند.

اندی بوریج و مارتین دی، صاحبان SN Systems ، تجربه قبلی در زمینه تامین سخت افزار توسعه برای کنسول های دیگر مانند Mega Drive ، Atari ST و SNES را داشتند. وقتی Psygnosis در ژانویه 1994 در لاس وگاس با مدیران ژاپنی سونی درباره SN Systems صحبت کرد، Beveridge و Day نمونه اولیه خود از کیت توسعه را ارائه کردند که می‌توانست بر روی یک رایانه شخصی معمولی با دو برد افزونه اجرا شود.

تحت تأثیر قرار گرفت، سونی تصمیم گرفت برنامه‌های خود را برای ایجاد سیستم توسعه مبتنی بر ایستگاه‌های کاری به نفع SN Systems کنار بگذارد، بنابراین روشی ارزان‌تر و کارآمدتر برای طراحی نرم افزار ایجاد کرد. سفارش بیش از 600 سیستم دنبال شد و این شرکت نرم افزارهای اضافی مانند مونتاژ کننده، پیوند دهنده و اشکال زدایی را به سونی ارائه کرد. SN Systems کیت‌های توسعه سیستم‌های آینده پلی استیشن، از جمله پلی استیشن 2 را تولید کرد: این کمپانی توسط سونی در سال 2005  خریداری شد.

عرضه کنسول

playstation 1 sony,www.macj.com.br

سونی پلی استیشن را در ژاپن در تاریخ ۳ دسامبر ۱۹۹۴، یک هفته پس از انتشار رقیب خود سگا ساترن، با قیمت ۳۹۸۰۰ پوند منتشر کرد. فروش در ژاپن با موفقیت خیره کننده با صف‌های طولانی در مغازه‌ها آغاز شد. در روز اول ۱۰۰۰۰۰ دستگاه و پس از شش ماه در بازار دو میلیون دستگاه فروخته شد. Saturn که عمدتا از موفقیت Virtua Fighter تغذیه می‌کرد، در ابتدا در چند هفته اول راه اندازی پلی استیشن فروش بیشتری داشت. تا پایان سال ۱۹۹۴ ، ۳۰۰۰۰۰ واحد پلی استیشن در ژاپن به فروش رسید. پس از مدتی، بازار دیگری برای پلی استیشن ظاهر شد که از ژاپن به آمریکای شمالی و اروپا رسید و برخی از خریداران چنین کنسول‌هایی مبالغ هنگفتی در محدوده ۷۰۰ پوند پرداخت کردند.

قبل از عرضه در آمریکای شمالی، سگا و سونی کنسول‌های خود را در اولین نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی (E3) در لس آنجلس در ۱۹۹۵ ارائه کردند. در سخنرانی اصلی، تام کالینسکه، مدیرعامل Sega of America فاش کرد که کنسول Saturn با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه خواهد شد. بلافاصله پس از آن نوبت سونی فرا رسید: اولاف اولافسون، رئیس Sony Computer Entertainment America (SCEA) ، استیو ریس، سرپرست توسعه را به محل کنفرانس فراخواند و گفت کنسول سونی با قیمت ۲۹۹ دلار معرفی خواهد شد و با تشویق حضار سالن را ترک کرد. توجه به کنفرانس سونی با حضور غافلگیرکننده مایکل جکسون و نمایش بازی‌های مورد انتظار این کنسول بیشتر تقویت شد: Wipeout ، Ridge Racer و Tekken.

Father of the PlayStation' Ken Kutaragi receiving Lifetime Achievement Award at GDC - Polygon
Ken Kutaragi

اگرچه ساترن زودتر در ایالات متحده منتشر شد تا نسبت به پلی استیشن برتری بدست آورد، اما معرفی غافلگیر کننده این کنسول بسیاری از خرده فروشان را آزرده کرد و به فروش آنها آسیب رساند. برخی از خرده فروشان مانند KB Toys با کنار گذاشتن کامل ساترن به آن پاسخ دادند. فروش Sony PlayStation در آمریکای شمالی در ۱۹۹۵ با قیمت کمتر از ۲۹۹ دلار آغاز شد. در عرض دو روز پس از انتشار، پلی استیشن به فروش بیش از Saturn در ۵ ماه اول پس از معرفی دست یافت، تقریبا تمام محموله اولیه ۱۰۰.۰۰۰ واحد پیش فروش شده بود و طبق گزارشات، کنسول‌ فروشگاه‌های سراسر کشور تمام شده بود.

Ridge Racer با استقبال خوب در موفقیت اولیه پلی استیشن نقش داشت و برخی منتقدان آن را برتر از بازی Sega Daytona USA می‌دانستند. در زمان عرضه آن در آمریکا بیش از ۱۰۰.۰۰۰ پیش سفارش و ۱۷ بازی در بازار موجود بود، در مقایسه با شش عنوان کنسول سگا واقعا پیشرفت عظیمی بود.

PS5 patent teases PS1, PS2, PS3, PS4 backwards compatibility | TweakTown

Sony PlayStation در اروپا در ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۵ و در استرالیا در۱۵  نوامبر ۱۹۹۵ عرضه شد. در ماه نوامبر در انگلستان سه برابر فروش داشت، جایی که سونی ۲۰ میلیون پوند بودجه بازاریابی را در فصل کریسمس اختصاص داده بود. سونی با تأمین لیست از صاحبان مغازه‌های مستقل و همچنین زنجیره‌های برجسته High Street مانند Comet و Argos در انگلستان به موفقیت اولیه دست یافت. در سال اول، پلی استیشن بیش از ۲۰ درصد از کل بازار بازی‌های ویدئویی آمریکا را در اختیار داشت. از سپتامبر تا پایان سال ۱۹۹۵ فروش کنسول در ایالات متحده بالغ بر ۸۰۰.۰۰۰ دستگاه بود که پلی استیشن را در مقایسه با دیگر کنسول‌های آن نسل پیشتاز می‌دانست، هرچند SNES و Mega Drive از نسل چهارم در آن سال فروش بیشتری داشتند.

در همان زمان، به گفته رئیس SCEA ، میزان ضمیمه بازی‌ها و کنسول‌های فروخته شده چهار به یک بود. برای برآوردن تقاضای روزافزون، سونی اقدام به اجاره Jumbo Jets کرد و تولید خود را در اروپا و آمریکای شمالی افزایش داد. تا پایان سال ۱۹۹۶، فروش در اروپا به ۲.۲ میلیون رسید، از این تعداد ۷۰۰.۰۰۰ در بازار انگلستان نمایندگی داشت. تقریبا ۴۰۰ بازی برای پلی استیشن در حال توسعه بود، در حالی که تقریبا ۲۰۰ و ۶۰ بازی به ترتیب برای Saturn و Nintendo 64 توسعه یافته بودند.

 

استراتژی‌های بازاریابی

The Rarest and Most Valuable Playstation (PS1) Games - RetroGaming with Racketboy

Sony PlayStation با یک کمپین بازاریابی موفق پشتیبانی می‌شد و به سونی اجازه می‌داد در اروپا و آمریکای شمالی جایگاه اولیه خود را بدست آورد. در ابتدا، اطلاعات جمعیتی PlayStation نسبت به بزرگسالان کم بود، اما پس از اولین کاهش قیمت، مخاطبان این کنسول افزایش یافت. در حالی که Sega Saturn برای افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله عرضه می‌شد، پلی استیشن در ابتدا منحصرا برای نوجوانان عرضه می‌شد. مدیران سونی و سگا معتقد بودند که چون بازیکنان جوان‌تر معمولا به بازیکنان قدیمی‌تر و باتجربه‌تر نگاه می‌کنند، تبلیغاتی که برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده بود، آنها را نیز جذب می‌کرد.

علاوه بر این، سونی دریافت که بزرگسالان بهترین واکنش را به تبلیغات با هدف نوجوانان نشان می‌دهند. این کنسول با شعارهای تبلیغاتی “LIVE IN YOUR WORED. PLAY IN OURS” و “U R NOT E” (قرمز E) به بازار عرضه شد. کلو تصور می‌‌کرد که با استناد به چنین اظهارات تحریک آمیزی، بازی بازان برعکس پاسخ می‌دهند و می گویند: مزخرف. اجازه دهید به شما نشان دهم که چقدر آمادگی دارم. با افزایش جذابیت کنسول، تلاش‌های بازاریابی سونی بر روی سنین کمتر بیشتر شد.

The Best PS1 Games of All Time | Digital Trends

اندکی پس از عرضه Sony PlayStation در اروپا، سونی مدیر بازاریابی Geoff Glendenning را موظف کرد تا خواسته‌های مخاطبان جدید را ارزیابی کند. با شک و تردید در مورد اتکای نینتندو و سگا به کمپین‌های تلویزیونی، گلدننینگ این نظریه را مطرح کرد که بزرگسالان جوان که از کنسول‌های نسل چهارم نقل مکان می‌کنند با بازاریابی برای کودکان و نوجوانان احساس نادیده گرفتن خواهند کرد. گلدننینگ با درک تأثیر اوایل دهه ۱۹۹۰  در باشگاه‌های زیرزمینی و فرهنگ هیجان بر جوانان، به ویژه در انگلستان، احساس کرد که این فرهنگ به اندازه کافی برای تبدیل هویت نوظهور پلی استیشن به جریان اصلی کافی است.

سونی با صاحبان کلوب‌های شبانه همکاری کرد تا مناطق اختصاصی برای بازی با پلی استیشن را سازماندهی کند که در آن نمایش بازی‌های منتخب و آزمایش آنها الویت بود. استودیو طراحی گرافیک مستقر در مرکز طراحان توسط سونی برای تولید محتوای تبلیغاتی با هدف مخاطبان شیک و باشگاهی قرارداد بست. به طور خاص Wipeout Psygnosis با فرهنگ کلوب‌های شبانه همراه بود زیرا به طور گسترده‌ای در سالن‌ها نمایش داده می‌شد. تا سال ۱۹۹۷ ، ۵۲ کلوپ شبانه در انگلستان با اتاق های اختصاصی پلی استیشن وجود داشت.

The Best PS1 Games of All Time | Digital Trends

در سال ۱۹۹۶ ، Sony PlayStation امکانات تولید سی دی خود را در ایالات متحده به دلیل تقاضای زیاد برای بازی‌های پلی استیشن گسترش داد و خروجی ماهانه را از ۴ میلیون دیسک به ۶.۵ میلیون دیسک افزایش داد. این امر ضروری بود زیرا فروش پلی استیشن دو برابر میزان فروش کنسول سگا بود و وقتی قیمت پلی استیشن و سگا در آن سال به ۱۹۹ دلار کاهش یافت، برتری آنها به طرز چشمگیری افزایش یافت. پلی استیشن همچنین در سال ۱۹۹۶ با نسبت مشابهی در اروپا در مقایسه با Saturn فروش کرد و ۲.۲ میلیون کنسول انباشته در منطقه تا پایان سال به فروش رسید.

آمار فروش سخت افزار و نرم افزار پلی استیشن تنها پس از عرضه نینتندو 64 افزایش یافت. Teruhisa Tokunaka رئیس SCE حدس زد که معرفی نینتندو 64 در واقع با افزایش آگاهی عمومی از بازار بازی از طریق تلاش‌های بازاریابی نینتندو، به فروش پلی استیشن کمک کرده است. با وجود این، دستیابی به موفقیت برای پلی استیشن در ژاپن بیشتر طول کشید. توکوناکا گفت، حتی پس از آنکه پلی استیشن و سگا نزدیک به دو سال در بازار حضور داشتند، رقابت بین آنها هنوز بسیار نزدیک بود و هیچ یک از کنسول‌ها در مدت زمان طولانی در فروش پیشرو نبودند.

کنسول‌های پلی استیشن

Sony should take a look at these radical PlayStation 5 concept renders - NotebookCheck.net News

پلی استیشن 1

Sony PlayStation 1 - Mediamatic

داستان Sony PlayStation با پلی استیشن 1 در سال ۱۹۹۴ شروع شد. این کنسول تصاویر بصری سه بعدی را در زمانی محبوب کرد که بازی‌های دو بعدی محتوای استاندارد کنسول‌ها بودند. اولین پلی استیشن همچنین از فرمت CD استفاده می‌کرد و به نقطه قوت اصلی آن عناوین بازی متنوع و همچنین استفاده گسترده از آهنگ‌ها و فیلم‌ها در بازی‌ها بود. این کنسول همچنین سی دی‌های صوتی را در زمانی پخش می‌کرد که این فرمت در اوج محبوبیت بود.

این ترکیب بازی‌ها در قالب CD، پشتیبانی از دیسک‌های صوتی و عناوین متنوع، پلی استیشن 1 را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرد. این درحالی بود که این کنسول حتی از قیمت پایین‌تری نسبت به رقیبان خود برخوردار بود.

پلی استیشن نشان دهنده قدرتمند شدن سونی در صنعت بازی‌های ویدیویی بود. انتشار آن باعث تحسین منتقدان و فروش بسیار زیادی شد. در کمتر از یک دهه، این برند تبدیل به الویت افراد در  پلتفرم سرگرمی رایانه‌ای بود که با بیش از ۱۰۰ میلیون واحد عرضه در بازار ار رقبای خود پیشی گرفت. استفاده از دیسک‌های فشرده خبر از تغییر صنعت بازی از کارتریج‌های متداول آن دوران داد. فروش بازی‌های پلی استیشن 1 ادامه داشت تا اینکه سونی تولید پلی استیشن و بازی‌های آن را در سال ۲۰۰۶ متوقف کرد. این زمان یعنی بیش از یازده سال پس از انتشار این کنسول و کمتر از یک سال قبل از عرضه پلی استیشن 3 که به خودی خود نشان دهنده محبوبیت این کنسول بازی است. در مجموع ۷۹۱۸ بازی در طول عمر این کنسول منتشر شد که مجموع فروش آنها ۹۶۲میلیون دستگاه بود.

پلی استیشن 2

5 Fun Facts About Sony's PlayStation 2 | The Fact Site

پلی استیشن 2 در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و همچنان محبوب‌ترین کنسول سونی است. دومین کنسول خانگی سونی در مقایسه با رقبای خود دارای سخت افزارهای متنوعی بود و وقتی توسعه دهندگان نحوه استفاده از آن را آموختند نتایج خوبی را به همراه داشت. PS2 همچنین از DVD ها به عنوان قالب ذخیره سازی استفاده کرده در حالی که از پخش فیلم‌های DVD نیز پشتیبانی می‌کرد. در واقع، یک دلیل بزرگ برای خرید PS2 در روزهای اولیه این بود که در مقایسه با واحدهای مستقل آن زمان، یک دستگاه پخش DVD نسبتا ارزان بود.

پلی استیشن 3

Sony PlayStation 3 Slim 160GB Charcoal Black Home Console - PS3-S160G-RB for sale online | eBay

سومین ورود Sony PlayStation به فضای کنسول خانگی PlayStation 3 در سال ۲۰۰۶ بود و از نظر فروش ضعیف‌ترین کنسول خانگی این شرکت است. PS3 در یکی دو سال اول در بازار، زمان سختی را پشت سر گذاشت. به دلیل قیمت عرضه ۴۹۹ دلار برای مدل اصلی، کمبود بازی‌های با کیفیت و پورت‌های چند پلتفرمه که کمتر از همتای خود Xbox 360 بود، نتوانست آنچنان که باید شکوفا شود.

عملکرد فنی ضعیف کنسول در ابتدا به دلیل مشخصات آن بود که شامل پردازنده Cell سفارشی به همراه هفت واحد پردازش ماهواره‌ای با نام SPU بود. اما کاهش قیمت، عناوین انحصاری بعدی عالی و همگام شدن توسعه دهندگان به تدریج با سخت افزار این کنسول باعث شدند که فروش PS3 به طرز چشمگیری در ادامه افزایش یابد.

پلی استیشن 4

PlayStation 4 Slim Review: The Default Choice | Digital Trends

Sony PlayStation با PS4 در سال ۲۰۱۳ این حرکت را ادامه داد و یک کنسول قوی و در عین حال سازگار با توسعه دهندگان ارائه کرد که در آن زمان دستگاه‌های رقیب را نیز از میدان به در کرد. همچنین برای اولین بار از زمانی که گیم پد PS1 دارای میله‌های آنالوگ دوگانه در سال ۱۹۹۷ عرضه شد، شاهد تغییر اساسی عملکردی در کنترلر بودیم. کنترلر جدید یک تاچ پد، یک دکمه اشتراک گذاری برای اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم ها به صورت آنلاین، یک لایت بار و یک بلندگوی یکپارچه ارائه می‌داد.

سونی و استودیوهای مرتبط با آن نیز بازی‌های فوق العاده زیادی برای دستگاه ارائه کردند و به کنسول کمک کردند تا دومین دستگاه محبوب پلی استیشن در تمام دوران شود. تنها نقطه ضعف واقعی PS4 این بود که با بازی های PS2 یا PS3 سازگار نبود.

همچنین شاهد عرضه PS4 Pro در سال ۲۰۱۶ بودیم که اساسا یک ارتقاء نسل میانی بود تا شروع یک نسل جدید. کنسول پرو CPU و GPU ارتقا یافته‌ای را ارائه کرد که راه را برای بازی‌های 4K از طریق به اصطلاح رندر شطرنجی باز کرد. (PS4 عموما رزولوشن 1080p را هدف قرار می‌داد) بسیاری از توسعه دهندگان بازی های قدیمی PS4 خود را برای پشتیبانی از وضوح بالاتر ویا عملکرد روان‌تر همگام سازی کردند.

 

پلی استیشن 5

Sony Playstation 5, PS Console, Sony Gaming Console, Sony Game Console, सोनी प्लेस्टेशन in Street,Timaliyauuad,Nanpura, Surat , Om Game World | ID: 22881726055

تجربه مناسب نسل بعدی در نوامبر ۲۰۲۰ هنگامی که سونی پلی استیشن 5 را عرضه کرد، به دست آمد. کنسول نسل فعلی در دو مدل موجود است، یعنی نسخه با استفاده از دیسک یا کنسول دیجیتال بدون درایو دیسک.

در این کنسول شاهد ارتقاء عظیم قدرت این دستگاه هستیم. زیرا این کنسول جدید از CPU هشت هسته‌ای قدرتمند Zen 2 AMD استفاده می‌کند و همچنین از فناوری بازی 4K و ردیابی اشعه پشتیبانی می‌کند. ارتقاء قابل توجه دیگر Tempest 3D Engine برای صدای سه بعدی است که به شما امکان می‌دهد صدایی فراگیر در بازی ایجاد کنید. همچنین یک کنترلر ارتقا یافته داریم که تعدادی ویژگی جالب و بزرگترین تغییر طراحی را در مدت زمان طولانی ارائه می‌دهد.

اما ذخیره سازی یکی از بزرگترین ارتقاها در این مدل Sony PlayStation است، زیرا PS5 از SSD پیشرفته با سرعت خواندن و نوشتن بسیار سریع‌تر استفاده می‌کند. این ویژگی دارای چندین مزیت مستقیم است: زمان بارگذاری سریع در بازی‌های جهان باز و نصب بازی‌های بسیار کوچکتر به لطف فناوری فشرده سازی SSD. این ویژگی حتی راه را برای سفر بسیار سریعتر در بازی‌های جهان باز هموار می‌کند.

کنسول‌های دستی پلی استیشن

PlayStation Portable

playstation portable 3000 games - Online Discount Shop for Electronics, Apparel, Toys, Books, Games, Computers, Shoes, Jewelry, Watches, Baby Products, Sports & Outdoors, Office Products, Bed & Bath, Furniture, Tools, Hardware, Automotive

سونی دستگاه های PlayStation Portable را عرضه کرده که تولید آن با PlayStation Portable 2004 شروع شده است. این کنسول در مقایسه با نینتندو DS رقیب قدرتمندی بود و اغلب شاهد بازی‌های محبوب PS2 برای آن بودیم. این دستگاه انواع مختلفی از ویژگی‌ها را ارائه می‌داد، مانند افزایش ذخیره سازی از طریق فرمت Memory Stick Duo و Pro Duo ، پشتیبانی از MP3 ، پخش ویدئو و مرورگر وب.

اولین دستگاه قابل حمل سونی چند چالش برای این شرکت داشت، اما اولین مورد این بود که بسیار راحت هک می‌شد. این شرکت دائما در تلاش برای برطرف کردن آسیب پذیری‌ها با به روز رسانی سیستم عامل بود. بزرگترین نقطه ضعف PSP این است که از فرمت UMD استفاده می‌کرد که تقریبا ۲ گیگابایت حافظه ذخیره می‌کرد، اما زمان بارگذاری بسیار طاقت فرسایی را نیز در پی داشت.

PlayStation Vita

PlayStation Vita review (2013) | Engadget

جانشین PSP، پلی استیشن ویتا در سال ۲۰۱۱ بود. این کنسول یکی از چشمگیرترین دستگاه‌های قابل حملی است که تا به حال از نظر مشخصات فنی ساخته شده است. دومین محصول دستی Sony PlayStation دارای صفحه نمایش OLED زرق و برق دار بود. (مدلهای بعدی دارای پنل LCD بودند) دو کنترلر آنالوگ (بر خلاف نوار آنالوگ PSP)، صفحه لمسی عقب و پردازنده قدرتمند آن زمان از ویژگی‌های مثبت این کنسول بود. حتی از بارگیری بازی‌های PSP نیز پشتیبانی می‌کرد، بنابراین می‌توانستید عناوین PSP دیجیتال خود را به کنسول جدید منتقل کنید.

با وجود این، ویتا فروش ضعیفی داشت. سونی از زمان کنسول دستی ویتا، کنسول قابل حمل دیگری معرفی نکرده و احتمالا نباید به این زودی ها انتظار کنسول قابل حمل جدیدی را داشته باشیم. جیم رایان، رئیس پلی استیشن در سال ۲۰۱۹ به Game Informer گفت که به وضوح این بخشی است که اکنون دیگر در آن فعال نیستیم. با این حال، موفقیت نینتندو سوییچ که یک کنسول دستی است و می‌تواند برای پخش تلویزیونی نیز متصل شود ، ممکن است نظر سونی را در این باره تغییر دهد.

PlayStation services

All PSN services are down, Sony investigating [Update: back online] - VG247

سونی خدمات مختلفی را روی کنسول‌های خود ارائه می‌دهد که از PlayStation Store شروع شد. این ویترین به کاربران امکان می‌دهد نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها، افزونه‌ها برای بازی‌ها، دسترسی به نسخه‌های نمایشی و موارد دیگر را خریداری کنند.

یکی دیگر از خدمات برجسته PlayStation Store سرویس اشتراک PlayStation Plus است. اشتراک PS Plus امکان بازی آنلاین بر روی کنسول‌های پلی استیشن را از PS4 به بعد (PS3 برای بازی آنلاین به اشتراک نیاز ندارد) دارد. مشترکین پلی استیشن پلاس همچنین از تخفیفات ویژه و همچنین دو عنوان PS4 و یک بازی PS5 در هر ماه برخوردار می‌شوند. دارندگان PS5 همچنین به مجموعه ای از ۲۰ عنوان PS4 تحسین شده منتقدان به عنوان بخشی از اشتراک دسترسی دارند.

سونی همچنین سرویس بازی مشترک PlayStation Now را ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع عناوین PS2 ، PS3 و PS4 را از طریق فضای ابری پخش کنند. خوشبختانه بسیاری از بازی های PS2 و PS4 نیز می‌تواند از این طریق بارگیری شوند. بنابراین اگر پخش استریم برای شما مناسب نیست، هنوز هم راهی برای لذت بردن از این ویژگی هست.

کنترلرهای پلی استیشن

Two new DualSense wireless controller colors hit shelves starting next month – PlayStation.Blog

اولین کنترلر Sony PlayStation  تنها به صورت دیجیتالی و بدون ویبره شروع به کار کرد، اما چند سال پس از راه اندازی کنسول، این شرکت دو استیک آنالوگ و سپس ویبره را به آن اضافه کرد. PS2 به طور کلی این طراحی کنترلر دوگانه را حفظ کرد، اما دکمه‌های حساس به فشار نیز به کنترلر اضافه شد.

سپس شاهد کنترلر پلی استیشن 3 بودیم که به اتصال به‌ سیم مجهز بود، یک دکمه پلی استیشن برای رفتن به منوی اصلی و عملکرد ژیروسکوپ نیز به این تغییرات اضافه شد. به طرز عجیبی، کنترلر اولیه PS3  ویبره نداشت. اما پس از حل این مشکل، کنترلرهای PS3 عملکرد Dual Shock را بدست آوردند.

Updated patent hints at PS4 controller with a touchscreen - The Verge

کنترلر PS4 افزونه‌های مختلفی از جمله ترک پد، نوار لایت در پشت، درگاه ۳.۵ میلی متری داخلی و دکمه اشتراک گذاری برای به اشتراک گذاری تصاویر و کلیپ های ویدئویی را ارائه می‌دهد. اما با این وجود همان طرح خشن را حفظ کرد.

در همین حال، PS5 تغییر عمده‌ای در طراحی نسبت به کنترلرهای قبلی ایجاد کرد که ترجیح آن بر شکل بزرگتر، گردتر و رنگ بندی دو رنگ بود. سایر تغییرات قابل توجه شامل محرک‌های L2 و R2 با ارتعاش و سطوح مختلف مقاومت، دکمه create به جای دکمه اشتراک گذاری، ارتعاشات ظریف‌تر به طور کلی و میکروفون‌های داخلی است.

لوازم جانبی کنسول پلی استیشن

Playstation VR Bundle Iron Man-ZVR2 - مجموعه لئوکلاب

ما در طول این سال‌ها لوازم جانبی مختلفی را برای کنسول‌های Sony PlayStation دیده‌ایم. کنسول‌های قدیمی دارای اسلحه سبک، کنترلرهای حرکتی، فرمان، یک وسیله جانبی PocketStation (در اصل یک کارت حافظه با صفحه نمایش و قابلیت انجام مینی بازی‌ها، تقریبا مانند VMU سگا)، دوربین Eyetoy برای گیم پلی بازی، میکروفون برای سری Singstar از بازی‌های کارائوکه و کنترل کننده پیچشی کاملا عجیب NeGcon بودند.

PS2 همچنین دو لوازم جانبی برجسته Network Adapter برای پخش آنلاین و هارد دیسک بود. دومی فقط با مدل PS2 phat  سازگار بود. با این وجود، هر دو ویژگی در کنسول‌های خانگی سونی اصلی هستند، زیرا همه کنسول‌ها از PS3 به بعد هارد دیسک و پشتیبانی آنلاین را ارائه می‌دهند.

در کنسول‌های نسل حاضر، PS4 و PS5 از لوازم جانبی مورد انتظار مانند فرمان، کنترل از راه دور رسانه‌ای، هدست، هارد دیسک و موارد دیگر پرده برداری شد اما شاید هیجان انگیزترین افزونه هدست PlayStation VR برای PS4 باشد که واقعیت مجازی را به کنسول‌های سونی آورده است. همچنین PS5 نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. سونی تأیید کرده که هدست نسل دوم برای کنسول جدید در راه است.

چه چیزی کنسول پلی استیشن را منحصر به فرد می‌کند؟

PlayStation 5 SSD upgrades are finally enabled for beta testers | Engadget

بخش بزرگی از چیزی که برند Sony PlayStation را منحصر به فرد می‌کند، تمرکز عمیق آن بر گیمرهای سرسخت، ارائه عناوین انحصاری فراوان و اغلب ارائه کنسول‌های قدرتمند برای جلوه های بصری عالی است.

این رویکرد با نینتندو تفاوت دارد که قطعا با محتوای منحصر به فرد رقیب سونی است اما به دنبال صرفه جویی در هزینه و قدرت کنسول است. سونی از ارائه محتوا فقط برای مخاطبان بالغ خجالت نمی‌کشد، در حالی که نینتندو ترجیح می‌دهد بازی‌هایی را برای سنین مختلف (از جمله کودکان) ارائه دهد.

Sony PlayStation همچنین تمایل دارد بازی‌های بهتر و انحصاری‌تری نسبت به کنسول‌های Xbox مایکروسافت در نسل گذشته یا حال ارائه دهد. اما خبر خرید غول بازی Bethesda توسط مایکروسافت و قصد آن برای انتشار یک بازی اول شخص در هر سه ماه به این معنی است که سونی در این نسل مبارزه بزرگی را پیش رو دارد.

گذشته از عناوین انحصاری، سونی از استودیوهای شخص ثالث نیز پشتیبانی قوی می‌کند. بنابراین اغلب می‌توانید مطمئن باشید که یک بازی برجسته شخص ثالث دیر یا زود نسخه PS4 یا PS5 را دریافت می‌کند.

 

بهترین لحظات در تاریخ Sony PlayStation

Which PS4 Games Can You Not Play On The PlayStation 5? | TheDealExperts

تصمیم به مستقل شدن

در ابتدا قرار بود Sony PlayStation یک افزونه دیسکی برای سوپر نینتندو در سال ۱۹۹۱ باشد، اما نینتندو در آخرین لحظه تصمیم گرفت که به جای آن با فیلیپس همراه شود. این حرکت بحث برانگیز سونی را عصبانی کرد، اما این شرکت سرانجام تصمیم گرفت این عصبانیت را به سمت ایجاد کنسول مخصوص خود سوق دهد.

البته نتیجه این عصبانیت اولین Sony PlayStation بود و سونی موفق شد نینتندو را در اولین تلاش خود سرنگون کند. جالب اینجا است که نمونه اولیه کنسول مشترک Nintendo PlayStation سال گذشته با قیمت ۳۶۰،۰۰۰ دلار به حراج گذاشته شد.

PS2 رکوردها را می‌شکند

پلی‌استیشن 2,PS 2,PlayStation 2,Sony | گیمر

سونی در آستانه عرضه PS2 هیاهوی زیادی ایجاد کرد و در نهایت این شرکت به لطف جریان فوق العاده بازی‌های با کیفیت از استودیوهای اولیه و ثانویه این کنسول را عرضه کرد. از Metal Gear Solid 2 ، Ico و Gran Turismo 4 گرفته تا Ratchet and Clank ، Final Fantasy X و God of War ، عنوانی برای همه طرفداران گیم در این کنسول وجود داشت.

به نظر می‌رسد همه نیز این کنسول را خریداری کرده‌اند، زیرا PS2 از نظر تعداد واحدهای فروخته شده، موفق‌ترین کنسول تاریخ بوده است. PS2 با فروش تقریبا ۱۶۰ میلیون دستگاه، از Nintendo DS جلوتر است و بیش از مجموع GameCube و Xbox فروش داشته است.

PS4 سونی را در صدر قرار می‌دهد

PlayStation 4 - Wikipedia

سونی در ابتدا با PS3 یک اشتباه اساسی داشت، اما در انتهای نسل به نظم همیشگی خود رسید. هرچند این شرکت در زمان عرضه PS3 توسط نینتندو Wii به چالش کشیده شد. اما با عرضه PS4 توپ را دوباره وارد زمین خود کرد.

PS4 از رقابت Xbox One و Nintendo Wii U جلوگیری کرد تا پرفروش‌ترین کنسول نسل خود شود. همچنین Nintendo Switch 2017 شروع خوبی داشت، اگرچه این احتمال وجود دارد که Switch فاصله خود را با PS4 کاهش دهد. اما این قطعا نشانه ضعف سونی نیست.

 

بدترین لحظات در تاریخ Sony PlayStation

غرور سونی در مورد PS3

Playstation 3 (PS3) تاریخ انتشار، جزئیات و مشخصات

به نظر می‌رسید که موفقیت PS1 و PS2 موجب غرور سونی شده بود و PS3 نتیجه آن بود. این کنسول بسیار گران قیمت ۴۹۹ دلار (یا ۵۹۹ دلار برای نسخه ۶۰ گیگابایتی) قیمت داشت، در حالی که قیمت Xbox 360 تنها ۲۹۹دلار بود. زمانی که Ken Kutaragi از شرکت سونی گفت که می‌خواهد قبل از اعلام قیمت، مصرف کنندگان فکر کنند، ساعت های بیشتری از آن استفاده خواهم کرد، این استراتژی در میزان فروش فایده‌ای نداشت.

سپس یک سال قبل از معرفی کنسول، کنفرانس E3 2005 برگزار شد و آن تریلر بدنام Killzone سر و کله‌اش پیدا شد. سونی ادعا کرد که تریلر real-time روی کنسول اجرا می‌شد و در واقع یک تریلر کامپیوتری برای استفاده داخلی بود.

شبکه پلی استیشن هک شد

Asia - PlayStation Network

آیا این پایین‌ترین نقطه در تاریخ Sony PlayStation است؟ شاید اینطور باشد. شبکه پلی استیشن سونی در سال ۲۰۱۱ هک شد و در نتیجه اطلاعات مربوط به تقریبا ۸۰ میلیون حساب کاربری فاش شد. سونی تنها با فاش نکردن فوری هک شدن به کاربران مسائل را پیچیده‌تر کرد.

این شرکت مجبور شد شبکه PlayStation را به مدت تقریبا یک ماه تعطیل کند در حالی که این سرویس را ایمن می‌کرد تا بتوان دوباره آنلاین از آن استفاده کرد. این موضوع در مجموع یک امر بسیار زشت بود، اگرچه سونی بازی‌های رایگان را به عنوان غرامت به کاربران هدیه داد. همچنین یک سال حفاظت رایگان از سرقت هویت به کاربران در مناطق خاص ارائه کرد.

ویتا یک تجربه ناموفق بود

هرآنچه که باید درباره PlayStation Vita کنسول دستی سونی بدانید

PSP سونی از موفقیت زیادی برخوردار بود، اما PlayStation Vita اینچنین نبود. کنسول PSP مطمئنا قدرت زیاد و ویژگی‌های زیاد دیگری را به همراه داشت، اما ترکیبی از نینتندو 3DS ، کارت‌های حافظه زیاد و افزایش عناوین انحصاری منجر به افزایش فروش آن شده بود.

استودیوهای شخص ثالث بزرگ، ویتا را یکی دو سال پس از راه اندازی آن کنار گذاشتند. تنها سونی بود که عناوین انحصاری برای این کنسول عرضه می‌کرد. متأسفانه، صاحب پلتفرم نیز تصمیم گرفت بازی‌های انحصاری کنسول دستی Vita را متوقف کند. استراتژی سونی جذب استودیوهای مستقل و توسعه دهندگان ژاپنی بود، که این کنسول را به یک گزینه جذاب تبدیل کند.  با این حال در اوایل سال 2021 ، سونی اعلام کرد که فروشگاه پلی استیشن برای ویتا تعطیل می‌شود، اگرچه به دلیل اعتراض طرفداران به سرعت از این موضع عقب نشینی کرد.

شما می‌توانید استدلال کنید که سونی در آن زمان حق داشت کنسول‌های قابل حمل را رها کند، اما نینتندو سوییچ نشان می‌دهد که امکان ارائه یک کنسول دستی موفق وجود دارد و این فرم را با پشتیبانی تلویزیونی ترکیب می‌کند.

این تمام مواردی بود که نیاز بود در مورد کنسول‌های پلی استیشن بدانید تا بتوانید خودتان را یک طرفدار واقعی بدانید. کمپانی سونی در زمینه بازی‌های کامپیوتری با فراز و نشیب‌های زیادی رو به رو شد. اما تا امروز توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. در واقع این کنسول تقریبا هنوز وفاداران واقعی خودش را دارد و سونی با نوآوری‌های جدید خود به دایره این طرفداران وفادار اضافه می‌کند. بنابراین مشتاقانه منتظر هستیم تا ببینیم سونی برای نسل بعدی کنسول‌های خود چه چیزی را ارائه خواهد داد.

 

مطلب قبلیقیمت پیکسل 5a چیزی حدود ۴۵۰ دلار بوده و به زودی معرفی خواهد شد
مطلب بعدیشیائومی Mi Pad 5 در ۱۰ آگوست با پشتیبانی از قلم عرضه می‌شود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید