دلیل اینکه طرفداران بیش از هفت سال با Destiny ماندهاند تنها یک چیز است، چه در بالاترین و چه در پایینترین سطح، همه چیز به پایه فوقالعاده قوی آن مربوط میشود. حتی در مواقعی که داستان ضعیف یا کمبود محتوا این کیفیت را متوقف کرده، شلیک سلاحهای فضایی جادویی و پرتاب چکش های شعله ور به سمت بیگانگان احساس خوبی دارد! داستان قسمتهای قبل هرچه که بوده را کنار بگذارید و بیاییم به سراغ Destiny 2: The Witch Queen برویم بازی که همه جوره میتواند شما را راضی کند. این به روزرسانی نه تنها اولین داستان واقعا خارقالعاده Destiny را در کنار یک کمپین چالشبرانگیز و خاطرهانگیز ارائه میکند، بلکه یک سیستم ساخت سلاح را نیز ارائه میکند که موهبتی الهی برای طرفداران سختافزاری است.
دشمنان جدید سبکدار که جریان مبارزه را کاملا تکامل میدهند و آن را جدید میکنند. برخی از تواناییهای قدیمی را به کار میگیرد تا فضا را تغییر دهد. در حالی که PvP هنوز در یک غوغای ناامید کننده رها شده، در ذهن ما شکی نیست که The Witch Queen در غیر این صورت بهترین Destiny است.
Destiny همیشه تلاش کرده است تا بین کمپینهای اکشن و صحنههای پرتحرک تعادل برقرار کند، که گاهی اوقات با چیزهای بیمعنی هم مرز است و گاهی توضیحات آیتمها و نوشتههای داستان «گرمور» که بسیاری از مهمترین جزئیات جهان در آن پنهان شدهاند کلید داستان است. حتی اگر برای مدت طولانی داستان را دنبال کرده باشید، اگر تقریبا هیچ ایدهای نداشته باشید که در بیشتر مواقع واقعا چه اتفاقی میافتد، قابل درک است. اما Bungie چندین سال گذشته را صرف تغییر آن کرده و پیشرفتهای داستانی معنادار و شخصیتهایی را معرفی میکند که نسبت به گذشته سه بعدیتر به نظر میرسند. هیچ کجا به اندازه این بازی برای اولین بار، نه تنها یک داستان قابل قبول، بلکه یک داستان به طور فعال قانع کننده روایت نمیشود.
داستان بازی چگونه است؟
ستاره نمایش خود ملکه جادوگر – ساواثون، است که موفق شده، قدرت قادر مطلق نور را برای خود و فرزندان کندو به دست آورد. اما داستان او بسیار بیشتر از هیولای معمولی است که در آن ما با یک تانک از روی صورتش رد شویم و به شکلی باشکوه روی جسدش احساساتی شویم. در عوض، ما با زندگی و انگیزههای او آشنا میشویم و درک میکنیم که او چیزی بیش از یک موجود کاملا شیطانی است که ما را نابود میکند و همانطور که وقایع پیش میروند، با پیچ و خمهای متعدد و شگفتانگیزی مواجه میشویم که باعث میشود بازی هیجان بیشتری به خود بگیرد.
هنوز تعداد زیادی ارجاع به شخصیتها و افسانهها وجود دارد که اگر بهدقت طرفدار حرفهای Destiny نبودید (مخصوصاً در سال گذشته)، دنبال کردن طرح داستان را سختتر میکند، اما در این مرحله تقریبا اجتنابناپذیر است. با این حال نمیتوانید سرگرم کننده بودن این داستان را کتمان کنید حتی اگر در حال بازی کردن هستید و اطلاع زیادی از نسخههای قبلی ندارید.
این کمپین خیلی طولانی نیست (ما توانستم آن را در یک دوره ۲۴ ساعته با سخت ترین حالت پشت سر بگذاریم)، اما از هر کمپین Destiny که قبلتر وجود داشته، منحصر به فردتر، دشوارتر و مبتکرترانه تر است. تا جایی که حتی نمیشود بازی را کنار گذاشت. بزرگترین حالت اضافه شده حالت Become Legend است که سختی مبارزه را افزایش میدهد و مکانیکهای چالش برانگیز مانند احیای محدود را برای هم تیمیها اضافه میکند. برای کسانی که ترجیح میدهند بلافاصله کمپین را از بین نبرند، Become Legend بهعنوان یک ماجراجویی دلهرهآور و پرارزش عمل میکند که باعث میشود ساواثون و امثال او احساس نیرویی را داشته باشند و پیروزی را در پایان بسیار شیرینتر میکند.
از بعضی از مشکلات Destiny 2: The Witch Queen میتوان چشم پوشی کرد
تنها شکایت واقعی در طول بازی و تمام چیزهایی که The Witch Queen ارائه میداد این بود که بسیاری از آنها طبق استانداردهای Destiny به طور غیرعادی باگ هستند. خواه در طول حمله جدید عالی بارها و بارها در مدار قرار بگیرید، به منوهای کند روی رایانه شخصی خیره شوید یا حتی گاهی اوقات بیرون آمدن از بازی را تجربه کنید، ممکن است، از باگها و مشکلات عملکرد ناامید شوید. البته که نباید اینگونه باشد ولی همه اینها ارزش یک بازی و تجربه خاص را دارد که شما را وادار میکند دوباره بازی را ادامه دهید.
این کمپین همچنین شامل اضافه شدن قابل توجه مکانیکهای پازل به مراحل و باس فایتها میشود که تقریبا به طور انحصاری در پشت حملات و محتوای آخر بازی Destiny تا این لحظه وجود داشته است. اکنون، به جای اینکه فقط روی یک بشقاب بایستید یا قبل از تیراندازی به یک رئیس، یک مصنوع را اسکن کنید، ممکن است مجبور شوید مجموعهای از نمادها را به خاطر بسپارید و در سالنهای یک قصر بجنگید و مجموعهای همسان را در مقابل رئیس جستجو کنید. حتی میتوانید در این میان آسیب ببیند.
این فعل و انفعالات هرگز به چیزی به پیچیدگی مکانیکهای حمله مناسب نزدیک نمیشوند، اما در عوض برای بازیکنان معمولیتر یا کسانی که به دنبال تجربهای کمتر عرقآور هستند، به عنوان یک سطح ورودی عالی احساس میشود. این ویژگی جدید تفاوت ایجاد میکند، زیرا تکمیل کمپین دیگر به دویدن بی خیال و شلیک با آسودگی خاطر محدود نیست. اکنون شما باید با جادوی عجیب و غریب و جادوهای غیبی مبارزه کنید و در عین حال از آتش دشمنان فرار کنید.
چالشهای بازی را فراموش نکنید
وقتی صحبت از دشمنان شد، یکی از چالشهای جدیدی که با آن روبرو خواهید شد، Light-bearing Hive است: هیولاهای جاودانه با بسیاری از توانایی های مشابه که شخصیت شما دارد. در واقع، آنها حتی میتوانند بی پایان توسط Ghost احیا شوند تا بارها و بارها با شما بجنگند، که انصافا وحشتناک است. در مبارزات، این نگهبانان میتوانند با استفاده از نور، شما را با سوپرهای ویرانگر مورد حمله قرار دهند، که بسیاری از آنها میتوانند شما را در یک ضربه بکشند. پیروزی در برابر این دشمنان مهیب مستلزم بازی هوشمندانه، صبر و از همه مهمتر این است که به یاد داشته باشید قبل از اینکه روح دشمن را احیا کند، به سرعت بدوید و آنها را درهم بشکنید.
یک نوع دشمن چالش برانگیز جدید که شما را مجبور میکند به نحوه برخورد با چنین برخوردی فکر کنید، دقیقا همان چیزی است که Destiny برای تقویت مبارزات به آن نیاز داشته است. ناک اوت کردن آنها و شکستن ارواح، نقطه برجستهای از زمان بازی با ملکه جادوگر بوده است.
با وجود محتوای بسیار جدید برای مقابله در The Witch Queen، یکی از مواردی که وجود ندارد، هر نوع معرفی بهبود یافته برای بازیکنان جدید است، که به خصوص به این دلیل دردناک است که با توجه به گسترش دنیای پیچیدهتر با سیستمهایی مانند ساخت سلاح این محله نیز پیچیدهتر میشود. اگر از قبل نمیدانید چگونه بازی Destiny 2 را بازی کنید، احتمال اینکه بدون یک دوست بسیار مهربان و صبور به عنوان راهنما، آن را بفهمید، بینهایت کم است. ما ترجیح میدادیم بازی طوری بود که همه از چیزهای واقعا عالی که The Witch Queen ارائه میدهد لذت ببرند، اما اگرچه مطمئنا طرفداران Destiny موجود را هیجان زده میکند، توصیه آن به افراد ناآشنا در وضعیت فعلی آن نیز دشوارتر است.
پس از اتمام کار، یک منطقه کاملا جدید برای کاوش در دنیای تاج و تخت Savathûn وجود دارد، یک بعد که نمایشی جادویی و اخروی از ذهن است. The Patrol Zone تقریبا شبیه چیزهایی است که قبلا در Destiny دیدهایم، اما شخصیت جدید مورد علاقه خیلی از بازیکنان را دارد: Fynch، یک Hive Ghost که به روح خود خیانت میکند تا به شما کمک کند دنیا را نجات دهید. این مخالف وظیفه شناس کوچک وحشی به عنوان راهنمای شما در بسیاری از اقدامات The Witch Queen عمل میکند و کاملا مملو از تک خطهای به یاد ماندنی در یکی از بهترین اجراهای صوتی است که در Destiny از آن لذت خواهید برد. کاوش در ذهن Hive God بازی را بسیار لذتبخشتر میکند، حتی زمانی که در حال انجام کارهای معمولی مانند Patrols و Lost Sectors هستید.
پس از یک بار پایان بازی، باز جذابیت وجود دارد!
ملکه جادوگر همچنین تعداد زیادی ماموریت چالش برانگیز، پس از کمپین پایان بازی و فعالیتهای چند نفره دارد، که برخی از آنها صحنههای کوتاه خاص خود را دارند یا به هر طریقی داستان را کامل میکنند. برای مثال، ماموریتهای عجیب و غریب، ماجراجوییهای مینیاتوری و دشواری هستند که در نهایت به خرید لوازم جدید دیوانهوار مانند نارنجکانداز ختم میشوند که به خدایان کرمهای در حال انفجار شلیک میکند. کارهای زیادی برای انجام دادن برای کسانی که مشتاق هستند، وجود دارد. تعداد زیادی سلاح و زره جدید وجود دارد که اگر به این کار علاقه دارید، واقعا جمع کردن آنها شما را خوشحال خواهد کرد.
اما وقتی صحبت از محتوای آخر بازی به میان میآید، طبق معمول، Raid پادشاه است و یک بار دیگر شش بازیکن را در مقابل سختترین چالشهایی قرار میدهد که در هر بازی وجود دارد. حمله جدید «Vow of the Disciple» نامیده میشود و در یک موزه عجیب بیگانگان مملو از مجسمههای عجیب و غریب و تکههایی از بافت زنده حفاظتشده، که ظاهراً توسط آشفتهترین احتکار کهکشان در آنجا به نمایش گذاشته شده، انجام میشود. آزمایشهای درون پازلی معمایی هستند که برای غلبه بر آنها به تجهیزات قدرتمند، کار گروهی باورنکردنی و زمان واکنش سریع نیاز دارند و این یکی از سرگرمکنندهترین سرگرمیهایی است که The Witch Queen برای کسانی که به اندازه کافی شجاع هستند که با آن مقابله کنند، ارائه میکند.
هرچند مهمتر از آن، Vow of the Disiple نیز کارهای سنگینی را در زمینه داستان سرایی و تنظیم رویدادهای آینده در Destiny انجام میدهد، کاری که تعداد کمی از حملات تاکنون انجام دادهاند. بدون پرداختن به اسپویل، فقط میگوییم که برای کسانی که عاشق چالش هستند ارزشش کار گروهی را دارد حتی اگر چالش رسیدن به آنجا باعث شود دوستانتان را حسابی عصبانی کنید.
ساخت سلاح را امتحان کنید
با این حال، از میان تمام مرزهای جدیدی که The Witch Queen ارائه میکند، هیچ کدام به اندازه ویژگی مورد انتظار ساخت سلاح، که برای آدمهای RPG، سود بادآوردهای است، فریبنده نیست. اکنون، به جای اینکه بی وقفه فعالیتهای مشابه را بارها و بارها انجام دهید، به این امید که آن سلاح عالی را با تمام امتیازات مناسبی که به دنبال آن بودید به دست آورید، می توانید به سادگی آن را مطابق با مشخصات دقیق خود بسازید. هر چند، چندین اخطار وجود دارد.
اولا، انجام این کار همانقدر پیچیده است که از Destiny انتظار دارید و شما را مجبور میکند تا دستهای از وسایل جدید با نامهای گیجکننده را در فرآیندی که به طرز خندهآمیزی انجام میشوند، دستکاری کنید که مستقیما از میدان نبرد سریع متوجه آن میشوید. دوم، ساختن سلاح کامل شما نیاز به زحمت زیادی دارد! سیستم جدید به شما امکان میدهد از منتظر ماندن برای یک سلاح بینقص اجتناب کنید، اما این ویژگی با زحمت و سختی متفاوتی جایگزین میشود. شما باید یک اسلحه متوسط را ارتقا دهید تا زمانی که به اندازه کافی قدرتمند باشد که به شکل نهایی خود ساخته شود.
خبر خوب این است که اکنون حداقل همیشه میدانید که پایانی قطعی و قابل پیشبینی وجود خواهد داشت به جای اینکه بیوقفه بازی کنید، امیدوار باشید که RNG با شما مهربان باشد، اما باید هزاران دشمن را بکشید و دهها فعالیت را انجام دهید فقط برای بالا بردن یک اسلحه. هنوز کاملا بینقص نیست.
سیستم ساخت سلاح همچنین تقریبا بر هر جنبهای از نحوه بازی Destiny در آینده تأثیر میگذارد، به این ترتیب که اکنون احتمالا از سلاحهای کمتر ایده آل استفاده میکنید تا سلاحهایی را که میخواهید خودتان به خوبی تنظیم کنید و استفاده کنید. از آنجایی که یکی از راههایی که میتوانید منابع لازم برای این کار را به دست آورید، استفاده از سلاحهایی است که بهطور تصادفی پیدا کردهاید تا زمانی که نوار پیشرفت را پر کنید، معمولا یک ترکیب عجیب و غریب از سلاحها خواهید داشت. البته این موضوع برای پایان بازی مفید است. این موضوع کمی تنوع سرگرم کننده را به بازی تزریق میکند، اما همچنین به این معنی است که شما به ندرت از سلاحهایی استفاده میکنید که کاملا از آنها لذت میبرید.
یکی از افزودههای کاملا خوشآمد در The Witch Queen یک کهن الگوی سلاح جدید به نام glaive است که یک قطب است که میتواند برای جلوگیری از آتش ورودی، حمله به دشمنان در میدان و شلیک پرتابهها برای ضربه زدن به دیگران از راه دور استفاده شود. چند سالی میگذرد که Destiny یک نوع سلاح جدید مناسب پیدا کرده و این سلاح بهعنوان اولین گزینه هیبریدی، همه چیز را به شدت متزلزل میکند. اما این آزمایش یک موفقیت درخشان است.
استفاده از گلیوها بسیار سرگرم کننده است، نقش مهمی در اکوسیستم سلاحهای Destiny ایفا میکند و در حال حاضر احساس قدرت ایجاد نمیکند (تا زمانی که شخصی به طور اجتناب ناپذیری یک ساختار کاملا متناقص برای بهره برداری از آنها ابداع کند، همانطور که در این مرحله مرسوم است).
دیگر باید منتظر چه چیزی باشید؟
یکی دیگر از تغییرات عمده سندباکس Void 3.0 است، که یکی از چهار نوع قدرت را که نگهبانان میتوانند انتخاب کنند، بازسازی شده است. پس از معرفی تواناییهای Stasis با Beyond Light در سال ۲۰۲۰، تواناییهای قدیمی Void، Arc و Solar همگی در مقایسه با یکدیگر در تعادل نیستند و حتی گاهی کاملا غیرقابل دوام هستند. Void 3.0 تلاشی است برای رفع بخشی از آن با همسان سازی یکی از گروههای توانایی دیگر با Stasis.
گزینههای سفارشیسازی جدید طرز فکر ما در مورد تواناییهای Void را کاملا تغییر داده و از مزیت بسیار مورد نیاز ساخت آن برخوردار است، بنابراین نگهبان بازیکن نمانند هر محافظ دیگری در کنار او بازی نمیکند. اکنون دو شخصیت که از یک زیر کلاس استفاده میکنند، ممکن است به دو توانایی فوقالعاده کاملا متفاوت، نارنجکها و امتیازاتی مجهز شوند که اساسا نحوه عملکرد آنها را تغییر میدهد که همه چیز را در PvE و PvP به طور یکسان برای بهتر شدن با هم ترکیب میکند.
نقطه ضعف این است که این بروزرسانی فقط یک اصلاح جزئی است، زیرا دو زیر کلاس دیگر (Arc و Solar) بسیار در گرد و غبار باقی ماندهاند. دیدن آنها در طبیعت در روزهای پس از انتشار The Witch Queen بسیار نادر بوده است. Bungie گفته است که قصد دارد در یک سال آینده، سایر زیر کلاسها را با هم برابر کند، اما در این بین متا بسیار نامتعادل باقی میماند، به گونهای که شما را از استفاده از نیمی از تواناییهای پیشنهادی منصرف میکند.
و این روندی است که اغلب هنگام بازی ملکه جادوگر به وجود میآید. در حالی که تقریبا هر اینچ از محتوای اضافه شده همه کارها را به درستی انجام میدهد، در عوض کاستیهای آن با آنچه وجود ندارد، تعریف میشود. این موضوع کاملا با فقدان کامل موارد اضافه شده به حالتهای PvP Destiny و حالت هیبریدی PvE/PvP Gambit تجسم یافته است.
هنگامی که از کمپین عالی و محتوای جدید پیرامون آن خارج شدید، که تقریبا مطمئنا باید در طول بازی تا پایان بازی انجام دهید، متوجه خواهید شد که مطلقا چیزی به Crucible اضافه نشده است. هیچ حالت بازی جدید و نه نقشه تکی وجود ندارد. این روند جدیدی نیز نیست، زیرا Bungie تا حد زیادی گزینههای PvP خود را به استفاده گذاشته است، حتی یازده نقشه عظیم را بدون جایگزین کردن آنها از لیست پخش خود حذف کرده و تقریبا دو سال بدون افزودن نقشه جدید ادامه میدهد. به طور مشابه، گامبیت نقشههای خود را به تنها چهار کاهش داده و در طول سالها تنها تغییرات جزئی در آن ایجاد شده است، علیرغم اینکه کمترین حالت لذتبخش Destiny است.
قبلاً انتظار داشتیم که نقشههای Crucible و حالت بازی گاه به گاه با هر انتشار محتوای اصلی اضافه شود، اما The Witch Queen یک توسعه دیگر است که تا حد زیادی مشکلات را نادیده میگیرد. بنابراین باعث نادیده گرفتن این موضوع میشود که Crucible و Gambit به عنوان سنگ بنای بزرگی از آنچه از بازیکنان انتظار میرود انجام دهند، سختتر میشود.
نتیجه گیری
Destiny 2: The Witch Queen بهترین الحاقی است که Destiny تا به حال دریافت کرده است از کمپین فوق العاده تا حمله در سطح جهانی آن تا تواناییها و سلاحهای جدیدی که برای همیشه نحوه مبارزه در میدان جنگ را تغییر خواهند داد. فکر نمیکردیم این امکان وجود داشته باشد، اما این بازی در واقع موفق شد در کنار همه اینها، یک داستان فوقالعاده خوب را در Destiny تعریف کند و این فقط قلب منجمد Stasis را گرم میکند. هنوز هم آرزو میکنیم که آنها به بازیهای چندنفره و Gambit رقابتی عشق بیشتری نشان میدادند، که به دلیل بیتوجهی شدیدی که در حال حاضر تجربه میکنند، شدیدا به کمک نیاز دارند. وجود اشکالات و مشکلات عملکرد در تیراندازی که معمولا دیلی کمی دارد، آزاردهنده است اما در کل این بازی شما را آنقدر سرگرم خواهد کرد که به این زودی سراغ بازی دیگری نروید.