شبکه Netflix گزارش فصلی خود را روز گذشته منتشر کرد که شامل عملکرد مالی این شرکت از ماه ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ است. این کمپانی انتظار داشت ۲.۵ میلیون مشترک جدید بدست آورد، اما در مقابل ۲۰۰ هزار مشترک از دست داده و موفق نشد به هدف برسد. این کاهش مخاطب روی سهام آن تاثیر منفی داشته و کاهش ۲۵ درصدی را در پی داشت.
Reed Hastings مدیرعامل نتفلیکس در این باره گفته که مخالف پیچیدگی تبلیغاتی است. او افزود این شرکت میبایست اشتراکهای سادهای را در اختیار مخاطب بگذارد. او افزود که کمپانی به دنبال ارائه یک سطح اشتراک مناسب با نظر مخاطب بوده و این یعنی بزودی باید شاهد معرفی سطح اشتراک ارزانتری باشیم.
در مدت مشابه سال گذشته نتفلیکس بیش از ۴ میلیون مشترک پولی جدید داشته و اما در این مدت زمان تنها ۵۰۰ هزار مشترک پولی بدست آورد. البته ناگفته نماند که خروج شبکه Netflix از روسیه کاهش ۷۰۰ هزاری مخاطب را به دنبال داشته که برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۱ چنین اتفاقی رخ داد.
شبکه Netflix و ضرر ۴۰ میلیارد دلاری
چالش اصلی پیش رو خرید بیشتر است، اما رویترز یادآور شد که ۱۰۰ میلیون خانوار در ایالات متحده در حال حاضر برای نتفلیکس پرداخت اشتراک دارند و این شرکت باید به دنبال توسعه در مناطق دیگر باشد. همچنین رقابت شدیدی از سوی رقبایی مانند HBO Max و Disney وجود دارد.
همه سرویسهای پخش اصلی انتظار رشد آهستهتری دارند، بهویژه نتفلیکس پیشبینی میکند که با وجود بازگشت عناوین بزرگی مانند «Stranger Things» و «Ozark»، دو میلیون نفر دیگر در سه ماه آینده به توقف پرداخت اشتراک خود بپردازند.
این اعداد منجر به کاهش تکان دهنده ارزش Netflix شد، به طوری که سهام نتفلیکس پس از زنگ خطر در روز سهشنبه ۲۶ درصد افت داشته و ۴۰ میلیارد دلار از ارزش این کمپانی کاسته شده است. روند نزولی رقبا را نیز تحت تأثیر قرار داد و به شکلی Roku نیز افت ۶ درصدی پیدا کرد و والت دیزنی هم ۵ درصد افت داشت. از زمانی که نتفلیکس اعلام کرد که انتظار کاهش مشترکین دارد، سهام آن ارزش خود را از دست داد.